MOSO (Mentor Observasjon Software) er en programvare som er laget for å understøtte førveiledning, observasjon og etterveiledning og brukes i lærerutdanningene som plattform for deling av planleggingsskjema og veiledningsgrunnlag mellom studenter, praksislærere og faglærere. MOSO kan brukes på nettside, PC/Mac eller som App på nettbrett og mobil.
Før du logger inn på MOSO:
- Studenter og faglærere bruker tilhørighet: UiA Feide. Film: Hvordan logge inn som student og faglærer
- Praksislærere i kommunal virksomhet bruker tilhørighet: sin kommune/fylkeskommune. Film: Hvordan logge inn som praksislærer i kommunal virksomhet
- Praksislærere i privat virksomhet bruker tilhørighet: velg andre påloggingsalternativer – ID-porten. Film: Hvordan logge inn som praksislærer i privat virksomhet
Bruk av MOSO i veiledningsprosessen
- En student lager et planutkast i MOSO og inviterer inn praksislærer/medstudenter/faglærer i planen. Video: Hvordan lage en plan?
- Veileder, og eventuelt medstudenter og faglærer, gir tilbakemelding på planen. Video: Hvordan kommentere en plan?
- Når studenten gjennomfører undervisning/aktivitet kan observasjonsnotater skrives direkte i MOSO av observatørene.
- Dersom dette gjøres, kan studenten forberede seg til veiledning ved å se gjennom observasjonsnotatene i forkant av veiledningen.
Erfaringsbaserte tips for bruk av MOSO
Planlegging
- Planlegg på PC/Mac.
- Lim planen inn i MOSO.
- Ha et fast oppsett på tittel.
- Bestill veiledning i planen.
- Lag klare avtaler for når planer skal deles, når feedback skal gis og hvem som gir feedback til hvem.
Observasjon
- Bruk tekst i observasjonen.
- Ha en åpen dialog og delingskultur i praksisgruppa.
- Samtale om hva vi kommenterer, hvordan vi kommenterer og hvorfor vi kommenterer.
- Fordele observasjonsoppgaver innad i praksisgruppa.
Forberedelse til veiledning
- Sett av tid til at alle ser gjennom observasjonene før etterveiledning.
- Bruk søkefunksjonen i MOSO for å finne frem til de aktuelle planene.
- Bruk stjernefunksjonen til å fremheve observasjoner man ønsker å drøfte i etterveiledning.
- Ha et åpent miljø innad i praksisgruppa.
Etterveiledning
Ta utgangspunkt i
- det studenten har bestilt veiledning på
- det veileder/praksisgruppa har avtalt/observert spesielt
- noe som trer frem som særlig viktig
- mål og planer for praksisperioden
Til veileder
- Bruk MOSO som plattform for kommunikasjon og deling.
- La studentene bruke MOSO for å observere deg som veileder.
- Ta en tidlig samtale for å etablere et trygt og åpent miljø i praksisgruppa.
- Etabler en åpen delingskultur.
- Avklar forventninger og tidspunkter.
Trenger du hjelp med MOSO?
For hjelp med det tekniske i MOSO
Andreas Sersland
Telefon: 413 94 205
E-post: andrse17@uia.no