Karakterkravet i matematikk for opptak til lærerutdanninger fjernet for høsten 2024

Nå blir det mulig å søke opptak til utvalgte lærerutdanninger, også uten karakterkravet 3 i matematikk.

Lærer, klasserom, undervisning, elever, ungdomsskole

Flere får mulighet til å starte på lærerutdanning til høsten når karakterkravet i matematikk er fjernet. Foto: Colourbox

Av Vibeke Faye Wevle
Publisert 1. juli 2024 - Sist endret 1. juli 2024

Tidligere i juni ble det vedtatt i Stortinget at utdanningsinstitusjoner kan søke om dispensasjon fra karakterkrav i lærerutdanningene. Vedtaket vil gjelde for Samordna opptak for høsten 2025, men institusjonene kan søke om dispensasjon fra karakterkravet allerede for i år gjennom lokalt opptak.

UiA søkte om dispensasjon fra karakterkravet 3 i matematikk for følgende lærerutdanninger:

Dette betyr at søkere som enten ikke søkte en av de nevnte lærerutdanningene eller ikke får opptak i Samordna opptak på grunn av manglende karakterkrav i matematikk, får en ny sjanse i UiAs eget opptak, lokalt opptak, i perioden fra 20. juli til 6. august.

Fin mulighet for søkere og lærerutdanningene

Portrettfoto Gunn Bjørnsen dekan for lærerutdanningene
Dekan Gunn Bjørnsen

Dekan for lærerutdanningene ved UiA, Gunn Bjørnsen, er fornøyd med at Kunnskapsdepartementet innførte midlertidige endringer fra regelverket og at UiA fikk dispensasjon fra karakterkravet allerede i høstens opptak.

– Med dispensasjon fra matematikkravet, er jeg sikker på at vi får flere studenter og regionen flere lærere. I og med at matematikk ikke er et obligatorisk fag for 5-10-studentene, ser jeg dette som en fin mulighet og jeg er spent på hvordan det vil slå ut.

Fra høsten 2025 vil endring av karakterkrav også gjelde for opptak til sykepleieutdanningene, i tillegg til lærerutdanningene, og opptaket vil være i Samordna opptak som normalt.

For mer informasjon om selve opptaksprosessen: Ekstraordinært opptak til grunnskolelærer- og lektorutdanning