Maritippen barnehage

Maritippen som lærerutdanningsbarnehage

Maritippen har hatt en partneravtale med UiA i mange år, og dermed fått gleden av å ta imot studenter fra både 1. 2. og 3. klasse fra BLU og GLU. Studentene bidrar med åpne spørsmål, refleksjoner og ikke minst flotte opplevelser til barn og personal i forbindelse med oppgaver i praksis. Det har blant annet gitt oss faglig og relasjonell utvikling, bekreftelse på egen praksis og en form for kvalitetssikring.

Som lærerutdanningsbarnehage mener vi at Maritippen etter mange års erfaring med studenter, samarbeid med UiA, og personalets totale kompetanse, kan styrke praksisopplæringen og bidra til økt arbeidslivsrelevans. Det handler om å være med på utdanne fremtidige kollegaer hvor teori-praksis er mer nært enn i dag.

Utviklingsarbeid i barnehagen

Gjennom FLIK (Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand) som Maritippen har deltatt i, er det etablert en praksis med å analysere læringsmiljøet samt jobbe kontinuerlig med kvalitetsutvikling. I tråd med dette har barnehagens læringsmiljøutviklingsarbeid de siste fem årene hatt fokus på å øke personalets kompetanse for å gi barna det beste læringsmiljøet. Nå blir veien videre å opprettholde, systematisere, synliggjøre og ta i bruk ervervet kompetanse og kunnskap.

To av våre satsingsområder er LEK og SPRÅKUTVIKLING

Motto:

  • Alle barns skal nå sine mål
  • Alle barn skal lykkes innen sitt fellesskap
  • Alle barn skal oppleve inklusjon
  • «Det jeg hører glemmer jeg - det jeg ser husker jeg - det jeg opplever det forstår jeg» 

Beliggenhet og omgivelser

Barnehagen er stor, fordelt på to lokasjoner, en ved sjøen og en på landet, med 8 avdelinger og har 138 barn og 40 ansatte pr 01.03.20.

Den ene delen ligger nydelig like ved sjøen. Her har vi egen sandstrand, brygge og båt. Den andre delen ligger idyllisk til ca 500 m fra sjøen og kalles landet. Naturterreng med frukttrær, bærbusker, store gressvoller og lekehytter beskriver ressursene her.

Barnehagens visjon: LEK OG LÆR I TRYGGE OMGIVELSER

Publisert 10. juni 2024 - Sist endret 10. juni 2024