Nå blir det mulig å søke opptak til utvalgte lærerutdanninger, også uten karakterkravet 3 i matematikk.
Aktuelt
I 14 uker har to irske studenter fra University College Cork vært i praksis i to av våre partnerbarnehager. Det har ført til nye erfaringer og opplevelser for både studentene og barnehagene.
Med bøker som Ole Aleksander Filibom-bom-bom og Mormor og de åtte ungene fornyet Anne-Cath. Vestly norsk barnelitteratur. Men er hun fremdeles aktuell?
Norske ungdomsskoleelever spiser sjeldnere frokost, og gjør det samtidig dårligere i matematikk og naturfag. Forskere fra UiA har påvist sammenhengen, og etterlyser å få på plass tiltak.
UiAs søkertall for 2024 viser at den negative nasjonale trenden for lærerutdanningene nå treffer UiA for alvor.
Magnus Mork (50) er tilsett som ny direktør for Avdeling for lærarutdanning ved UiA. Han byrjar i stillinga i august.
Giert Werring var den første mannlege barnehagelærarstudenten på UiA. Der skapte han dokkene Baldrian og Musa, som framleis gler barn og vaksne i regionen.
For å kunne være gode utviklingspartnere i samarbeidet med de minste barnehagene i kommunen, var det nødvendig å bli kjent med barnehagene og pedagogikken som drives i disse barnehagene. Det ble til en turné rundt på besøk i nettverkets barnehager som resulterte i en felles modell for utviklingsarbeid utarbeidet av en av barnehagene.
Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier universitetslektor Marianne Engen Matre.
Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.
Kunstprosjekter får visningsarena i det offentlige rom.
Vêrmeldinga vart tidlegare fortalt med ord, men i dag vert ho formidla med tabellar og symbol. UiA-forskar meiner det kan tyde på at folk kan meir matematikk enn dei trur.
Mange vaksne som får opplæring i norsk har lita erfaring med romansjangeren, men meir erfaring med munnlege tekstar. Det bør speglast i læreplanen, meiner forskar.
Å prøve noe nytt kan være både inspirerende og spennende, men også litt skummelt. Slik er det også første dag under studiestart for nye og gamle lærerstudenter.
En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker.
– Funnene er oppsiktsvekkende. Jeg forstår godt hvorfor flere forlater yrket, sier professor Morten Øgård.
Forskere drøfter meningstapet for lærerne i ny bok om den skandinaviske skolehverdagen.
En lesehund i skolen gir en rekke positive effekter for elevene. Andreas Reier Jensen og Ilmi Willbergh forsker på hvorfor det virker så godt.
– Lærarane bryr seg om elevane sine, men å la vere å snakke om krenkingar og overgrep blir ein misforstått måte å vise omsorg på, seier forskar Beate Goldschmidt-Gjerløw.
Mens Anniken Bjørnhom, Bendik Aasemoen Solberg og flere av tredjeårsstudentene i barnehagelærerutdanningene på UiA går inn i rollen som pedagogiske ledere og tar over barnegruppene, får ansatte i barnehagene kompetansepåfyll som kommer både barna og barnehagen til gode.
Grunnskolelærerstudentene på UiA blir enda bedre rustet for den kommende lærerhverdagen når de i sitt 8. semester får prøvd seg «på ekte» under veiledet selvstendig uke i praksis.
Ordningen «Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling» (Rekomp) skal legge til rette for tett samarbeid mellom barnehagefeltet og universitetet, og det skal gjerne fremme en læringssløyfe mellom de involverte partene.
Nye rektorstillingar får i snitt éin søknad. Samtidig er gjennomtrekken stor. No skal forskarar frå Universitetet i Agder finna ut kvifor – og hjelpa å løysa problemet.
Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.
Samhaldet styrka seg da elevane fekk gratis måltid på skulen.