Stor interesse for helsesykepleie

– Mange har nok ventet på at UiA skulle starte opp dette studiet, sier student Jannicke Wichstad Haugen.

Bildet viser Jannicke Wichstad Haugen.

Jannicke Wichstad Haugen er en av 30 studenter i UiAs første kull med toårig mastergrad i helsesykepleie.

Av Magnus Nødland Skogedal
Publisert 23. mai 2024 - Sist endret 23. mai 2024

I fjor startet Universitetet i Agder (UiA) opp det første masterstudiet i helsesykepleie. Nå har over 450 sykepleiere søkt på de 30 tilgjengelige plassene.

– Mange sykepleiere har lyst til å ta denne masteren, men for mange er det vanskelig å få til hvis de må reise langt. Mange på Sørlandet har pendlet til Universitetet i Sørøst-Norge eller Universitetet i Stavanger, så det er ikke rart at mange nå søker seg til UiA, sier Jannicke Wichstad Haugen.

Se studietilbudssiden til helsesykepleie ved å følge denne lenken.

Hun er student på det første kullet med helsesykepleiestudenter ved UiA. Helsesykepleie-studiet fikk sin start først som et betalingsstudium, etter forespørsel fra Arendal kommune. Så fikk UiA støtte til å opprette 30 ordinære studieplasser. For å kunne søke må du være utdannet sykepleier, med minst ett års erfaring.

Forebyggende arbeid

– Det er mer oppmerksomhet rundt forebyggende arbeid, og for sykepleiere er dette en mulighet til å jobbe i motsatt ende. I stedet for å behandle når det går «galt» kan du jobbe med tidlig innsats. Mange har nok ventet på at UiA skulle starte opp dette studiet, sier Haugen.

Helsesykepleieres arbeid med veiledning og støtte til barn, unge og deres familier er en viktig årsak til at Haugen søkte seg til utdanningen.

– Det er nok mange sykepleiere som har sett hvordan det kan gå hvis barn og unge ikke har gode nok ressurser, sier studieprogramleder Kristin Haraldstad.

Helsesykepleiere jobber hovedsakelig på skoler og helsestasjoner for barn og unge, hvor de kan veilede og bistå barn tidlig i livet. Alle kommuner er pålagt å ha helsesykepleiere, men langt fra alle som jobber i disse rollene i dag har en slik utdanning, og behovet for utdanningen er stort.

– Særlig de mindre kommunene har slitt med å få rekruttert kvalifiserte helsesykepleiere. Hos oss begynte det hele med at Arendal kommune hadde behov for kompetansen, så det er flott å se at såpass mange ønsker seg hit, sier Haraldstad.

Best avkastning med tidlig innsats

Den store interessen for helsesykepleie stiller også krav til UiA.

– Dette er et fagområde vi bygger opp nå, og vi må ansette flere for å sikre en god utdanning. Dette er viktig for oss som institusjon, men også for ringvirkningene det vil gi i hele regionen, sier Dag Tomas Sagen Johannesen, instituttleder for Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved UiA.

Fylkesdirektør for folkehelse i Agder, Vegard Nilsen, er ikke overrasket over populariteten til helsesykepleiestudiet.

– Det handler om hvilke arbeidsoppgaver du har, opplevd mening og hvilken betydning arbeidet gir. Kunnskapen vi sitter på er tydelig på at jo tidligere i livsløpet vi setter inn innsats, jo større avkastning får vi. Dette er en god investering for fremtiden, og de som får jobbe med det er heldige, sier Nilsen.