English version of this page

Disputas: Bjørn Harald Handeland

Bjørn Harald Handeland disputerer med ph.d.-avhandlingen English as an Lx. Multilingualism, transfer and interactions with background profile. Handeland har fulgt ph.d.-programmet i humaniora og pedagogikk med spesialisering i språkvitenskap.

Bjørn Harald Handeland disputerer

Bjørn Harald Handeland

  • Prøveforelesning starter kl. 10.00
  • Disputas starter kl. 12.00

Tema for prøveforelesningen: The Critical Period Hypothesis (CPH) in relation to additional language learning

Les avhandlingen i AURA.

Evalueringskomite: 

  • Første opponent: Professor Janet Grijzenhout, Universitetet i Leiden
  • Andre opponent: Professor Eivind Nessa Torgersen, NTNU
  • Komiteleder: Professor Ingrid Kristine Hasund 

Disputasleder: Visedekan Gunhild Kvåle

Veiledere i doktorgradsarbeidet: 

  • Hovedveileder: Professor Allison Wetterlin, UiA
  • Medveileder(e): Professor Linda Wheeldon, UiA og Professor Åsta Haukås, UiB

Sammendrag

Engelsk som Lx- flerspråklighet, transfer og interaksjoner med bakgrunnsprofil

Avhandlingen undersøker flerspråklighet blant norske barneskoleelever og effekter av bakgrunnsprofil i engelsklæring. 580 deltakere på 6.-8. trinn i grunnskolen deltok i en studie av individuelle forskjeller. 383 deltakere brukte norsk som eneste hjemmespråk (NO-brukere), og 197 brukte andre hjemmespråk (OA-brukere). Ved hjelp av et spørreskjema utviklet spesielt for studien rapporterte deltakerne om sine kunnskaper om og bruk av språk, samt holdninger til språk og språklæring. Deltakerne fullførte også en ny morfosyntaktisk test der de ved gjennom setningsutfylling og feilgjenkjennelse ble testet i fem sentrale aspekter ved engelsk morfosyntaks: samsvar mellom subjekt og verbal, aspekt, ordstilling, bruk av preposisjoner og bestemthetsmerking.

Resultatene viser at OA-brukerne kan flere språk og bruker dem i større grad i daglige situasjoner enn NO-brukerne. De har en mer positiv holdning til språkene de bruker, og særlig til hjemmespråket, enn NO-brukerne. Hovedkomponentanalyser avdekket forskjeller mellom de to gruppene. NO-brukerne anser språkferdigheter som viktige for akademiske og yrkesmessige formål, mens OA-brukerne vektlegger språkets sosiale og samfunnsmessige funksjoner og viser større interesse for språklæring. Feilprosentene for feilgjenkjennelse og setningsutfylling var generelt høye med lite variasjon mellom gruppene. Sammenhengen mellom selvvurderte engelskferdigheter og prestasjon var signifikant i begge oppgavetyper blant NO-brukere, men ikke blant OA-brukere. Det var signifikante effekter av åpenhet som personlighetstrekk blant deltakere i begge gruppene, slik at større åpenhet predikerte bedre prestasjoner i språkoppgavene.

Morfosyntaktisk transfer ble undersøkt i tre undergrupper, deltakere med henholdsvis norsk, arabisk og slaviske og baltiske språk som L1. Forskjellige feilmønstre som kan spores til L1-struktur ble observert i hver av disse gruppene i setningsfullføringsoppgaven.

Samlet sett viser funnene i avhandlingen at forskjellene mellom NO- og OA-brukere er synlige i graden av flerspråklighet og i OA-brukernes høyere grad av personlig erfaring med fordelene flerspråklighet gir. Det er også forskjeller på et metaspråklig nivå, hvor NO-brukerne var mer nøyaktige i sin selvvurdering av egne ferdigheter. Beherskelse av engelsk morfosyntaks ble også påvirket av L1-bakgrunn, slik at selv om den generelle feilfrekvensen ikke varierte nevneverdig mellom gruppene, gjorde hyppigheten av ulike feiltyper det. Resultatene har flere implikasjoner for språkundervisning. Ettersom deltakerne generelt uttrykte høy motivasjon for læring, viser studien hvor viktig det er å forstå og bruke elevenes L1-bakgrunn i språkundervisningen for å øke den metaspråklige bevisstheten og forståelsen av språklige strukturer.

Slik følger du disputasen digitalt

Disputasen er åpen for alle. Meld deg på via denne Zoom-lenken.

Du logger deg på tidligst 10 minutter før oppgitt tid. Etter dette kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. 

Opponent ex auditorio

Tidsfrist for å stille spørsmål er senest i løpet av pausen mellom opponentene. Spørsmål ex auditorio fra publikum kan sendes til Gunhild Kvåle.

Kontaktperson:

Bilde av Lise Moss
Seniorrådgiver
E-post
lise.moss@uia.no
Telefon
+47 38 14 20 58

Arrangør

Fakultet for humaniora og pedagogikk
Publisert 3. juni 2024 09:55 - Sist endret 17. juni 2024 13:29