Utfyllende regler for ph.d.-studier ved fakultet for kunstfag

Nummerering refererer til tilsvarende paragrafnummer i forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Agder. Revidert og vedtatt av universitetets utdanningsutvalg 8.2.2021.

Til § 5 Opptak

For ph.d.-spesialiseringen i utøvende rytmisk musikk gjelder:

For å kunne bli tatt opp til ph.d.-spesialiseringen i Utøvende rytmisk musikk må søkeren oppfylle et av følgende krav:

  • Mastergrad, hovedfag eller tilsvarende i utøvende musikk
  • Mastergrad, hovedfag eller tilsvarende i musikkvitenskap
  • Andre musikkfaglige masterutdanninger.
  • Annen utdanning eller realkompetanse som fakultetet vurderer som likeverdig med hensyn til omfang, nivå og innhold.

Uansett utdanningsbakgrunn stilles det krav om at basiskomponenter innenfor rytmisk musikk inngår i mastergradsutdanningen, hovedfaget eller tilsvarende. Dette kan være komponenter/moduler innenfor musikkteknologi, studioarbeid, improvisasjon, ensemblespill og ledelse innenfor rytmisk musikk osv. I tillegg stilles krav om at moduler i musikkvitenskapelig teori og metode eller tilsvarende har inngått i mastergradsstudiet, hovedfagsstudiet eller tilsvarende. Innhold og omfang av slike forkunnskaper bestemmes ut fra avhandlingens tema og faglige profil.

Søkere som vurderes å mangle tilstrekkelige teoretisk og/eller praktiske forkunnskaper innenfor rytmisk musikk/populærmusikk, kan pålegges å ta tilleggseksamener på lavere nivå. Eventuelt kan søkere gis et lesepensum som prøves gjennom å skrive et paper som skal godkjennes, eller gjennom en muntlig, eventuelt praktisk, eksamen. Når forkunnskapene ikke er tilstrekkelige ved opptak, skal disse som hovedregel være prøvd og godkjent i løpet av et halvt år etter opptak.

For ph.d.-spesialiseringen i Kunst i kontekst gjelder:

For å kunne bli tatt opp til ph.d.-spesialiseringen Kunst i kontekst må søkeren ha oppnådd mastergrad, hovedfag eller tilsvarende høyere grad fra fagfeltene musikk, teater eller visuelle fag, eller fra tverrestetiske studier, alternativt ha en realkompetanse som fakultetet vurderer som likeverdig.

Relevansen av mastergraden (eller tilsvarende) vil bli vurdert av fakultetet opp imot det konkrete ph.d.-prosjekt det søkes om. Dette gjelder både med hensyn til prosjektets faglige tilknytning og med hensyn til valg av avhandlingsformatet (kunstnerisk-vitenskapelig eller vitenskapelig). Prosjektbeskrivelsen må redegjøre for valg av avhandlingsformat.

For begge spesialiseringene gjelder:

Søknad om opptak til ph.d.-programmet gjennomføres raskt etter at kandidaten er tilbudt stilling ved fakultetet eller ekstern samarbeidsavtale er signert. Ph.d.-administrasjonen ved fakultetet sørger for å innhente søknad etter bestemmelsene i ph.d.-forskriften.

Dekan behandler søknad om opptak på program i samråd med ph.d.-programleder i henhold til de bestemmelser som gjelder søknadens faglige nivå, omfang, progresjon og tilgjengelige ressurser for gjennomføring av prosjektet.

Endelig vedtak om opptak fattes av dekan.

I de tilfeller hvor ph.d.-kandidatene ikke tilsettes ved fakultetet, men tas opp ved søknad med andre finansieringsordninger eller gjennom eksterne avtaler, vil dekanen sette ned en intern komite ledet av spesialiseringsansvarlig for å vurdere kandidatens søknad. De innstiller til dekanen som så fatter vedtak om eventuelt opptak.

Revidering av prosjektbeskrivelse

Ved oppstart av ph.d.-avtaleperioden skal kandidaten og hovedveilederen vurdere behovet for å revidere prosjektbeskrivelsen, for å starte veilederforholdet. Den reviderte prosjektbeskrivelsen godkjennes av hovedveileder.

Til § 6 Ph.d.-avtalen

Avtalen undertegnes av kandidat, hovedveileder, ph.d.-programleder og dekan. For eksterne kandidater skal også ekstern arbeidsgiver signere avtalen.

Vesentlige endringer i avtalen godkjennes av dekan i samråd med hovedveileder og ph.d.-programleder. Mindre endringer godkjennes av fakultetsdirektøren.

Til § 7 Veiledning

Fakultetet oppnevner veiledere for kandidaten i samråd med instituttleder og spesialiseringsansvarlig.

For tilsatte i stipendiatstillinger ved Fakultet for kunstfag praktiseres residensplikt under tilsettingsperioden i tråd med tilsettingsregler for vitenskapelige stillinger i statlig sektor.

Kandidaten skal gjennomføre et 90%-seminar.

Til § 8 Opplæringsdelen

Nasjonale og internasjonale studiepoenggivende forskerkurs og ph.d.-emner kan inngå i opplæringsdelen dersom fakultetet godkjenner dette. Fremlegg på internasjonale konferanser kan innpasses som en del av et eget valgemne på programmet.

Alle emner og kurs som skal inngå i opplæringsdelen, må ha en avsluttende vurdering.

Det forutsettes at emner og kurs som inngår i opplæringsdelen, ikke samtidig er del av opptaksgrunnlaget eller inngår i tidligere avsluttede utdanningsenheter.

Fakultetet godkjenner endelig opplæringsdel.

For spesialiseringen i Utøvende rytmisk musikk gjelder i tillegg:

Det generelle målet for programmet er å videreutvikle kandidatens kvalifikasjoner for forskning og kunstnerisk virksomhet og for annet arbeid, hvor det stilles høye krav til vitenskapelig innsikt og metode. Opplæringsdelen skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske temaer i tilknytning til utøvende rytmiske musikkpraksiser, og i et utvalg temaer og teorier som er relevante for kandidatens spesialiseringsområde.

Hensikten med opplæringen er på den ene siden å være en støtte for arbeidet med avhandlingen, særlig med hensyn til innsikt i grunnlagsproblemer og teoretisk-metodiske spørsmål, og på den andre siden å gi kandidatene en bredere faglig orientering som forberedelse til fortsatt akademisk arbeid. Breddehensynet ivaretas primært av opplæring i vitenskapsteori og metode og analytisk teori og metode i populærmusikkforskning.

Det kan inngå spesialpensum i form av litteratur- eller metodiske studier som er relevant for forskningsoppgaven. Beskrivelsen av fag/emner som tas i form av spesialpensum, skal gis på eget skjema hvor innhold, nivå, omfang og eksamensform av det enkelte spesialpensum er beskrevet.

Ved eksaminasjon i det teoretiske pensum bedømmes prestasjonen til bestått eller ikke bestått, der bestått betyr at prestasjonen ligger på et høyt nivå. Nærmere opplysninger om opplæringsdelen fremgår av studieplanen.

For spesialiseringen i Kunst i kontekst gjelder i tillegg:

Opplysninger om opplæringsdelen fremgår av studieplanen.

Til § 13 Innlevering

Søknad om å få avhandlingen bedømt sendes Fakultet for kunstfags ph.d.-administrasjon, som behandler søknaden.

Til § 14 Oppnevning av bedømmelseskomité

Dekan oppnevner bedømmelseskomité etter forslag fra spesialiseringsansvarlig, hovedveileder og instituttleder.

Publisert 5. mars 2024 - Sist endret 27. mars 2024