Barnehagelærerstudenter satte preg på Campus Grimstad

Kunstprosjekter får visningsarena i det offentlige rom.

Bilde av kunst i fellesområdet på UiA i Grimstad

To meter høye eventyrlige blomster laget i ulike papirkvaliteter av barnehagelærerstudentene på Campus Grimstad. Foto: Ole Kristian Herwell. 

Av Ole Kristian Herwell, Førstelektor, Institutt for visuelle og sceniske fag på Fakultet for kunstfag. 

Universitetet i Agder har en stor og omfattende kunstsamling som ansatte, studenter og besøkende nyter godt av. «Vårt mål er å gjøre kunsten på UiA tilgjengelig for alle og skape rom for nysgjerrighet, glede og undring», skriver Mette-Line Pedersen, seniorrådgiver og kurator for UiAs kunstsamling.

I tillegg til all denne kunsten på UiA, som kan berike våre liv, har også mulighetene for eget galleri for presentasjon av blant annet studentenes skapende arbeider blitt løftet frem. Mens vi fortsatt venter på studentgalleriet, er vi glade for mulighetene campus Grimstad gir studentene i emnet kunst og håndverk i barnehagelærerutdanningen.

Fellesarealer på campusen har ved flere anledninger gitt rom for studentene sine kunstprosjekter. Det å få muligheten til å stille ut egne skapende arbeider i det offentlige rom, har hatt stor betydning og gitt studentene viktige erfaringer å ta med når lignende kunstprosjekter skal gjennomføres i barnehagen. 

Midlertidig blomster-galleri

Professor Birgit Cold skriver i sin bok «Skoleanlegget som lesebok: en studie av skoleanlegget som estetisk ramme for læring og velvære», at kunstnerisk utsmykning kan leses som tegn på bevissthet om kunsten som en kulturell dannelsesfaktor, som inspirasjonskilde for barn og unges kunstneriske utfoldelse, og som kilde til glede, undring og erkjennelse. I vårt tilfelle tenker vi at utstilling av studentarbeider som er skikkelig presentert, viser anerkjennelse og forståelse av at studentenes produksjon skaper identitet.

I Sylvelin Samnøy sin masteroppgave «Elevutstillingen - Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?», kan vi lese at elevenes prosess og produkt påvirkes av at arbeidet skal ende i en utstilling. Hun skriver om kreative prosesser som blir påvirket positivt ved at det blir jobbet grundigere med ideer og håndverk og at motivasjon til prestasjon økte i takt med presentasjonens og utstillings kontekst, størrelse og status. 

Bilde fra kunstprosjekt med blomster på UiA i Grimstad

Langs Gata på campus Grimstad venter et ti meter langt blomsterbed på grønne planter. Her så barnehagelærerstudentene en mulighet for et midlertidig galleri for 15 fantastiske eventyrlige blomster laget i papp og papir. En oppgave med stort fokus på gjenbruksmaterialer og bærekraft. På to meter lange trestokker fikk studentene utfolde sin skaperglede. Gjennom en leken utforskning av ulike papirkvaliteter fra bl.a. pappkasser og emballasje vokste fargerike og unike blomster frem. 

Flere pausekroker har blitt utstillingsarenaer for underlige fargerike skulpturer hvor elementer av gjenbruk er viktige faktorer, slik som disse skulpturene med henvisninger til fugleskremsel. 

Bilde fra kunstprosjekt på uiA i Grimstad

Selv om utgangspunktet var det samme, et kosteskaft i sement, ble de ferdige resultatene individuelle og svært ulike. Vi fikk formidlet mulighetene som ligger i gjenbruksmaterialer, søppel og skrot, og at slike materialer med rette kan fremme kreativitet. Studentene erfarte at materialer uten fasitsvar og bruksanvisninger har stort potensial i skapende prosesser.

I forming og kunstneriske sammenhenger kan gjenbruksmaterialene få nytt liv ved å bli vekket opp i nye overraskende utrykk og sammenhenger, når de blir fristilt fra sin opprinnelige kontekst. 

Leken utforsking

I oppgavene har barnehagelærerstudentene stilt seg åpne i møte med materialene, de har fått kunnskap om ulike teknikker, materialer og virkemidler på veien mot endelig resultat. Gjennom en leken utforskning, har studentene utvidet sitt repertoar og har fått fylt opp sin personlige verktøykasse. Studentene stiller dermed sterkere som reiseledere og formidlere av kunstfaget i møte med barn. De kan improvisere, leke og utforske, være fleksible, vise en didaktisk åpenhet og finne ut av ting i samspill med barn, hvor man ikke har svarene på forhånd. 

Ifølge Biljana Fredriksen, førsteamanuensis i kunst og håndverk ved Universitetet i Sørøst Norge, er barns erfaring grunnlag for all læring. Mennesket må kunne forestille seg at det finnes noe mer enn det vi allerede vet, og dermed er vår evne til å fantasere essensiell. Hun snakker om en elastisk fantasi, som en evne og vilje til å tøye og strekke i tidligere erfaringer.

Bilde fra kunstprosjekt på UiA i Grimstad
Street-art inspirerte malerier laget av barnehagelærerstudentene. Disse var utstilt i inngangspartiet på UiA Campus Grimstad. Foto: Ole Kristian Herwell.

Neste gang du ser utstilte arbeider av studentene eller stopper opp ved kunsten på UiA, håper vi du lar deg undre og fasinere og gjerne innta en nysgjerrig og åpen innstilling, slik som barna evner så bemerkelsesverdig. 

Kunstnerne, i våre tilfeller barnehagelærerstudenter, har her hatt en arena hvor de i fellesskap har levd ut sin lekenhet, slik som filosofen Arne Næss oppfordret oss alle til.
 


 

Publisert 1. feb. 2024 - Sist endret 5. juni 2024