Gjennom å realisere forskning og erfaringer fra School-In, møter kommunene flere viktige forventninger til skolen formidlet igjennom Stortingsmelding 21 (2016 –2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen. Her presenteres tydelige forventninger til skoleeierskap, der skoleeiers rolle er å stimulere til sterkere profesjonelle fellesskap gjennom samarbeid på tvers av skoler og kommuner. Meldingen understreker betydningen av lokale nettverk og at gode nettverk kjennetegnes av forpliktende samarbeid mellom partene for å nå konkrete mål. Det etterlyses et system for profesjonelt samarbeid mellom skoleeiere og skoler (Meld. St. 21 (2016-2017) punkt 4.3.2).
Forslag til organisering av lederstøtte
Skoleeier legger til rette for samlinger med skoleledere for å utvikle lærende nettverk som kan støtte hverandre i realiseringen av School-In.
Skoleeiers rolle er å lede samlingene med skolelederne. Etablerte strukturer som rektornettverk kan benytte. I tillegg må skoleeier støtte og følge opp den enkelte rektor.
Her er et forslag til innhold og organisering av ledersamlinger i kommunene:
Ledersamling 1:
Introduksjon av School-In. En nøkkel til inkluderende fellesskap
- Hvordan introdusere realiseringen av School-In? Forberede kartleggingen
- Mellomarbeid i egen skole: skoleledelsen gjennomfører introduksjon og kartlegging på egen skole
Ledersamling 2:
Bruk av kartleggingen og introduksjon av utviklingsområdet
- Presentasjoner av kartleggingen og hvordan en kan arbeide med dette i personalet- gjennomgang av arbeidsmåtene og hvordan en kan velge og arbeide med tiltak
- Mellomarbeid i egen skole: skoleledelsen prøver ut og støtter sitt personale
- Skoleledelsen sender tilbakemelding til skoleeier med hvordan det går.
Dette er utgangspunktet for neste samling.
Ledersamling 3:
Ledelsesutfordringer - arbeid med skolenes utviklingsområde
- Bruke tilbakemeldingene – dele erfaringer i grupper, gjerne grupper basert på skoler med samme utviklingsområde
- Mellomarbeid i egen skole: Prøve ut – gjøre egne erfaringer - sende tilbakemelding
Ledersamling 4:
Å lede prosessen i personalet – utfordringer i arbeidet med utviklingsområdene
- Bruke tilbakemeldingene – dele erfaringer i grupper
- Mellomarbeid i egen skole – prøve ut nye måter å lede prosessen videre
- Ny kartlegging
Ledersamling 5:
Tilbakemelding på kartlegging – videre diskusjon
Innholdet i ledersamlingene støttes av trinnene på nettsiden og kan brukes i ledersamlingene for å modellere hvordan skoleledelsen kan gjennomføre prosessen i egen skole.
Små kommuner kan samarbeide med andre kommuner for å utvikle lærende nettverk.