Agdertrappa: helhet og sammenheng i grunnskolelærerutdanningene

Trappemodell som beskriver de ulike programovergripende temaene over de fem studieårene i grunnskolelærerutdanningene

Helhet og sammenheng i de ulike studieårene

1. studieår: Læreren

Profesjonsretting

  • Lærerrollen - lærerarbeidet
  • Rammer for skolens virksomhet og verdier
  • Didaktisk relasjonsmodell
  • Begynneropplæring (1-7)

Praksisopplæring

  • Overganger - barnehage/1-7/8-10
  • Gjeldende lover og planverk
  • Lærerens rolle og oppgaver i skolen
  • Observasjon, 8 uker praksis

FoU-kompetanse

  • Finne, forstå, vurdere forskning
  • Kunnskapsproduksjon i fagene
  • Kildesøk og -bruk – kurs

Fagovergripende

  • Psykososialt læringsmiljø
  • Estetiske læringsprosesser
  • Profesjonsetikk - læreren

Profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Nettbasert læringsmodul 1
  • Bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

  • Læreren som formidler
  • Dramakurs: formidling, stemme

2. studieår: Eleven

Profesjonsretting

  • Elevmangfoldet
  • Tilpasset opplæring
  • Læringsledelse
  • Relasjonskompetanse

Praksisopplæring

  • Kontaktlærerrollen
  • Klasseledelse
  • Det flerkulturelle klasserom
  • 6 uker praksis

FoU-kompetanse

  • Vitenskapsteori og metode 1 - PEL
  • Vitenskapelig tenkemåte
  • Den forskende lærer

Fagovergripende

  • Medborgerskap og det flerkulturelle samfunnet, samiske forhold
  • Profesjonsetikk - eleven

Profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Nettbasert læringsmodul 2
  • Bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

  • Læreren som samtaleleder
  • Dramakurs: ledelse
  • Profesjonsskriving - kurs

3. studieår: Faget

Profesjonsretting

  • Faglig og pedagogisk nytenkning
  • (FoU-arbeid)

Praksisopplæring

  • Kartleggingsverktøy
  • Bruk av IKT
  • Arbeids- og vurderingsformer
  • Grunnleggende ferdigheter
  • 5 uker praksis

FoU-kompetanse

  • Anvende forskning

Fagovergripende

  • Estetiske læringsprosesser
  • Profesjons- og forskningsetikk

Profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Nettbasert læringsmodul 3
  • Bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

  • Akademisk skriving
  • Vurdere medstudenter
  • Dramakurs: estetiske læringsprosesser

4. studieår: Skolen

Profesjonsretting

  • Skolen som organisasjon
  • Egen læreridentitet
  • Endringskompetanse

Praksisopplæring

  • Læringsledelse
  • Dyp forståelse av elevmangfold
  • 6 uker praksis med SOT

FoU-kompetanse

  • Skoleutvikling
  • Kartlegge SU på SOT-skolene

Fagovergripende

  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Profesjonsetikk - skolen

Profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Avansert bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

  • Læreren som leder i klasserommet
  • Læringsfremmende kommunikasjon

5. studieår: Samfunnet

Profesjonsretting

  • Skolen i samfunnet
  • Faglig og pedagogisk nytenkning
  • FoU-arbeid, master

Praksisopplæring

  • Forskende lærer
  • Utvikling av endringskompetanse
  • MA-samarbeid

FoU-kompetanse

  • Vitenskapsteori og metode 2 - PEL
  • Fagspesifikk metodelære
  • Masteroppgave

Fagovergripende

  • Bærekraftig utvikling
  • Profesjons- og forskningsetikk

Profesjonsfaglig digital kompetanse

  • Avansert bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

  • Akademisk skriving

Helhet og sammenheng i de tverrfaglige temaene

Profesjonsretting

År 1: Læreren

  • Lærerrollen - lærerarbeidet
  • Rammer for skolens virksomhet og verdier
  • Didaktisk relasjonsmodell
  • Begynneropplæring (1-7)

År 2: Eleven

  • Elevmangfoldet
  • Tilpasset opplæring
  • Læringsledelse
  • Relasjonskompetanse

År 3: Faget

  • Faglig og pedagogisk nytenkning
  • (FoU-arbeid)

År 4: Skolen

  • Skolen som organisasjon
  • Egen læreridentitet
  • Endringskompetanse

År 5: Samfunnet

  • Skolen i samfunnet
  • Faglig og pedagogisk nytenkning
  • FoU-arbeid, master

Praksisopplæring

År 1: Læreren

  • Overganger - barnehage/1-7/8-10
  • Gjeldende lover og planverk
  • Lærerens rolle og oppgaver i skolen
  • Observasjon, 8 uker praksis

År 2: Eleven

  • Kontaktlærerrollen
  • Klasseledelse
  • Det flerkulturelle klasserom
  • 6 uker praksis

År 3: Faget

  • Kartleggingsverktøy
  • Bruk av IKT
  • Arbeids- og vurderingsformer
  • Grunnleggende ferdigheter
  • 5 uker praksis

År 4: Skolen

  • Læringsledelse
  • Dyp forståelse av elevmangfold
  • 6 uker praksis med SOT

År 5: Samfunnet

  • Forskende lærer
  • Utvikling av endringskompetanse
  • MA-samarbeid

FoU-kompetanse

År 1: Læreren

  • Finne, forstå, vurdere forskning
  • Kunnskapsproduksjon i fagene
  • Kildesøk og bruk - kurs

År 2: Eleven

  • Vitenskapsteori og metode 1 - PEL
  • Vitenskapelig tenkemåte
  • Den forskende lærer

År 3: Faget

  • FoU-oppgave, akademisk skriving
  • Formidle FoU-arbeid - konferanse
  • Anvende forskning

År 4: Skolen

  • Skoleutvikling
  • Kartlegge SU på SOT-skolene

År 5: Samfunnet

  • Vitenskapsteori og metode 2 - PEL
  • Fagspesifikk metodelære
  • Masteroppgave

Fagovergripende

År 1: Læreren

  • Psykososialt læringsmiljø
  • Estetiske læringsprosesser
  • Profesjonsetikk - læreren

År 2: Eleven

  • Medborgerskap og det flerkulturelle samfunnet, samiske forhold
  • Profesjonsetikk - eleven

År 3: Faget

  • Estetiske læringsprosesser
  • Profesjons- og forskningsetikk

År 4: Skolen

  • Skoleutvikling
  • Kartlegge SU på SOT-skolene

År 5: Samfunnet

  • Bærekraftig utvikling
  • Profesjons- og forskningsetikk

Profesjonsfaglig digital kompetanse

År 1: Læreren

  • Nettbasert læringsmodul 1
  • Bruk av IKT i fag og praksis

År 2: Eleven

  • Nettbasert læringsmodul 2
  • Bruk av IKT i fag og praksis

År 3: Faget

  • Nettbasert læringsmodul 3
  • Bruk av IKT i fag og praksis

År 4: Skolen

  • Avansert bruk av IKT i fag og praksis

År 5: Samfunnet

  • Avansert bruk av IKT i fag og praksis

Kommunikasjonsferdigheter

År 1: Læreren

  • Læreren som formidler
  • Dramakurs: formidling, stemme

År 2: Eleven

  • Læreren som samtaleleder
  • Dramakurs: ledelse
  • Profesjonsskriving - kurs

År 3: Faget

  • Akademisk skriving
  • Vurdere medstudenter
  • Dramakurs: estetiske læringsprosesser
  • FoU-konferanse - formidling

År 4: Skolen

  • Læreren som leder i klasserommet
  • Læringsfremmende kommunikasjon

År 5: Samfunnet

  • Akademisk skriving
Publisert 5. juli 2024 - Sist endret 5. juli 2024