Raust RFF-tilskudd til Fakultet for kunstfag

Agder fylkeskommune gir 1,5 millioner kroner i støtte til et nytt prosjekt som skal styrke det kunstfaglige samarbeidet mellom Universitetet i Agder og de videregående skolene.

Bilde av studenter og elever som samarbeider på Vågsbygd videregående skole

Både elever, studenter og lærere vil dra nytte av det kunstfaglige prosjektet som Agder fylkeskommune gav millionstøtte til. Bildet er fra prosjektet «Vågsbygd MDD» i januar 2024 (Foto: Kristian Nødtvedt Knudsen).

Av Hildegunn Løken Holtan
Publisert 13. feb. 2024

Søknaden til Regionalt Forskningsfond Agder (RFF) ble behandlet i fylkeskommunens hovedutvalg for næring, kultur og miljø sist uke. UiA og Fakultet for kunstfag får hele det omsøkte beløpet på 1 523 000 kroner og kan dermed sette i gang det nye prosjektet «Kunsten å skape kompetanse og kunnskap for fremtiden: Kunstfagenes verdi og potensial i videregående skole.»

Panelet som vurderte søknaden for RFF, gav prosjektet hele 34 av 35 mulige poeng. Dette er den høyeste poengsummen UiA har fått for en søknad til RFF noensinne.

Vågsbygd videregående skole og Dahlske videregående skole er med som regionale partnere i prosjektet.

– Utrolig fornøyde

Kristian Nødtvedt Knudsen

Kristian Nødtvedt Knudsen leder prosjektet ved Fakultet for kunstfag. Han er førsteamanuensis i teater ved Institutt for visuelle og sceniske fag og leder også forskningsgruppen Musikk, Dans, Drama: tverrkunstneriske praksiser og utdanningsdiskurser (MDD-Forsk).

– Vi er utrolig fornøyde med at vi får mulighet for å sette kunstfagene i videregående utdanning på dagsordenen. Tildelingen bidrar til at vi kan skape en felles forskningsplatform, hvor ansatte både ved Vågsbygd, Dahlske og UiA kan utforske kunstens plass i samfunnet og i videregående utdanning, sier Knudsen.

Fire delmål i prosjektet

Prosjektets hovedmål er å undersøke kunstfagenes verdi og potensial på videregående skole og videreutvikle relevante undervisningspraksiser. Hovedmålet skal realiseres gjennom fire delmål. Disse er:

• å skape et sterkt forsknings- og utviklingssamarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og regionale aktører;
  • å øke kompetanse blant ansatte ved videregående skoler og UiA;
  • å styrke rekrutteringen til kunstfaglig utdanning ved regionens videregående skoler og Universitetet i Agder;
  • å etablere utdanningsløpet innen musikk, dans og drama (MDD) som et eget forskningsfelt nasjonalt og gjøre Universitetet i Agder til det ledende forskningsmiljøet for dette området.

Regionalt samarbeidsprosjekt

I prosjektsammendraget som fulgte søknaden står det blant annet at:

Musikk, dans, drama-utdanningene på videregående skole ble etablert i 1994 (…). Utdanningen er unik i en nordisk og internasjonal sammenheng, da kunstfagene spiller en sentral rolle i både den generelle studiekompetanse og i allmenndanningen av elevene. Likevel foreligger svært lite forskning på utdanningsløpet på nåværende tidspunkt.

I dette samarbeidsprosjektet utvikles og gjennomføres tre kreative verksted for elever ved MDD, som tar utgangspunkt i det overordnede tema "Kunst og Samfunn". Verkstedene utvikles i samarbeid med to regionale partnere (Dahlske videregående skole og Vågsbygd videregående skole).

(…) Prosjektet vil kunne medvirke til å etablere bærekraftige rutiner for videre samarbeid i overgangen mellom videregående og høyere utdanning.

Regionale Forskningsfond (RFF) skal styrke regionenes forskningsevne både gjennom tilskudd til forskning og innovasjon, og gjennom mobilisering til økt FoU-innsats. RFF Agder mottok ti søknader om regionale hovedprosjekter innen søknadsfristen 31. mai 2023.

Til sammen ble det søkt om 22,2 millioner kroner. Rammen for utlysningen var 10,5 millioner kroner.