Storfornøyde med utenlandspraksis i Kristiansand

I 14 uker har to irske studenter fra University College Cork vært i praksis i to av våre partnerbarnehager. Det har ført til nye erfaringer og opplevelser for både studentene og barnehagene.

Gruppefoto av studentene Sarah og Louise sammen med praksislærer Kai Arne. Står i uteområdet til Hokus Pokus.

Sarah og Louise takker for fine praksisuker i Hokus Pokus barnehage. Her sammen med praksislærer Kai Arne Stoa Follo.

Av Vibeke Faye Wevle
Publisert 18. juni 2024 - Sist endret 19. juni 2024

– It’s been so amazing! Almost like a dream.

Det er liten tvil om at de irske studentene Sarah og Louise er strålende fornøyde med de 14 ukene i Norge og praksisoppholdene de har hatt i barnehagene Hokus Pokus og Møllestua i Kristiansand. De studerer «Early Years and Childhood Studies» ved University College Cork (UCC), og er nå ferdige med sitt andre studieår. 

– Jeg vet ikke helt hva jeg forventet før jeg kom, men dette har vært mye mer enn jeg noensinne kunne sett for meg, sier Louise.

Spent på språket

I forkant av praksisperioden var studentene mest bekymret for hvordan det ville bli å tilpasse seg den norske arbeidshverdagen og hvordan det skulle gå med språket og det å kommunisere med barna i barnehagene. Det skulle vise seg at disse bekymringene var ubegrunnede.

Portrettbilde Sarah
Sarah føler at de ansatte og barna har gjort det lett å bli en del av hverdagslivet i barnehagene.

– De ansatte har vært veldig inkluderende og imøtekommende, og har gjort det lett å bli en del av barnehagene. Og barna synes det har vært kjempespennende og gøy med språket og oss som ikke kan deres språk. Vi er faktisk litt overrasket over hvor åpne de har vært for å bli kjent med oss, forteller Sarah.

– Vi har vært i to forskjellige aldersgrupper i barnehagene, og noen vil kanskje synes dette er litt rart, men for oss var det lettere å kommunisere med de minste barna som vi var sammen med i Møllestua. De har ikke begynt med et fullt språk enda og kommuniserer mye nonverbalt og med kroppsspråk, forklarer Louise.

Kai Arne Stoa Follo har vært Sarah og Louise sin praksislærer i Hokus Pokus og er teamleder for barnegruppen med de eldste barna som studentene har hatt praksis i. Han var også spent på hvordan det ville bli med to engelskspråklige studenter i samspill med barna:

– Det har gått over all forventning. Det har rett og slett blomstret med språk i barnegruppen og hos enkeltbarn.

Ulike utdanninger

Utdanningen «Early Years and Childhood Studies» skiller seg fra den norske barnehagelærerutdanningen ved at den kvalifiserer for å jobbe innen flere felt rettet mot barn, som blant annet lærer i de to første årene i grunnskolen, sosialt arbeid, tale- og språkterapeut, i tillegg til arbeid i barnehage. Det synes Kai Arne det har vært spennende å veilede på:

Portrettfoto Kai Arne Stoa Follo
Praksislærer Kai Arne Stoa Follo.

– Dette er studenter som kanskje ikke skal jobbe i barnehage, men som utdanner seg til å jobbe i andre typer omsorgsyrker for de yngste barna. De har med seg en annen teoretisk bakgrunn og kunnskap som gir nye perspektiver til barnehagelæreryrket her i Norge, sier han, før han fortsetter:

– Det er alltid veldig givende å få lov til å ha studenter i praksis, og det å ha utenlandske studenter i praktisk har vært en ny erfaring. Å få muligheten til å utforske forskjellene, sammenligne utdanningene og hvordan vi kan ta lærdom av hverandre, har vært utrolig spennende og lærerikt.

Virkelig opplevd Norge

Sarah og Louise kom til Kristiansand i begynnelsen av januar da det var meterhøye brøytekanter, snøstorm og lag-på-lag med ull og vinterdresser. Like før de skal hjem skinner solen, fuglene synger og barna løper rundt i shorts og t-skjorte.

– Vi føler at vi virkelig har opplevd Norge, ler jentene og tenker tilbake på kaoset som regjerte da det virket som at snøen aldri tok slutt, – og vi har hatt muligheten til å reise rundt og se andre deler av Norge. Det har vært helt fantastisk.

– UiA ordnet med bosted for oss og koblet oss sammen med flere av de internasjonale studentene som studerer her. Vi har fått venner for livet! Det har vært arrangert ulike aktiviteter for oss og hver søndag har det vært arrangert ulike turer og utflukter. Vi har gjort noe hele tiden, så det har ikke vært tid til å savne dem hjemme, forteller Sarah.

Sarah og Louise fikk også to av de norske studentene som hadde praksis i Hokus Pokus som mentorer. Hør hvordan deres erfaringer med internasjonale studenter i praksis har vært:

Kristiansand eller Barcelona

Som studenter ved UCC kunne Sarah og Louise ha utenlandspraksis i Kristiansand eller Barcelona.

Portrettbilde Louise
Etter 14 uker i Norge er Louise veldig glad for at det var Kristiansand som ble praksisdestinasjonen.

– Vi kunne ikke velge hvor vi skulle dra, men fikk tildelt plassering. Jeg kjente veldig lite til Norge før jeg kom, men nå er jeg er så glad for at jeg fikk komme hit. Vi har følt oss så trygge her, og alle har tatt oss så utrolig godt imot; barna, praksislærere, alle de ansatte i barnehagene og UiA, sier Louise.

– Og ikke visste vi at barna i norske barnehager leker med kniv, lager bål, herjer i skogen og sover ute i snøen på vinteren, ler Sarah.

– Vi vil 100 % anbefale Kristiansand og UiA som praksissted videre, og vi kommer definitivt tilbake, avslutter to fornøyde praksisstudenter.

Internasjonale perspektiver i utdanningene

Kirsti Wolden Dvergsnes er internasjonal koordinator for barnehagelærerutdanningene ved UiA, og ønsker å få flere internasjonale perspektiver inn i utdanningene.

– Vi ønsket å se hvordan det internasjonale perspektivet i utdanningene kommer frem ved at internasjonale studenter i praksis får erfaring fra norske barnehager og deler sine erfaringer og komparative perspektiver med flere aktører i våre barnehagelærerutdanninger.

Målet fremover er å involvere de innkomne studentene mer i undervisningen med barnehagelærerstudentene, slik at både studenter og faglærere får ta del i denne erfaringen.

– På den måten vil flere få tilgang til flere internasjonale perspektiver, noe som er viktig for fremtidige barnehagelærere som skal ut i et mer mangfoldig og flerkulturelt samfunn, sier Dvergsnes.

Koordinatoren var spent på hvordan barnehagene og praksislærerne ville oppleve utfordringene knyttet til språk, men også mer profesjonskulturelle utfordringer.

– Det har gått over all forventning. Vi som «vertskap» har bare hatt gode erfaringer knyttet til denne erfaringen der vi også har fått lære av og ta del i erfaringene de internasjonale studentene har gjort seg i samarbeid med barnehagene. Vi har mye å lære av de irske studentenes profesjonalitet som studenter i praksis.

Og nå blir det nye internasjonale muligheter:

– Til neste år kommer det fire utenlandske studenter som flere av våre partnerbarnehager får gleden av å ta imot, avslutter Dvergsnes.