Det ble et intimt og eksklusivt møte da Sverre Breivik, også kjent som Metteson, stilte opp i en kunstfaglig samtale med førsteamanuensis Siri Ingul og kunstfagstudentene. Metteson var i Kristiansand i forbindelse med «Look to a Star»-turnéen og skulle spille konsert på BARE studenthus samme kveld.
Mange av studentene fra Fakultet for kunstfag brukte sjansen til å stille spørsmål om hvordan Breivik bruker og har fordel av sin teaterbakgrunn i musikken.
– Det var veldig interessant å høre om hans inngang til det å bruke ett kunstfelt inn i et annet. Det er mange muligheter som i ligger i det, sier Lukas Reitan som studerer samtidsteater på UiA.
Medstudent Katarina Petrovic er enig. Hun lyttet ekstra nøye i den delen av samtalen som handlet om kunstnerisk visjon. Petrovic noterte seg at Mettesons utradisjonelle måte å jobbe på har blitt akseptert og omfavnet av både kritikere og publikum.
– Jeg fikk med meg veldig nyttig informasjon om hvordan det kan være når vi snart skal ut i det frie kunstfeltet.
![Siri Ingul fra UiA og Metteson i samtale på scenen](/om-uia/fakultet/kunstfag/aktuelt/siri-og-metteson.jpg)
Teaterbakgrunnen gav selvtillit
Breivik har en bachelor i skuespillerfag og har hatt ulike roller og hatter innen teaterfeltet før musikken ble hans hovedprosjekt. I samtalen med Ingul ble reisen fra det utøvende til det skapende et viktig tema.
Breivik fortalte at nedstenging og isolasjon i korona-perioden for ham ble en mulighet til å skape et eget kunstnerisk univers. Han fortalte også om hvordan teaterbakgrunnen var viktig for at han våget å satse.
Ingul var nysgjerrig på hvor mye som er karakter og hvor mye som er Breivik selv når han står på scenen som Metteson:
– Jo tryggere jeg har blitt på meg selv, jo mindre karakter er det.
– Før jeg fant musikkbildet og musikkuttrykket mitt har jeg opplevd å bli helt skjelven og ha følelsen av å ikke vite hvem jeg er på scenen.
– Nå har jeg funnet teknikker for å mestre dette ved hjelp av karakteren Metteson. Men det er ikke veldig bevisst. Det er naturlig for meg å være på scenen, sa Breivik.
Ting tar sin tid
I løpet av timen samtalen varte, var Breivik og Ingul innom temaer som konseptalbumet som aldri kom av seg selv, mystikken rundt Mettesons stjernesymbolikk og hvordan han utfordrer popsjangeren ved å være teatralsk og bære kostymer aktivt.
Studentene i salen engasjerte seg raskt da døren ble åpnet for spørsmål. De var spesielt interesserte i hvordan Breivik jobber når han skriver tekster og lager musikk, hvordan han jobber med stemmen og hvordan han mestrer perioder med kreativ tørke.
![Artistbilde av Metteson](/om-uia/fakultet/kunstfag/aktuelt/metteson-23.jpg)
Breivik delte raust av sine erfaringer, men var forsiktig med å gi oppskrifter.
– Ting tar sin tid. Jeg opplever at de periodene der jeg setter av tid til å være skapende og kreativ kan være tunge. Ofte er det på turné og i situasjoner med press og stress at idéene kommer på løpende bånd.
Men én ting var han veldig bestemt på:
– Så lenge du har en god idé: Hold på den til du finner den strukturen du trenger. Skriv ned, husk å lagre idéene og sørg for at du har back-up!