Denne nettsiden formidler resultatene fra prosjekt School-In der skoleeiere, pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT), tillitsvalgte, skoleledelse, lærere, fagarbeidere og forskere har samarbeidet om å utvikle «en nøkkel til inkluderende fellesskap».
Her er en presentasjon av våre viktigste forskningsfunn (pdf) og en liste over våre publikasjoner basert på School-In prosjektet.
Nettsiden er en forlengelse av skolenes arbeid med inkluderende læringsmiljø, og vi presenterer her hvordan skolene kan kartlegge hvor langt de har kommet i å utvikle seg til inkluderende fellesskap.
Nettsiden retter seg i først til deltagerkommunene, dette fordi vi foreløpig må behandle dataene manuelt internt på UiA. Vi ser på mulighetene for å utvikle et program som gjør det mulig for alle skoler å bruke kartleggingen.
Kartleggingen vil vise hvilket av fire områder skolen trenger å jobbe med for å utvikle seg videre. Områdene er: Undervisning, Lokal tilknytning, Elevrollen og Profesjonsfellesskapet. Vi har også prøvd ut og utviklet arbeidsmåter dere kan bruke for å komme videre i arbeidet. Både Grupper på tvers, Faglige innspill, Dialogcafe, Refleksjonssirkel og Tilbakemeldinger, er en del av prosessen som må til for å få til utvikling.
Nettsiden henvender seg til skolens personale. Ledelsen må ta et spesielt ansvar for å sette i gang og lede prosessen. Den første kartleggingen sammenligner skolen med andre skoler som har gjennomført kartleggingen, og viser hva skolen trenger å jobbe videre med. Den avsluttende kartleggingen sammenligner skolen med seg selv for å kunne vise resultatet av egen innsats. Hvor langt skolen har kommet, avhenger selvsagt av hvor mye tid og krefter de har lagt inn i arbeidsprosessen. Vi erfarer at å delta, gir ledelsen støtte i prosessledelse og skolene strukturer for ulik type utvikling.
Nettsiden passer godt sammen med realiseringen av Kunnskapsløftet 2020 og forskningen som presenteres relaterer seg til denne nye fagplanen.
Ved å jobbe aktivt med arbeidsmetoden School-In vil skolene kunne oppnå:
- Større bevissthet om skolens rolle i lokalmiljøet og lokalmiljøet som mulig støtte for skolens inkluderingsarbeid (Overordnet del, s. 15)
- Skolene blir bedre rustet for skoleutvikling gjennom strukturer og arbeidsmåter for profesjonelle lærende fellesskap (Overordnet del, 3.2)
- Inkluderende fellesskap utvikles som grunnlag for sosial og faglig utvikling (Overordnet del, s. 15)
- Kartlegging av forventninger gir grunnlag for utvikling og endring av skolekultur
- Kollegiet utvikler felles forståelse av skolens mål og utviklingsarbeid (Overordnet del, 3.2)
- Strukturer for kunnskapsdeling etableres (Overordnet del, 3.2)
- Utvikling av felles forventninger for et grunnleggende positivt elevsyn
- Felles innsats gir opplevelse av støtte, delt ansvar, gjensidig anerkjennelse og økt kollektiv kapasitet
- Lederstøtte på prosessledelse i skolens profesjonsfellesskap
Lykke til med arbeidet!