Fadderuka gir den beste starten på studentlivet

Å prøve noe nytt kan være både inspirerende og spennende, men også litt skummelt. Slik er det også første dag under studiestart for nye og gamle lærerstudenter.

Tre kvinnelige faddere

Etter å ha opplevd en skikkelig fin fadderuka med faddere som rigget i stand slik at alle på gruppa skulle bli kjent, ønsker Hanna Høimyhr Loraas, Hedda Ausland og Maria Fasteseth gi denne opplevelsen videre til årets nye lærerstudenter.

Av Ingrid Sigernes Grønstrand
Publisert 18. aug. 2023 - Sist endret 26. apr. 2024

– Velkommen til studiestart!

Lyden strømmer fra høyttalerne ved plenen. Med mikrofonen i hånda ønsker rektor Sunniva Whittaker alle studenter velkommen til et nytt studieår. Endelig er dagen her. En uke fylt opp av tanker som “hvor skal jeg gå?”, samtidig som en skal huske på flere nye navn. Omkring teltene hvor linje- og studentforeninger står representert, kryr det av studenter og faddere. I løpet av de neste dagene skal det stiftes nye bekjentskaper, som er noe av det flere studenter har sett mest frem til.

“Hva heter du?”

Småprat, omvisning rundt campus og varsler fra fellesgrupper på Messenger brer seg over hele campus. Inn dørene på bygg 46 strømmer flere studenter inn. Flere faddergrupper har hatt en samling med sine fadderbarn og viser dem til riktig forelesningssal i forkant av oppstartsmøtet. I salen sitter det flere nye lærerstudenter som ser spent på de neste dagene som student. Noe av det de fleste gleder seg til, er å stifte nye vennskap.

Portrettbilde Maren Tangstad
Maren Tangstad har gledet seg lenge til å begynne å studere. Endelig er tiden her!

– Det sosiale fellesskapet ser jeg mest frem til. Det blir veldig spennende å bli kjent med nye mennesker og utvikle nye vennskap, forteller den ferske barnehagelærerstudenten Maren Tangstad.

Rundt studenten fylles rommet stadig opp av flere medstudenter som er klare for oppstartsmøtet for barnehagelærerstudiet. Det er flere som har sett frem til å oppleve universitetet på nært hold. Etter en uke med festligheter, er timeplanene klare for forelesninger og en hverdag igjen, som er noe Tangstad ser frem til.

– Det blir veldig gøy å bare komme i gang. Jeg har gledet meg i flere år til å komme hit jeg er nå. Noe av det som blir spennende å få oppleve er det å gå på forelesninger og få en litt annen følelse over undervisningen enn jeg gjorde på videregående.

Nytt kapittel

På vei inn i bygg 46 er Biak Liansang, Sivert Nyland Løvall og Sander Mala klare for den nye hverdagen. Guttene har søkt seg inn til grunnskolelærerutdanningen og er nå spente på hva studielivet har å tilby, men gleder seg litt ekstra til den kommende uken. På standardspørsmålet “hvilke forventninger har du?”, forteller guttene at de gleder seg til å møte andre studenter.

– Det er lagt opp til mye sosialt den første uken. Det ser jeg veldig frem til, forteller Liansang.

– Å bli kjent med nye folk er jo spennende og det er masse folk man ikke kjenner når man kommer til et nytt sted. Det blir litt navn å huske, men det går fint, svarer Nyland Øvall.

Å bli student kan for mange oppleves som en ny fase i livet. Flere har flyttet hjemmefra for første gang og reist bort fra hjembyen sin. Det er mye som skal læres på både universitetet, men også i livet generelt. Mala ser frem til denne tiden og gleder seg til å utforske denne tiden.

– Det betyr jo også at jeg skal klare meg selv. Jeg ser på den første studietiden som et nytt kapittel i livet og jeg gleder meg til å bli mer selvstendig.

Gruppe med tre mannlige studenter
Guttene ser frem til den nye tiden i livet som studenter

Beste tiden i livet

Fadderuka kan være en ganske hektisk tid mellom festlige arrangementer og oppmøter på universitetet. Mens sola titter frem mellom skyene, har flere faddergrupper trukket seg ut for en liten solpause mens fadderbarna er på oppmøte. Her finner vi Hanna Høimyhr Loraas, Hedda Ausland og Maria Fasteseth som for første gang er lærerstudentfaddere sammen. Selv kan de huske mye fra tiden som fadderbarn og beskriver dette som et av flere høydepunkt i studietiden.

– Fadderuka var seriøst den beste tiden i livet. Tror jeg aldri har hatt det så bra, smiler Hannah.

– Ja, fadderuka husker jeg masse fra. Det var en skikkelig fin tid, fortsetter Maria.

– Det som var så fint med faddertiden var at våre gamle faddere var så flinke til å rigge i stand til at alle vi andre ble kjent. Det er så viktig å samle gruppa, legger Hedda til.

Den første uken er hektisk, både for fadderbarn og faddere. Det er mye som skal vises frem og det er enda flere spørsmål som skal besvares. Rundt jentene står flere faddergrupper klare og spente for den kommende uken.

– Det er jo tross alt kun fire dager til ukas høydepunkt: studenttorsdager!