Oliver Carr er årets økonomistudent

– En imponerende arbeidsmoral og samarbeidsevner, sier juryen.

Bildet viser Oliver Carr foran universitetet.

Oliver Carr er i gang med sitt andre år på bachelor i økonomi og administrasjon. Foto: UiA

Av Magnus Nødland Skogedal
Publisert 15. apr. 2024

– Det er veldig gøy å få denne utmerkelsen, og fint å bli anerkjent for innsatsen jeg har gjort, sier Carr.

20-åringen fra Tønsberg studerer bachelor i økonomi og administrasjon, og er i gang med det andre året av studiet. Han ble tildelt prisen som årets økonomistudent både for gode akademiske resultater og sitt engasjement for sine medstudenter.

Glad i tall

– Jeg er glad i tallfag, og har fått hjelpe andre studenter med matematikk som studentmentor i MatRIC, sier Carr.

MatRIC er Universitetet i Agders senter for utdanning i matematikk. En sentral del av arbeidet er å hjelpe studenter med matematikk, og flere studenter jobber også der som studentmentorer.

Bildet viser Oliver Carr.
Carr ønsker å ta en mastergrad i finans etter han er ferdig med bachelorgraden. Foto: UiA

Det er studentorganisasjonen Mercurius som står bak utdelingen, basert på nominasjoner fra studenter. Kandidatene blir deretter vurdert av en jury bestående av studenter, vitenskapelig ansatte og representanter fra næringslivet.

– Dedikasjonen til faget og fellesskapet, idrettsengasjement og aktiv deltakelse i studentorganisasjoner viser en imponerende arbeidsmoral og samarbeidsevner, står det i begrunnelsen.

Vil jobbe med finans

Carr fikk interesse for økonomifag på videregående, og ser nå for seg en karriere innen feltet.
– Jeg er interessert i å jobbe med finans, og vil sikte mot en mastergrad innen det. Jeg har lyst til å prøve ut investeringsbanker. Det virker veldig vanskelig, men samtidig veldig spennende, sier Carr.
Økonomi- og administrasjon byr på mer enn bare tallfag, og Carr har måttet jobbe strukturert for å forstå fagene han synes er vanskelige.

Tre tips til andre

Han har følgende råd for andre studenter som ønsker å oppnå gode akademiske resultater:

1. Les oppsummeringer nøye. Få oversikt over faget i store trekk.
2. I tiden før eksamen er det lurt å pugge detaljer. Navn på teorier, årstall og lignende, slik at du kan referere til dem på eksamen.
3. En måned før eksamen setter jeg opp en timeplan for meg selv. Hvilke kapitler jeg skal lese når, slik at jeg vet hvordan jeg ligger an.