Ansvar og oppgaver for samarbeidspartnere i praksis i barnehagelærerutdanningene

Studenten

Praksisbarnehagene ønsker seg engasjerte studenter som deltar, utforsker og har som mål å bli gode barnehagelærere. Studentene må vise forståelse for den rollen de går inn i.

• I praksisperioden er studenten et ansvarlig medlem av personalgruppa. Studenten må til enhver tid vise diskresjon og takt i forhold som angår barn, foreldre og personalet ved praksisstedet (jf. Forvaltningslovens § 13 om taushetsplikt).
  • Studenten har ansvar for å ta vare på og legge frem vurderingsrapporten fra forrige praksisperiode til neste praksislærer.
  • Praksisopplæringen forutsetter at studenter er aktiv i egen læringsprosess. Det forventes at studenten viser initiativ og interesse og er en aktiv deltaker som selv tar ansvar for egne arbeidsoppgaver.
  • Før praksis i barnehage skaffer studenten seg barnehagens årsplan og setter seg inn i denne.
  • Før hver praksisperiode formulerer studenten forventninger om egen læring, interesser og spørsmål. Denne skal danne grunnlag for en praksiskontrakt mellom student og øvingslærer.
  • Studenten skal i samarbeid med praksislærer planlegge oppgavene i praksis.
  • Det skal skrives en (didaktisk) plan over planlagte oppgaver og aktiviteter som studenten har ansvar for.
  • Studenten skal gjennom personalsamarbeid og personalmøter få erfaringer som kan bidra til å utvikle sin kompetanse som deltaker i et arbeidsfellesskap. Studenten skal derfor være til stede på foreldremøter og personalmøter, og eventuelt lede deler av slike møter. Der det er mulig, deltar studenten på foreldresamtaler. Studenten gis ikke avspasering for slike møter.
  • Studenten tar kontakt med praksisleder og/eller faglærer ved behov.

Partnerstedets leder/styrer

• Barnehagens styrer har det overordnede ansvar for praksisopplæringen i barnehagen, og for å legge til rette rammevilkårene for praksisopplæringen slik at studenten har gode arbeidsvilkår.
  • Styrer samtaler med studentene om barnehagens samfunnsmandat, og orienterer om barnehagens virksomhetsplan.
  • Styrer koordinerer praksisaktiviteten i barnehagen, og legger til rette for praksisopplæringen i henhold til de lover og regler som gjelder i følge samarbeidsavtalen med Universitetet i Agder.
  • Styrer sørger for at praksislærer gjennomfører sine oppgaver etter de planer universitetet har bestemt.
  • Styrer er bindeledd mellom barnehagen og universitetet (alle henvendelser til barnehagen går via styrer på e-post).
  • Styrer sørger for et godt system for å gi informasjon og tilbakemelding både til praksislærer og øvrig personale (eksempelvis ved styrers fravær).
  • Hele barnehagen er medansvarlig for studentens praksisopplæring. Styrer sørger for at det øvrige personalet i barnehagen blir godt nok informert slik at alle tilsatte opplever et medansvar for praksisopplæringen.
  • Styrer har ansvar for å finne løsninger i barnehagen ved praksislærers fravær/sykdom.
  • Styrer har særlig oppmerksomhet på studenter som viser tegn til manglende skikkethet for barnehagelæreryrket og informerer praksisleder snarest mulig.

Praksislærer

• Legger forholdene til rette slik at barnehagen blir en god læringsarena for studenten.
  • Gjennomfører en forventningssamtale og skriver praksiskontrakt med studenten.
  • Er en god rollemodell for studenten.
  • Gjennomgår yrkesetiske forhold på praksisstedet.
  • Planlegger sammen med studenten praksisoppgavene.
  • Ivaretar den formelle ledelsen når studenten har lederoppgaver.
  • Deltar på praksissamlinger og faglige møter arrangert av universitetet.
  • Før sluttvurdering av praksis gis, skal praksislærer ha ansvar for å se til at alle praksisoppgavene er gjennomført i henhold til praksisbeskrivelsen for gjeldende semester.
  • Vurderer studentens innsats i praksisperioden til Bestått/Ikke bestått.
  • Ser til at studenten gjennomfører sluttevaluering av praksisperioden.

Praksislærers veiledning

• Praksislærer veileder studenten i det daglige og i uformelle samtaler.
  • Veiledende norm for organiserte veiledningssamtaler er 1,5 timer pr. student pr. uke. Der det er én student på partiet; 2 timer.
  • Det skal avsettes tid for dette gjennom hele perioden, og det lages en plan for når veiledningen skal foregå.
  • Veiledningen skal foregår i egne møter uforstyrret av andre oppgaver. Veiledningen kan foregår på ulike måter, som individuelle samtaler med studenten, felles veiledning for to studenter eller som gruppe med flere studenter og praksislærer i samme barnehage.
  • Student og praksislærer forbereder seg til veiledningssamtalen.

UiA v/ praksisadministrasjonen

Avdeling for lærerutdanning (LU)/praksisadministrasjonen har medansvar for å utvikle og organisere praksisopplæringen. Videre har LU et spesielt ansvar for kontakten med praksisstedene og oppfølging av praksislærerne.

• Gjør avtaler med praksisstedene.
  • Har ansvar for tildeling av praksisplasser til studentene og har kontrakt og oppfølging med partnerbarnehagene, studentene og faglærere i forbindelse med praksis.
Publisert 14. juni 2024 - Sist endret 14. juni 2024