English version of this page

Uferdig fortid

Norge og andre verdenskrig i samtidens estetiske minnekultur.

En collage av bilder som viser andre verdenskrig i ulike medier.

Et påfallende trekk ved dagens interesse for andre verdenskrig er det betydelige innslaget av estetiske uttrykksformer. TV-produksjoner, filmer, teaterforestillinger, utstillinger, minnesmerker, tegneserier og litteratur refererer til hendelser og erfaringer fra krigen på ulikt vis. Deres bidrag får stadig bred oppmerksomhet og skaper mye debatt, ofte på måter som fører til nye tanker og forestillinger om fortiden.

Uferdig fortid har som mål å undersøke disse trendene og tar som utgangspunkt at den allmenne oppfatningen om krigen i stor grad er basert på estetiske representasjoner. Kunstens evne til å levendegjøre personer og situasjoner bidrar til å skape interesse for det som skjedde. Den trekker linjer til nåtiden og presenterer både tankevekkende og omstridte fortolkninger. Vi ser nærmere på hvilke temaer som tas opp, hvordan de behandles - vitenskapelig og kunstnerisk, hvilke diskusjoner de inviterer til, og hvilken funksjon de har i nåtidens kulturelle og politiske kontekster.

Den sentrale tanken er at fortiden framtrer i et dynamisk spill mellom eksisterende tolkninger og nye interesser, og at krigen i Norge skapes og gjenskapes av en kultur i endring. Derfor legger prosjektet vekt på å undersøke hvordan krigen presenteres som et komplekst produkt av ulike stemmer, tekster, bilder og objekter basert på forutsetninger og behov i nåtidens samfunn.

Uferdig fortid startet 1. mars 2022 og skal etter planen vare til 31. mai 2026. Prosjektet støttes av Norges Forskningsråd gjennom Fellesløftet og Universitetet i Agder.

Kontakt:

Bilde av Unni Langås
Prosjektleder
E-post
unni.langas@uia.no
Telefon
+47 38 14 20 75

 

Medlemmer

Prosjektdeltakerne kommer fra ulike disipliner, noe som kreves av vår interdisiplinære tilnærming. Dette inkluderer digital humanioraforskning og museumspedagogikk. Gruppen inkluderer også tre ph.d.-stillinger, en toårig postdoktor-stilling og to konsulterende eksperter.

Prosjektleder

  • Unni Langås, professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder, Kristiansand.

Prosjektets kjernegruppe

  • Siemke Böhnisch, professor i teatervitenskap ved Universitetet i Agder, Kristiansand.
  • Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.
  • Siri Hempel Lindøe, førsteamanuensis i film- og medievitenskap ved Universitetet i Agder, Kristiansand.
  • Joachim Schiedermair, professor i skandinavisk litteratur ved Ludwig-Maximilian-Universität, München.
  • Anette Homlong Storeide, forsker ved Falstadsenteret, Museum, minnested og senter for menneskerettigheter, Ekne
  • Marius Wulfsberg, forsker ved Nasjonalbiblioteket, Oslo

Postdoktor- og ph.d.-stillinger

  • Andreas Røst, ph.d.-prosjekt: Minnekommisjonen: En kunstnerisk intervensjon på et norsk minnested for andre verdenskrig.
  • Johannes Fredrik Hafnor, ph.d.-prosjekt: Mer enn et minne kan tåle? Rekonstruksjoner, vitneposisjoner og formidling gjennom Den kulturelle skolesekken av norsk dokumentarfilm om andre verdenskrig og 22. juli. 
  • Anne Berit Varen, ph.d.-prosjekt: Fototekstuell formidling. Ei undersøking av sakprosaframstillingar om den andre verdskrigen for barn. 
  • Nina Helene Jakobia Skogli, postdoktor-prosjekt: Estetiske adaptasjoner
  • Merete Lundetræ Andersen, ph.d.-prosjekt: Andre verdenskrig i Norge som tema i norsk samtidsteater

Tilknyttet prosjektet

  • Thomas V.H. Hagen, forsker ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter, Kristiansand
  • Stefan Krankenhagen, professor i kulturstudier, Universitetet i Hildesheim
  • Henrik Torjusen, ph.d., forsker

Partnere

Samarbeidsinstitusjoner

Om prosjektet

Uferdig fortid er et tverrfaglig prosjekt som er forankret i humanistiske fag og inspirert av teorier om kulturelle minner. Vårt empiriske materiale dekker estetiske uttrykk fra ulike kunstarter og medier, og forskergruppa har en variert kompetanse. En tverrfaglig tilnærming er nødvendig fordi det er samspillet og den dynamiske dialogen mellom ulike kunstuttrykk som står i sentrum. Kjernen i prosjektet er å bringe tolkninger av ulike estetiske uttrykk – fra avantgardeteater til storfilmer – inn i overordnede perspektiver i en tverrfaglig tilnærming.

Vi peker på tre sentrale problemstillinger, tilsvarende arbeidspakke 1, 2 og 3. Les mer om disse nedenfor og i avsnittet om arbeidspakker.

Etterminner

Tidsvitnenes egne stemmer er i dag få. Vi lever i etterminnenes tid (postmemory). Samtidens fortellinger er derfor andre-, tredje- eller fjerdehånds, og dermed er de blandet sammen med representasjonsstrategier og sjangerkonvensjoner fra ulike pretekster. De er også ofte adaptasjoner fra en sjanger eller et medium til et annet eller basert på dokumentariske ressurser og annet ikke-fiktivt materiale. Som sådan har de en tendens til å enten provosere til heftige diskusjoner om historisk sannhet og kunstnerisk frihet, eller å gli umerkelig inn i vante oppfatninger og befeste innarbeidede fordommer. I det første tilfellet handler diskusjonene om krigens hendelser og fortolkninger av dem, ofte på bakgrunn av at historikere reagerer på det de ser på som feilaktig informasjon eller uheldige framstillinger. I det andre tilfellet framstilles fortiden i ord og bilder som virker troverdige nok til at denne typen reaksjoner uteblir. I begge tilfeller brukes ofte dikotomiene fortid versus nåtid og fiksjon versus fakta som forklarende paradigme. Vi vil undersøke hvordan disse motsetningsparene inngår i kunstuttrykkene selv og i responsen de utløser.

Nasjonalismer

Diskusjoner og forestillinger om andre verdenskrig er ofte nært knyttet til begreper om nasjonalitet. Etterkrigstidens måte å erindre krigen på, var lenge dominert av fortellinger om motstand, heltedåder og gjenopprettelsen av nasjonal uavhengighet. Estetiske uttrykk i dag tar fortsatt opp nasjonale spørsmål, men nå blir den nasjonale grunnfortellingen stadig oftere supplert av motfortellinger. I det første tilfellet dreier diskusjonen seg om skildringen av sentrale begivenheter og aktører i nasjonens historie, slik som sabotasjeaksjonen på Vemork og kong Haakon som nektet å gå av. I det andre tilfellet dukker det opp fortellinger fra andre perspektiver, slik som skjebnen til de norske jødene, historiene til kvinner som forelsket seg i tyske soldater, eller de katastrofale hendelsene i Nord-Norge. Den nasjonale grunnfortellingen om krigen er ikke lenger enerådende, men blir møtt av fortellinger som i stedet styrker lokale, regionale og andre kulturelle identiteter. Spørsmålet er samtidig om politiske forhold i Europa i dag gir grunn til å regne med nye former for en sterk nasjonalisme.

Etter 22. juli

Hendelsene under andre verdenskrig brukes ofte som referanse når akutte samfunnskriser oppstår. "Aldri mer" og "Ikke siden", samt en retorikk som henvender seg til fellesskapets "vi" og "vår felles fortid", er hyppige formuleringer når andre verdenskrig omtales i offentlig ordskifte. Det var nettopp denne retorikken som ble tatt i bruk etter 22. juli 2011, da en norsk høyreekstremist utførte terrorangrep i Oslo og på Utøya. Representanter for regjeringen og andre politikere sammenliknet de to krisene i et forsøk på å virke samlende, noe som raskt avslørte et lite ensartet bilde. Uttrykkene for sorg og minnemarkeringer ble gjenstand for uenighet og konflikt, og det monumentale "vi" ble oppløst i mange forskjellige subjektiviteter. Interessant nok fortsetter denne komparative impulsen å dukke opp i estetiske uttrykk og antyder hypotetisk at en akutt følt trussel i nåtiden (terror) har en langsiktig kulturell innvirkning som kan sammenliknes med en krig eller en annen menneskeskapt katastrofe forankret i fortiden. Vi vil undersøke de hyppige sammenlikningene mellom andre verdenskrig og 22. juli, og hvordan de forholder seg til nye, antidemokratiske strømninger.

Arrangementer

9. mars 2024: Kunst og KI. Christian Bloom og Johannes Hafnor. Fredrikstad bibliotek. 

27. februar 2024: Krigsseilerne i dagens minnekultur. Foredrag ved Unni Langås. Sjøfartsmuseet i Aust-Agder.

1. november 2023: Forskerfokus: Personlig berørt. Foredrag ved Siri Hempel Lindøe, Universitetsbiblioteket, UiA

20. oktober 2023: What Art Can Do. Foredrag ved Anne Gjelsvik. Konferansen Exploring Art and Perpetrator Memory, Litteraturhuset, Oslo

18. oktober 2023: Krigsforbryter i familien. Litterære oppgjør fra etterkommernes perspektiv. Foredrag ved Unni Langås, Kulturakademiet, Berlin

28. september 2023: Krigsforbryter i familien. Litterære oppgjør fra etterkommernes perspektiv. Foredrag ved Unni Langås, Vågsbygd bibliotek.

27. september 2023: Stemmer - bilder - forhandlinger: Andre verdenskrig i samtidens estetiske minnekultur. Democracy@UiA

13. september 2023: Rundebordssamtale om agonistisk minne. Assitej-festivalen, Kristiansand

25. mai 2023: Seminar - Krigsforbrytere i dagens estetiske minnekultur. Nasjonalbiblioteket, Oslo.

8. mai 2023: Utstilling - Minnekommisjonen. Arkivet, Kristiansand.

6. mai 2023: Demokrati-uka: Kollektivet og individet: Andre verdenskrig i litteratur og scenekunst. Lørdagsuniversitetet, Kristiansand.

17. februar: Krigens lange ettertid. Intervju med Unni Langås i Morgenbladet.

8. februar 2023:  Uferdig fortid er omtalt i en nyhetsartikkel på UiAs nettsider.

2. desember 2022: Krigen i dagens minnekultur. Om estetiske fremstillinger av Norge under annen verdenskrig. Nasjonalbiblioteket, Oslo.

15. august: Arendalsuka: vi arrangerer et fagseminar.

11. mars 2022: Uferdig fortid er omtalt i en nyhetsartikkel på UiAs nettsider.

11. mars 2022: Prosjektleder Unni Langås og medlem Siri Hempel Lindøe gjester podkasten Colletts Kafé.
 

Publikasjoner

Johannes Hafnor: Gullet ligger i gnisningene. Rom for dans. 18. mars 2024

Anne Gjelsvik: Analysen: Konvoi. Montages, 30. januar, 2024

Joachim Schiedermair: "Was wir sehen, blickt uns an." Anmeldelse av Joanna Rubin Drangers Ihågkom oss till liv (2022), Neues Lesen, 2. november, 2023

Anette Homlong Storeide et al.: Virtual Reality Beyond the 'Time Machine' - A Manifesto. Public History Weekly, 19. oktober 2023

Nina Helene Skogli: Det kroppslige arkivet. Om minnepraksisen i Mette Edvardsens En lys sommers usigelige smerte, Teatervitenskapelige studier, nr. 7, 2023

Henrik Torjusen: I diskussion med arkivet: Kampen for værdighed i Hanna Dahls Kraft (2021). Nordlit 51,2023.

Siri Hempel Lindøe: Lidelse og frigjøring. TV som minnemarkør i 70- og 75-årsmarkeringene av den siste krigsvinteren i Nord-Norge, Scandinavistica Vilnensis, vol. 17, nr. 3, 2023

Henrik Torjusen: Listening to the Enemy. Challenging the National Narrative of World War II in Contemporary Norwegian Fiction, Scandinavistica Vilnensis, Vol. 17, No. 3, 2023

Unni Langås: Hva kan arves? Om skyld, vold og seksualitet i to nordiske krigsminneromaner. Scandinavistica Vilnensis, vol. 17, nr. 3, 2023

Henrik Torjusen: Genkendelse og ønsket om at glemme. Anagnorisis i Morten Borgersens Jeg har arvet en mørk skog (2012) og Wencke Mühleisens Kanskje det ennå finns en åpen plass i verden (2015), European Journal of Scandinavian Studies, 2023; 53(1): 23–41

Anette Homlong Storeide: Historia reforhandla, Prosa 2, 2023.

Anne Gjelsvik: Analysen: Kampen om Narvik. Montages 2023. 

Unni Langås: Hva vil det si å arve en krig? Kronikk i Aftenposten, 6.1.2023.

Unni Langås: Krigsminner i samtidslitteraturen. Lærebok for høyere utdanning, Fagbokforlaget 2023.

Anne Gjelsvik: Analysen: Krigsseileren. Montages, 3. februar 2022.

Joachim Schiedermair: «Aneignung». Neues Lesen, 13. September 2022

Arbeidspakker

Våre fem arbeidspakker angir overordnede perspektiver og problemstillinger: Arbeidspakke 1: Etterminner, Arbeidspakke 2: Nasjonalismer og Arbeidspakke 3: Etter 22. juli inneholder de sentrale teoretiske tilnærmingene til våre temaer. Arbeidspakke 4: Digitalt korpus og Arbeidspakke 5: Utstilling er også teoretisk orientert, men har en mer praktisk og eksperimentell profil.

1. Etterminner

Forskningen på minner fra andre verdenskrig i samtidskulturen må forholde seg til levd erfaring, ikke direkte, men som representasjoner. Tidsvitner fra krigen forsvinner og lar andre-, tredje- og fjerdegenerasjon gjøre sine egne fortolkninger, ofte uttrykt som et ansvar for å fortelle. Denne nye situasjonen har mer spesifikt blitt beskrevet ved hjelp av begrepet etterminne (postmemory), som har vist seg veldig fruktbart for tolkningen av ulike representasjoner av tidligere hendelser. Begrepet betegner den transgenerasjonelle overføringen av minner, som kan ha både en familiær tilknytning og en friere kunstnerisk.

Som mediert minne kan etterminnet forstås som en bevegelse på tvers av tid og rom, familier og generasjoner. I egenskap av "reisende" er etterminnenes estetiske uttrykk avhengig av en trans- og intergenerasjonell overføring av levd erfaring, men utfolder seg samtidig på et intertekstuelt og interartistisk nivå. Denne dobbeltheten kjennetegner den typen estetikk vi befatter oss med i materialet vårt. På den ene siden er referanser til historiske hendelser nødvendige for å koble temaet til andre verdenskrigs kontekst. På den andre siden betyr etterminne-posisjonen at disse referansene overføres og medieres. Slik skapes en kobling til fortiden og en kommunikasjon med nåtiden som krever både fantasi og distansert refleksjon. Etterminnets kunstnere, forfattere og kuratorer skaper minner som må undersøkes kritisk nettopp fordi de ikke bare refererer til, men konstruerer forestillinger og forståelser av fortiden som effektivt påvirker samtiden.

Vårt materiale er produsert i en heterogen etterminne-kontekst med utfordrende kunnskapsbehov og konkurrerende intensjoner. På den ene siden karakteriseres det av gjenbruk av temaer og konvensjoner kjent fra pretekster, og på den andre siden er det klart forankret i et ansvar for å formidle historiske hendelser. Denne doble bindingen er et tilbakevendende tema i den offentlige debatten om de kulturelle etterminnene og et sentralt anliggende for undersøkelsene i vårt prosjekt.

2. Nasjonalismer

De kollektive minnene fra andre verdenskrig er nært knyttet til dannelsen av nasjonale identiteter. I Norge hadde den dominerende fortellingen rett etter krigen et tydelig antagonistisk preg med de tyske okkupantene og landssvikerne på den ene siden og patriotene og motstandsbevegelsen på den andre. Denne motsetningen førte til at noen nordmenn ble oppfattet som "gode", mens de "dårlige" var å finne i uthengte grupper som kollaboratører og kvinner som hadde forhold til tyske menn. Stigmatiseringen ble til og med arvet av barna til dem som tok fiendens parti, og minner fra krigen har derfor forblitt et følelsesladet tema både i offentlig debatt og internt i familiene. Den nasjonale grunnfortellingen påvirker fortsatt norske forestillinger om krigen, men den utfordres i økende grad fra ulike hold og åpner dermed for en kompleksitet av stemmer med motstridende interesser. Noen fortellinger, særlig omkring holocaust i Norge, var lenge en blind flekk, men har nå entret den estetiske scenen i bred skala.

Vi undersøker denne nasjonalistiske kompleksiteten ved hjelp av narratologiske metoder. For det første tar vi i bruk begrepene grunnfortelling og motfortelling, som har vært viktige i forskningen på nasjonalisme. Denne narratologiske tilnærmingen ble introdusert på begynnelsen av 1990-tallet med bakgrunn i marginaliserte grupper som protesterte mot de hegemoniske fortellingene der en minoritet var uten stemme eller ble undertrykkende framstilt. Nyere bidrag til begrepet motfortellinger understreker det dialogiske aspektet og det spenningsfylte møtet. For det andre anvender vi begrepene antagonistisk, kosmopolitisk og agonistisk måte å huske på, som har vist seg nyttige både i minneforskning og i nyskapende utstillingsprosjekter. Den antagonistiske måten refererer til en type nasjonalistisk fortelling, der en ikke stiller spørsmål ved grensene mellom venn og fiende, men opprettholder og vider dem ut. Den kosmopolitiske måten vektlegger i stedet ofrenes lidelser og menneskerettighetsbruddene, men er likedan preget av en klar dualisme. Den agonistiske måten er en posisjon der en erkjenner forskjeller, og der konflikter blir behandlet konstruktivt.

3. Etter 22. juli

Et interessant aspekt ved samtidens estetiske framstillinger av andre verdenskrig i Norge er referansene til angrepene i Oslo og på Utøya den 22. juli 2011. I denne arbeidspakken undersøker vi hvordan terroraksjonen la grunnlag for nye rammer for å forstå andre verdenskrig på, og omvendt.

Etter terrorangrepene i 2011 har norske politikere ofte trukket komparative linjer til andre verdenskrig. En umiddelbar hensikt med denne retorikken er å skape en følelse av enhet i en kollektiv nasjonal "vi"-opplevelse. Dikt og prosa, skrevet like etter terrorangrepene, refererte ofte til litteratur og andre estetiske uttrykk om okkupasjonstiden. En mer kompleks sammenlikning kan trekkes i moderne estetiske uttrykk som ikke bare overfladisk henspiller på de to historiske krisene, men som gjør alvorlige forsøk på å forstå årsakene til en mulig antidemokratisk utvikling. Mange estetiske uttrykk i samtidskulturen konstruerer en relasjon mellom de to krisene i moderne norsk historie.

Minnestudier har siden 1990-tallet tatt for seg tendensen til å sammenlikne historiske hendelser. Den relativt plutselige, massive framveksten av holocaustrepresentasjoner på 1980- og 90-tallet ga støtet til en refleksjon over dynamikken i kollektive erindringer. Historiske sammenlikninger kan opplyse og nøre opp under diskusjoner om minner, men de kan også fungere som "dekkerindringer" og dermed forstyrre, distrahere eller til og med blokkere nødvendige erindringsprosesser. I kjølvannet av terrorangrepene i 2011 endte forsøkene på å skape enhet ofte med å fungere kontraproduktivt. Symboler, fortellinger, ritualer og andre tegn for sorg og erindring, som myndigheter og andre aktører foreslo, førte i stedet til bitre konflikter. Spor av slike motsetninger finner vi ofte igjen i kunstneriske uttrykk, som søker å belyse de sterke følelsene og årsaken til uenighetene. Et viktig mål for oss er å analytisk og teoretisk klargjøre og tolke disse sidene ved vårt materiale.

4. Digitalt korpus

Denne arbeidspakken er basert i digital humaniora. Den vil etablere et digitalt korpus med tilgang til fulltekst digitalisert materiale (der opphavsretten tillater det). Nasjonalbiblioteket har utviklet et API (Application Programming Interface) der en kan få tilgang til og analysere den digitaliserte samlingen som skal brukes i dette prosjektet. Løsningen legger rammene for å lage ulike typer underkorpus som kan utforskes og studeres for mange formål og i ulike sammenhenger. Det vil for eksempel gjøre det lettere å oppdage temaer og mønstre knyttet til de tre teoretiske perspektivene våre. Dette vil igjen legge grunnlaget for en analyse av disse sporene ved hjelp av ulike forskningsverktøy, som digital tekstanalyse og samlokaliseringsanalyse. Dette vil gjøre det mulig å oppdage tematiske og konseptuelle trender og utviklinger på et høyere nivå enn enkeltverk, og å identifisere relevante mønstre på tvers av et større korpus av tekster.

5. Utstilling

Målet med denne arbeidspakken er å lage en interaktiv utstilling som en integrert del av forskningsprosjektet. Utstillingen vil bli utviklet på ARKIVET, et minnested fra andre verdenskrig og utdannings- og dokumentasjonssenter i Kristiansand. I denne arbeidspakken skal vi undersøke forholdet mellom samtidige estetiske framstillinger av Norge under andre verdenskrig og 22. juli på den ene siden, og den personlige og aktive konstruksjonen av minner på den andre. Dette skjer innenfor konteksten av en utstilling som hele tiden utvikler seg eksperimentelt og interaktivt.

Tanken er å invitere de besøkende til aktivt å engasjere seg som kulturelle deltakere i våre definerte kontekster og ikke bare være passive forbrukere av erindringer knyttet til en traumatisk fortid. Heller enn å opprettholde "offisielle" måter å huske tidligere traumatiske hendelser på, søker utstillingen Minnelaboratorium (arbeidstittel) å skape en arena for å utforske virkelighetens kompleksitet og trekke inn den besøkende som medskaper og meningsskaper. Dermed får den besøkende eierskap til historien, både den kollektive og sin egen.

Denne arbeidspakken er inspirert av teorier om museet som en deltakende kulturinstitusjon samt av deltakende samtidskunstpraksis. De besøkende inviteres til å presentere sine egne perspektiver på hvordan vi husker traumatiske hendelser, og dette vil inngå i et digitalt arkiv som blir en integrert del av utstillingen. Utstillingen vil også gi rom for tverrfaglig dialog og en praksisbasert tilnærming til kunnskapsproduksjon og erfaringsutveksling i prosjektet.

Relaterte prosjekter

Illustrasjoner brukt i på toppen av siden, med klokken, fra venstre: Den største forbrytelsen (copyright Fantefilm/Karl Erik Brøndbo), Vår versjon (copyright Andreas Røst), Natt i verda (copyright Det Norske Teateret/L-P Lorentzen), Flukten over grensen (copyright Maipo Film), Sabotør. I skyggen av Tirpitz (copyright John S. Jamtli, gjengitt med tillatelse fra Strand forlag), Digital rekonstruksjon (copyright Falstadsenteret).