Mental Mapping Respons (MMR)

Mental Mapping Respons (MMR) - metoden ble utviklet i tråd med formålet med prosjekt School-In å invitere personalet på en deltakende-demokratisk utvikling av skolen.

Metoden ble skreddersydd for at personalet skulle kunne finne fram til et felles valgt utviklingsområde i sammenheng med inkluderende fellesskap for skoleutvikling.

Arbeidsmetoden ble brukt sammen med et spesielt utviklet spørreskjema som ga muligheter til å formulere resultater som påstander personalet kunne ta stilling til.

  • Metoden kan tilpasses og kan brukes generelt for å komme fram til en felles demokratisk valgt utviklingsområde
  • eller spesielt for oppfølging av spørreskjemaresultater som gir muligheter til å bruke kartlegging som utgangspunkt for endring

For nærmere beskrivelse av metoden se «Mental Mapping Response method - A collective decision for intervention in School-In» (Hillen, in prep.). Her finner dere en kort bruksanvisning til nedlasting (pdf).

Før dere begynner å bruke metoden, må dere formulere påstander om skolen på det utviklingsområdet dere har valgt eller som er resultater fra kartleggingen. Her er et eksempel:

Kartlegging Inkluderende fellesskap
Skolen er ikke tilknyttet lokalmiljøet

Skolen er inkludert i lokalmiljøet

Lite bruk av lokalmiljøet i undervisningen for å engasjere elevene Kollegiet bruker lokalmiljøet og referanser til lokalmiljøet i undervisningen
Skolen har noe støtte fra foreldre/foresatte, men bruker de lite som ressurs Skolen opplever støtte fra foreldre/foresatte
Kollegiet har lite erfaring med skoleutvikling Kollegiet er samstemte i sitt arbeid med skoleutvikling
Kollegiet kjenner elevenes hverdagsliv i liten grad Alle i kollegiet kjenner elevene sine
Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene innenfor hvert klassetrinn, men ikke i hele skolen Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene
Elevenes bakgrunn/mangfold er ikke tema i skolen Felles ansvar for håndtering av mangfold
Skolen har høye, men lite samstemte forventninger til elevrollen Kollegiet har like forventninger til en tydelig elevrolle

 

Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024