Stjernetreff mellom Metteson og kunstfagstudentene

Metteson droppet pausen til fordel for et eksklusivt møte med studentene før han selv skulle på scenen på BARE studenthus.

Bilde av kunstfagstudentene sammen med Metteson på BARE studenthus

Sverre Breivik, også kjent som Metteson, fortalte at teaterbakgrunnen var viktig for at han turte å satse på musikken. Stjernehatten var med da han møtte noen av kunstfag-studentene på BARE studenthus. (Foto: Hildegunn L. Holtan)

Av Hildegunn L. Holtan
Publisert 18. mars 2024 - Sist endret 29. apr. 2024

Det ble et intimt og eksklusivt møte da Sverre Breivik, også kjent som Metteson, stilte opp i en kunstfaglig samtale med førsteamanuensis Siri Ingul og kunstfagstudentene. Metteson var i Kristiansand i forbindelse med «Look to a Star»-turnéen og skulle spille konsert på BARE studenthus samme kveld.

Mange av studentene fra Fakultet for kunstfag brukte sjansen til å stille spørsmål om hvordan Breivik bruker og har fordel av sin teaterbakgrunn i musikken.

– Det var veldig interessant å høre om hans inngang til det å bruke ett kunstfelt inn i et annet. Det er mange muligheter som i ligger i det, sier Lukas Reitan som studerer samtidsteater på UiA.

Medstudent Katarina Petrovic er enig. Hun lyttet ekstra nøye i den delen av samtalen som handlet om kunstnerisk visjon. Petrovic noterte seg at Mettesons utradisjonelle måte å jobbe på har blitt akseptert og omfavnet av både kritikere og publikum.

– Jeg fikk med meg veldig nyttig informasjon om hvordan det kan være når vi snart skal ut i det frie kunstfeltet.

Siri Ingul fra UiA og Metteson i samtale på scenen
Sverre Breivik delte raust av sine erfaringer i samtalen med Siri Ingul fra UiAs Institutt for visuelle og sceniske fag. (Foto: Hildegunn L. Holtan)

Teaterbakgrunnen gav selvtillit

Breivik har en bachelor i skuespillerfag og har hatt ulike roller og hatter innen teaterfeltet før musikken ble hans hovedprosjekt. I samtalen med Ingul ble reisen fra det utøvende til det skapende et viktig tema.

Breivik fortalte at nedstenging og isolasjon i korona-perioden for ham ble en mulighet til å skape et eget kunstnerisk univers. Han fortalte også om hvordan teaterbakgrunnen var viktig for at han våget å satse.

Ingul var nysgjerrig på hvor mye som er karakter og hvor mye som er Breivik selv når han står på scenen som Metteson:

– Jo tryggere jeg har blitt på meg selv, jo mindre karakter er det.

–  Før jeg fant musikkbildet og musikkuttrykket mitt har jeg opplevd å bli helt skjelven og ha følelsen av å ikke vite hvem jeg er på scenen.

–  Nå har jeg funnet teknikker for å mestre dette ved hjelp av karakteren Metteson. Men det er ikke veldig bevisst. Det er naturlig for meg å være på scenen, sa Breivik.

Ting tar sin tid

I løpet av timen samtalen varte, var Breivik og Ingul innom temaer som konseptalbumet som aldri kom av seg selv, mystikken rundt Mettesons stjernesymbolikk og hvordan han utfordrer popsjangeren ved å være teatralsk og bære kostymer aktivt.

Studentene i salen engasjerte seg raskt da døren ble åpnet for spørsmål. De var spesielt interesserte i hvordan Breivik jobber når han skriver tekster og lager musikk, hvordan han jobber med stemmen og hvordan han mestrer perioder med kreativ tørke.

Artistbilde av Metteson
Metteson. (Foto: Tonje Thilesen)

Breivik delte raust av sine erfaringer, men var forsiktig med å gi oppskrifter.

– Ting tar sin tid. Jeg opplever at de periodene der jeg setter av tid til å være skapende og kreativ kan være tunge. Ofte er det på turné og i situasjoner med press og stress at idéene kommer på løpende bånd.

Men én ting var han veldig bestemt på:

– Så lenge du har en god idé: Hold på den til du finner den strukturen du trenger. Skriv ned, husk å lagre idéene og sørg for at du har back-up!