Helhet og sammenheng i de ulike studieårene
1. studieår: Læreren
Profesjonsretting
- Lærerrollen - lærerarbeidet
- Rammer for skolens virksomhet og verdier
- Didaktisk relasjonsmodell
- Begynneropplæring (1-7)
Praksisopplæring
- Overganger - barnehage/1-7/8-10
- Gjeldende lover og planverk
- Lærerens rolle og oppgaver i skolen
- Observasjon, 8 uker praksis
FoU-kompetanse
- Finne, forstå, vurdere forskning
- Kunnskapsproduksjon i fagene
- Kildesøk og -bruk – kurs
Fagovergripende
- Psykososialt læringsmiljø
- Estetiske læringsprosesser
- Profesjonsetikk - læreren
Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Nettbasert læringsmodul 1
- Bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
- Læreren som formidler
- Dramakurs: formidling, stemme
2. studieår: Eleven
Profesjonsretting
- Elevmangfoldet
- Tilpasset opplæring
- Læringsledelse
- Relasjonskompetanse
Praksisopplæring
- Kontaktlærerrollen
- Klasseledelse
- Det flerkulturelle klasserom
- 6 uker praksis
FoU-kompetanse
- Vitenskapsteori og metode 1 - PEL
- Vitenskapelig tenkemåte
- Den forskende lærer
Fagovergripende
- Medborgerskap og det flerkulturelle samfunnet, samiske forhold
- Profesjonsetikk - eleven
Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Nettbasert læringsmodul 2
- Bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
- Læreren som samtaleleder
- Dramakurs: ledelse
- Profesjonsskriving - kurs
3. studieår: Faget
Profesjonsretting
- Faglig og pedagogisk nytenkning
- (FoU-arbeid)
Praksisopplæring
- Kartleggingsverktøy
- Bruk av IKT
- Arbeids- og vurderingsformer
- Grunnleggende ferdigheter
- 5 uker praksis
FoU-kompetanse
- Anvende forskning
Fagovergripende
- Estetiske læringsprosesser
- Profesjons- og forskningsetikk
Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Nettbasert læringsmodul 3
- Bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
- Akademisk skriving
- Vurdere medstudenter
- Dramakurs: estetiske læringsprosesser
4. studieår: Skolen
Profesjonsretting
- Skolen som organisasjon
- Egen læreridentitet
- Endringskompetanse
Praksisopplæring
- Læringsledelse
- Dyp forståelse av elevmangfold
- 6 uker praksis med SOT
FoU-kompetanse
- Skoleutvikling
- Kartlegge SU på SOT-skolene
Fagovergripende
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Profesjonsetikk - skolen
Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Avansert bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
- Læreren som leder i klasserommet
- Læringsfremmende kommunikasjon
5. studieår: Samfunnet
Profesjonsretting
- Skolen i samfunnet
- Faglig og pedagogisk nytenkning
- FoU-arbeid, master
Praksisopplæring
- Forskende lærer
- Utvikling av endringskompetanse
- MA-samarbeid
FoU-kompetanse
- Vitenskapsteori og metode 2 - PEL
- Fagspesifikk metodelære
- Masteroppgave
Fagovergripende
- Bærekraftig utvikling
- Profesjons- og forskningsetikk
Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Avansert bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
- Akademisk skriving
Helhet og sammenheng i de tverrfaglige temaene
Profesjonsretting
År 1: Læreren
- Lærerrollen - lærerarbeidet
- Rammer for skolens virksomhet og verdier
- Didaktisk relasjonsmodell
- Begynneropplæring (1-7)
År 2: Eleven
- Elevmangfoldet
- Tilpasset opplæring
- Læringsledelse
- Relasjonskompetanse
År 3: Faget
- Faglig og pedagogisk nytenkning
- (FoU-arbeid)
År 4: Skolen
- Skolen som organisasjon
- Egen læreridentitet
- Endringskompetanse
År 5: Samfunnet
- Skolen i samfunnet
- Faglig og pedagogisk nytenkning
- FoU-arbeid, master
Praksisopplæring
År 1: Læreren
- Overganger - barnehage/1-7/8-10
- Gjeldende lover og planverk
- Lærerens rolle og oppgaver i skolen
- Observasjon, 8 uker praksis
År 2: Eleven
- Kontaktlærerrollen
- Klasseledelse
- Det flerkulturelle klasserom
- 6 uker praksis
År 3: Faget
- Kartleggingsverktøy
- Bruk av IKT
- Arbeids- og vurderingsformer
- Grunnleggende ferdigheter
- 5 uker praksis
År 4: Skolen
- Læringsledelse
- Dyp forståelse av elevmangfold
- 6 uker praksis med SOT
År 5: Samfunnet
- Forskende lærer
- Utvikling av endringskompetanse
- MA-samarbeid
FoU-kompetanse
År 1: Læreren
- Finne, forstå, vurdere forskning
- Kunnskapsproduksjon i fagene
- Kildesøk og bruk - kurs
År 2: Eleven
- Vitenskapsteori og metode 1 - PEL
- Vitenskapelig tenkemåte
- Den forskende lærer
År 3: Faget
- FoU-oppgave, akademisk skriving
- Formidle FoU-arbeid - konferanse
- Anvende forskning
År 4: Skolen
- Skoleutvikling
- Kartlegge SU på SOT-skolene
År 5: Samfunnet
- Vitenskapsteori og metode 2 - PEL
- Fagspesifikk metodelære
- Masteroppgave
Fagovergripende
År 1: Læreren
- Psykososialt læringsmiljø
- Estetiske læringsprosesser
- Profesjonsetikk - læreren
År 2: Eleven
- Medborgerskap og det flerkulturelle samfunnet, samiske forhold
- Profesjonsetikk - eleven
År 3: Faget
- Estetiske læringsprosesser
- Profesjons- og forskningsetikk
År 4: Skolen
- Skoleutvikling
- Kartlegge SU på SOT-skolene
År 5: Samfunnet
- Bærekraftig utvikling
- Profesjons- og forskningsetikk
Profesjonsfaglig digital kompetanse
År 1: Læreren
- Nettbasert læringsmodul 1
- Bruk av IKT i fag og praksis
År 2: Eleven
- Nettbasert læringsmodul 2
- Bruk av IKT i fag og praksis
År 3: Faget
- Nettbasert læringsmodul 3
- Bruk av IKT i fag og praksis
År 4: Skolen
- Avansert bruk av IKT i fag og praksis
År 5: Samfunnet
- Avansert bruk av IKT i fag og praksis
Kommunikasjonsferdigheter
År 1: Læreren
- Læreren som formidler
- Dramakurs: formidling, stemme
År 2: Eleven
- Læreren som samtaleleder
- Dramakurs: ledelse
- Profesjonsskriving - kurs
År 3: Faget
- Akademisk skriving
- Vurdere medstudenter
- Dramakurs: estetiske læringsprosesser
- FoU-konferanse - formidling
År 4: Skolen
- Læreren som leder i klasserommet
- Læringsfremmende kommunikasjon
År 5: Samfunnet
- Akademisk skriving