Mental Mapping Respons (MMR) - metoden ble utviklet i tråd med formålet med prosjekt School-In å invitere personalet på en deltakende-demokratisk utvikling av skolen.
Metoden ble skreddersydd for at personalet skulle kunne finne fram til et felles valgt utviklingsområde i sammenheng med inkluderende fellesskap for skoleutvikling.
Arbeidsmetoden ble brukt sammen med et spesielt utviklet spørreskjema som ga muligheter til å formulere resultater som påstander personalet kunne ta stilling til.
- Metoden kan tilpasses og kan brukes generelt for å komme fram til en felles demokratisk valgt utviklingsområde
- eller spesielt for oppfølging av spørreskjemaresultater som gir muligheter til å bruke kartlegging som utgangspunkt for endring
For nærmere beskrivelse av metoden se «Mental Mapping Response method - A collective decision for intervention in School-In» (Hillen, in prep.). Her finner dere en kort bruksanvisning til nedlasting (pdf).
Før dere begynner å bruke metoden, må dere formulere påstander om skolen på det utviklingsområdet dere har valgt eller som er resultater fra kartleggingen. Her er et eksempel:
Kartlegging | Inkluderende fellesskap |
---|---|
Skolen er ikke tilknyttet lokalmiljøet |
Skolen er inkludert i lokalmiljøet |
Lite bruk av lokalmiljøet i undervisningen for å engasjere elevene | Kollegiet bruker lokalmiljøet og referanser til lokalmiljøet i undervisningen |
Skolen har noe støtte fra foreldre/foresatte, men bruker de lite som ressurs | Skolen opplever støtte fra foreldre/foresatte |
Kollegiet har lite erfaring med skoleutvikling | Kollegiet er samstemte i sitt arbeid med skoleutvikling |
Kollegiet kjenner elevenes hverdagsliv i liten grad | Alle i kollegiet kjenner elevene sine |
Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene innenfor hvert klassetrinn, men ikke i hele skolen | Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene |
Elevenes bakgrunn/mangfold er ikke tema i skolen | Felles ansvar for håndtering av mangfold |
Skolen har høye, men lite samstemte forventninger til elevrollen | Kollegiet har like forventninger til en tydelig elevrolle |