Disputas: Johan Kristian Andreasen - pedagogikk

Johan Kristian Andreasen disputerer med ph.d.-avhandlingen "Partnerskap i lærerutdanningene – en studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet".

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, hår, smil.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua lorem ipsum dolor sit amet consecetuer elit humus validipishing.

  • Prøveforelesning starter kl. 10.00
  • Disputas starter kl. 12.00

Tema for prøveforelesningen er "Praksisveilederes utvikling av lærerutdanneridentitet: teori, empirisk forskning og implikasjoner for lærerutdanning".

Les avhandlingen i AURA.

Evalueringskomite: 

  • Førsteopponent: Førsteamanuensis Eli Lejonberg, UiO
  • Andreopponent: Professor Elaine Munthe, UiS
  • Komitéleder: Postdoc Erik Adalberon, Institutt for pedagogikk, Fakultet for humaniora og pedagogikk

Disputasleder er Hans Hodne, dekan UiA.

Veiledere i doktorgradsarbeidet: 

  • Hovedveileder: professor Velibor Bobo Kovac, UiA
  • Medveileder: dosent Cato Bjørndal, UiT

Sammendrag

Den overordnede hensikten med avhandlingen var å undersøke hvordan lærerutdanningene kan styrkes i et partnerskap mellom lærerutdannere på universitetet og i skolen. En sentral aktør i lærerutdanningene er praksislærerne i skolen, som spiller en viktig rolle i den profesjonelle utviklingen til lærerstudentene. Til tross for sin betydningsfulle rolle, viser studier at praksislærerne i liten grad identifiserer seg selv som lærerutdannere. I avhandlingen undersøkes derfor faktorer som kan bidra til å utvikle praksislærernes profesjonelle identitet som lærerutdannere. Videre utforsker avhandlingen hvordan lærerutdanningene kan utvikles gjennom et utvidet partnerskap, der praksislærere engasjeres i delte stillinger på universitetet.

Avhandlingen er kontekstualisert innenfor partnerskapsprosjektet ProDiG (Profesjonsfaglig digital kompetanse i Grunnskolelærerutdanningene), som ble finansiert av Kunnskapsdepartementet, og gjennomført ved Universitetet i Agder i perioden 2018 til 2021. Et sentralt utviklingstiltak i dette forsknings- og utviklingsprosjektet var å frikjøpe 13 praksislærere fra partnerskoler i GLU i delte stillinger på universitetet. Disse praksislærerne inngikk i et forpliktende samarbeid med faglærere på universitetet om emneutvikling, undervisningsplanlegging, samundervisningen og vurdering.

Avhandlingen består av tre ulike forskningsartikler hvor data er samlet inn gjennom spørreskjema til praksislærere og lærerstudenter, samt intervjuer med praksislærere i delte stillinger på universitetet. Resultatene av avhandlingen gir oss ny kunnskap om prosesser som er sentrale for at praksislærere skal utvikle sin profesjonelle identitet som lærerutdannere (artikkel 1). Videre viser avhandlingen hvordan kvaliteten i lærerutdanningene kan utvikles gjennom et utvidet partnerskap hvor praksislærere engasjeres i delte stillinger på universitetet (artikkel 2 og 3).

Ved å legge til rette for nye former for samarbeid mellom lærerutdannere fra universitetet og skoler, utfordrer avhandlingen tradisjonelle roller og ansvarsforhold som ofte kan resultere i et hierarkisk skille mellom akademiske og praksisrettede kunnskapsformer. Læring og profesjonell utvikling i lærerutdanningene skjer dermed i et partnerskap hvor aktører med ulik men likeverdig ekspertise inngår i et forpliktende samarbeid.

Les avhandlingen i AURA.

Slik følger du disputasen digitalt

Disputasen er åpen for alle. Meld deg på via denne Zoom-lenken for å følge digitalt.

Du logger deg på tidligst 10 minutter før oppgitt tid. Etter dette kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. 

Opponent ex auditorio: 

Tidsfrist for å stille spørsmål er senest i løpet av pausen mellom opponentene. Spørsmål ex auditorio fra publikum kan sendes til Hans Hodne.

Kontaktperson:

Bilde av Hans Hodne
Dosent
E-post
hans.hodne@uia.no
Telefon
+47 38 14 20 66
Publisert 24. okt. 2023 09:19 - Sist endret 20. apr. 2024 17:03