UiAs CreaTeME skal drive musikkfeltet framover

UiAs nye senter for fremragende utdanning har planen klar for å fremme kreativ bruk av teknologi i musikkutdanningene og bringe musikkfeltet videre.

Bilde av professor på campus

– Det var litt som å hoppe på en tredemølle i fart, sier professor Daniel Nordgård, som nylig tok over som leder for CreaTeME, UiAs nye senter for fremragende utdanning.

Foto: UiA
Av Hildegunn Løken Holtan
Publisert 27. sep. 2023 - Sist endret 14. apr. 2024

Da CreaTeME ved Universitetet i Agder fikk status som Senter for fremragende utdanning (SFU) i fjor høst, ble et omfattende etablerings- og oppstartarbeid satt i gang på Fakultet for kunstfag. Ni måneder senere er organisasjonen på plass. Ny nettside er lansert og senteret er rigget til å fylles med aktivitet.

Senteret har også fått ny leder i professor Daniel Nordgård ved UiAs Institutt for rytmisk musikk. Han tok nylig over etter kollega Jan Bang og gleder seg til utfordringene som venter:

– CreaTeME er en av de største mulighetene Fakultet for kunstfag har hatt til videre utvikling og til å bygge noe større. Det er virkelig spennende å få være med på det, sier Nordgård.

– Tilliten vi har fått som senter for fremragende utdanning forplikter. Da er det er fint å se at nettverket vi har bygget opp gjennom mange år er med på å ruste oss for oppdraget, sier han.

Høy interesse for nettverk

Senteret, som skal fremme kreativ bruk av teknologi i musikkutdanningen, er i full gang med en travel og innholdsrik høst. Nylig inviterte CreaTeME til paneldebatt om kunst i samfunn, forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på Arendalsuka.

Nå venter den første nettverkssamlingen i regi av CreaTeME, som arrangeres samtidig med PUNKT-festivalen i slutten av august. Nordgård ser frem til å samle et bredt felt av kollegaer fra konservatorier og andre musikkutdanningsinstitusjoner i Kristiansand:

– Gjestene kommer fra hele Europa for å delta på samlingen. Det lover godt at interessen for å være en del av vårt nettverk er høy allerede nå, sier han.

– Relevante nettverk og samarbeid blir avgjørende for å utvikle og styrke musikkfeltet, slik at vi sammen kan skape ny kunnskap.

Illustrasjon av konsert med musikkstudenter
CreaTeME skal fremme kreativ bruk av teknologi i musikkutdanningene. Bildet er fra UiArt 2023 – kunstfagstudentenes egen eksamensfestival i Kristiansand. (Foto: South Coast Creative)

Fem viktige prosjekter

Nordgård forteller at SFU-statusen har ført til mange spørsmål om samarbeid med UiAs fagmiljø innen musikk.

Eksterne ressurser som allerede er del av CreaTeME, er Ragnhild Brøvig fra UiO. Brøvig har takket ja til å lede prosjektet om kunstnerisk entreprenørskap i Nordgårds sted. I tillegg er Ivar Grydeland fra NMH koblet på som leder for prosjektet om nye måter for bruk av teknologi.

Ifølge Nordgård ligger det en forventning i selve rollen for SFU-er at de skal bygge nettverk, både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi skal være noe mer enn bare oss selv. Derfor er det viktig å koble på utfyllende kompetanse fra andre utdanningsinstitusjoner og jeg er svært glad for at Brøvig og Grydeland har takket ja til å bidra, sier Nordgård.

– Samtidig er det viktig å understreke at det er fagmiljøet på fakultetet, og særlig på Institutt for rytmisk musikk, som har banet vei for CreaTeME. Denne forankringen sikrer at alle kunstfag-studentene drar nytte av vår status som senter for fremragende utdanning.

CreaTeMEs fem prioriterte prosjekter:

CreaTeME står for Creative Use of Technology in Music Education. Senteret har fire satsingsområder: pedagogikk, kunstnerskap, profesjonalisme og bærekraft. Disse danner grunnlaget for CreaTeMEs fem prioriterte prosjekt eller arbeidspakker:

• Arbeidspakke 1: Responsiv pedagogikk, ledet av Eirik Sørbø (UiA)
  • Arbeidspakke 2: Nye måter for bruk av teknologi, ledet av Ivar Grydeland (NMH)
  • Arbeidspakke 3: Nye måter å skape og fremføre musikk, ledet av Torun Berg Eriksen (UiA)
  • Arbeidspakke 4: Kunstnerisk entreprenørskap, ledet av Ragnhild Brøvig (UiO)
  • Arbeidspakke 5: Ansvarlig og bærekraftig utdanning, ledet av Hege B. Beckmann og Tormod W. Anundsen (begge UiA)

Visjon og veien videre

SFU-ordningen forvaltes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og finansieres av Kunnskapsdepartementet. SFU-status tildeles for fem år, med mulighet for forlengelse i fem nye år.

Kongstanken til den nye CreaTeME-lederen er ambisiøs og ligger et stykke frem i tid:

– Mitt mål er at når SFU-perioden er over, det være seg om fem år eller ti år, så er vi godt rustet til å ta en status som SFI eller SFF, sier Nordgård.

SFI står for Senter for fremragende innovasjon. SFF står for Senter for fremragende forskning.

– Jeg mener det er viktig at vi bruker SFU-statusen vi har nå til å få til smarte og gode samarbeid. Dette kan hjelpe oss med å bevare vår posisjon, sier han.

Når Nordgård blir bedt om å si hva han håper at CreaTeME har fått til før femårsperioden er ute, nevner han flere ting:

– Jeg håper at vi har fått til en egen lydlab i det nye Studenthuset BARE. Videre håper jeg at vi har fått til en rekke studentdrevne initiativ. Det er også et mål med flere aktive pedagogiske og vitenskapelige nettverk.

– Men det viktigste målet for CreaTeME er det samme som for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid generelt: Vi skal drive feltet videre og framover, sier Daniel Nordgård.