Hokus Pokus barnehage

Hokus Pokus som lærerutdanningsbarnehage

UiA er prioritert samarbeidspartner for Hokus Pokus barnehager. Vi motiveres av muligheten til å utvikle bedre barnehage og bedre studentpraksis, – våre framtidige kollegaer! Vi har tro på at et tett og gjensidig samarbeid kan bidra til å videreutvikle vår praksis og kvalitet i det pedagogiske arbeidet. Slik blir barnehagen bedre for alle involverte: barn, ansatte, studenter/BLU m.fl.

Vi tror at barnehagens praksisinnsikt kan bidra til kvalitet i utdanningen, slik at studentenes læringsutbytte har best mulig relevans. Vi ønsker læring og utfordringer, og arbeider for å ha en profesjonell praksis og yrkesutøvelse. Vi mener at FoU-arbeid, masteroppgaver og forpliktelser som følger med å være lærerutdanningsbarnehage, vil bidra til vekst for mange av våre ansatte og barnehagen som helhet.

Utviklingsarbeid ved barnehagen

Gjennom årene har Hokus Pokus vært involvert i mange utviklingsarbeid.

  • Likestillingsarbeid, MiB, Demonstrasjonsbarnehage KD, Fritt Valg: likestillingsprosjekt Kristiansand kommune/ungdomsskolegutter i barnehagepraksis
  • Små barns medvirkning med A. T. Fennefoss og K. E. Jansen, UiA
  • Pilot FLIK: Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand
  • Overgang barnehage–skole: utvikling av overføringsskjema og -rutiner
  • Matematikkprosjekt med Espen Daland, UiA
  • Barns medvirkning i måltid med Kirsten Jansen, UiA
  • Samtalesirkler (Mot i brystet) med Kristine Hasund, UiA
  • Kompetanseprogram 2018-19, Barn utsatt for vold, overgrep og grov omsorgssvikt. Kristiansand kommune
  • Lek: Margareta Öhman
  • Likestilling, både personalpolitikk og pedagogikk.
  • Fysisk miljø: Reggio Emilia
  • Språk: UDIR
  • Livsmestring
  • God tilbakemeldingskultur med Lars Grimstad

Fleksible barnehager og inkluderende læringsmiljø

SiA (Studentsamskipnaden i Agder) driver to Hokus Pokus barnehager for studentene på Sørlandet. De skal være frydefulle sted for barn, og samtidig fleksible barnehager som legger til rette for at foreldrene skal kunne gjøre det bra i studiene.

Det viktigste for barn er å få leke. Hokus Pokus skal være barnas hus og hverdagene skal kjennetegnes ved «lekende liv». Hos oss er alle rom ulike, og skal inspirere til forskjellig type lek og aktiviteter: Rollelek, konstruksjonslek, forming, drama, lesing, med mer. Oppdagelsesferd, lek og læring i barnehagen skal være spennende, inspirerende og gøy!

Vi jobber målrettet for et inkluderende læringsmiljø og for å fremme sosial kompetanse. Hvordan vi kommuniserer og samhandler med andre er grunnleggende for at enkeltbarnet skal trives. Det handler både om å være en synlig deltaker i fellesskapet og å kunne tilpasse seg andre.

Publisert 10. juni 2024 - Sist endret 10. juni 2024