Informasjon for lærere

Vi leverer høy kvalitet og relevans på vårt tilbud til ferdighetstrening og simulering. De fleste av våre lærere er godkjente fasilitatorer og har erfaring med veiledning. Vi tilbyr fasilitatorkurs for lærere i helsefaglig simulering. Vi samarbeider om utvikling av scenarioer. 

Ferdighetstrening

Studentene har tilgang på informasjon om hvordan de best kan forberede seg før ferdighetstrening og simulering via “Simulering og klinikklaboratorium” sine nettsider. Legg gjerne ut lenke til denne informasjonen i Canvas.  

Forberedelse til ferdighetstrening

Bestilling av rom

  • Bestilling/reservasjon av rom og utstyr gjøres ved å sende mail til koordinator. Koordinator legger inn i TP 
  • Vi er fleksible og kan tilpasse romfordeling etter behov 
  • Studenter kan booke senger/hlr-rom 7 dager frem i tid 

Bestilling av undervisningsutstyr

  • Ønsket undervisningsutstyr legges samtidig inn i e-post ved forespørsel av reservasjon av rom  
  • Sjekk at dere har nødvendig forbruksmateriell i god tid før øvelser. Ved mangler kontaktes koordinator som vil hjelpe med eventuell bestilling. Ikke ta ut mere utstyr enn dere har bestilt da andre også kan ha behov for samme utstyr 
  • Læringsassistenter samt koordinator kan kontaktes for bistand ved klargjøring og gjennomføring 

Når du forlater lokalet

Det er ett felles ansvar at det holdes orden og ryddighet i avdelingen. 

  • Avfall fjernes etter prosedyre 
  • Senger rees opp etter VAR prosedyre 
  • Utstyr vaskes og ryddes på plass 
  • Vi oppfordrer til å tenke gjenbruk da vi ønsker å ha fokus på miljø og bærekraft 
  • Simulatorer, ferdighetstrenere o.l rengjøres i forhold til prosedyre 

Ved eventuelle feil/mangler på lokaliteter eller utstyr kontaktes koordinator 

Simulering

Hva er simulering

(ny tekst kommer fra Kjersti) Simulering ved UiA organiseres oftest ved at studentene blir delt inn i grupper på 6-12 studenter. Vi forsøker å gjøre scenarioene og lokalene så realistiske som mulig.  

Vi benytter simulatorer som er tilpasset scenarioet, standarisert pasient/skuespiller eller studentene selv til å spille pasient/bruker. Man får utdelt en case og har forskjellige læringsmål knyttet til selve scenarioet. Etter endt simulering har man en felles debrief ledet av fasilitator (lærer), hvor man sikrer felles situasjonsforståelse, analyserer handling/tiltak og reflekterer over hendelses forløp.  

Vi utvikler også VR som en del av våre simuleringsmetoder. 

Ressursdokumenter

  • Scenariomal medisinsk simulering 
  • Scenariomal psykiatri  
  • Hjelpeark debrief 
  • Oversikt over seniorfasilitatorer 
  • Scenariobank 

Virtuell simulering

  • Vi har VR briller tilgjengelige både for studenter og lærere  
  • I Medex VR kan vi øve på systematisk pasientundersøkelse 
  • Vi utvikler scenarioer hvor vi bruker VR som en metode for læring 

Simuleringsnettverk

Publisert 16. apr. 2024 - Sist endret 16. apr. 2024