Til skoleeier

Gjennom  å realisere forskning og erfaringer fra School-In, møter kommunene flere viktige forventninger til skolen formidlet igjennom Stortingsmelding 21 (2016 –2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen. Her presenteres tydelige forventninger til skoleeierskap, der skoleeiers rolle er å stimulere til sterkere profesjonelle fellesskap gjennom samarbeid på tvers av skoler og kommuner. Meldingen understreker betydningen av lokale nettverk og at gode nettverk kjennetegnes av forpliktende samarbeid mellom partene for å nå konkrete mål. Det etterlyses et system for profesjonelt samarbeid mellom skoleeiere og skoler (Meld. St. 21 (2016-2017) punkt 4.3.2).

Forslag til organisering av lederstøtte

Skoleeier legger til rette for samlinger med skoleledere for å utvikle lærende nettverk som kan støtte hverandre i realiseringen av School-In.

Skoleeiers rolle er å lede samlingene med skolelederne. Etablerte strukturer som rektornettverk kan benytte. I tillegg må skoleeier støtte og følge opp den enkelte rektor.

Her er et forslag til innhold og organisering av ledersamlinger i kommunene:

Ledersamling 1:
Introduksjon av School-In. En nøkkel til inkluderende fellesskap

  • Hvordan introdusere realiseringen av School-In? Forberede kartleggingen
  • Mellomarbeid i egen skole: skoleledelsen gjennomfører introduksjon og kartlegging på egen skole

Ledersamling 2:
Bruk av kartleggingen og introduksjon av utviklingsområdet

  • Presentasjoner av kartleggingen og hvordan en kan arbeide med dette i personalet- gjennomgang av arbeidsmåtene og hvordan en kan velge og arbeide med tiltak
  • Mellomarbeid i egen skole: skoleledelsen prøver ut og støtter sitt personale
  • Skoleledelsen sender tilbakemelding til skoleeier med hvordan det går.

Dette er utgangspunktet for neste samling.

Ledersamling 3:
Ledelsesutfordringer - arbeid med skolenes utviklingsområde               

  • Bruke tilbakemeldingene – dele erfaringer i grupper, gjerne grupper basert på skoler med samme utviklingsområde
  • Mellomarbeid i egen skole: Prøve ut – gjøre egne erfaringer - sende tilbakemelding

Ledersamling 4:
Å lede prosessen i personalet – utfordringer i arbeidet med utviklingsområdene

  • Bruke tilbakemeldingene – dele erfaringer i grupper
  • Mellomarbeid i egen skole – prøve ut nye måter å lede prosessen videre
  • Ny kartlegging

Ledersamling 5:
Tilbakemelding på kartlegging – videre diskusjon

Innholdet i ledersamlingene støttes av trinnene på nettsiden og kan brukes i ledersamlingene for å modellere hvordan skoleledelsen kan gjennomføre prosessen i egen skole.

Små kommuner kan samarbeide med andre kommuner for å utvikle lærende nettverk.

Publisert 11. juni 2024 - Sist endret 11. juni 2024