Nye filmer om fremtidens arbeidsliv

Hvordan vil fremtidens arbeidsliv se ut? Det ser forskningsprosjektet GI-NI Plus ved UiA nærmere på. Nå har prosjektet produsert nye filmer om temaet til elever i ungdoms- og videregående skole.

BIldet viser en robot som jobber på et gartneri.

Videoene skal gjøre det lettere å for dagens unge å velge studier. Foto: Skjermdump fra video

Av Magnus Nødland Skogedal
Publisert 20. juni 2024 - Sist endret 20. juni 2024

– Vi har gjennomgått masse litteratur, og intervjuet mange mennesker. Rundt ti timer med opptak har blitt til 30 minutter film totalt. Det har vært en spennende jobb, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier professor Hans Christian Garmann Johnsen.

Han er prosjektleder for GI-NI Plus ved Universitetet i Agder. GI-NI Plus står for Growing inequality: A novel integration of transformations research. Det EU-finansierte forskningsprosjektet jobber frem løsninger for fremtidens arbeidsliv. Formålet er å gi god informasjon til innbyggere og bedrifter, slik at de kan sikre et mer likestilt arbeidsliv.

Til ungdommer

En sentral del av dette er å gi informasjon til den oppvoksende generasjonen, blant annet gjennom videoer.
– Filmene er tiltenkt ungdommer i ungdoms- og videregående skole som skal velge studier. Lærere som ønsker å snakke om dette i en time kan benytte videoene, som en introduksjon til diskusjoner. Også yrkesveiledere i skolen kan få god bruk av disse, sier Garmann Johnsen.

Også studierådgivere ved UiA vil benytte filmene.

– De er svært relevante for studenter som er usikre på hvilken kompetanse arbeidsgivere kommer til å etterspørre i fremtidens arbeidsmarked, sier seniorrådgiver Silje Holteberg ved UiA Karriere.

De har også laget en inspirasjonsnettside hvor de bruker videoene: Filmer om fremtidens arbeid.

Fire om fremtiden

Filmene har fire forskjellige tema. Den første er en introduksjon til fremtidens arbeidsliv. Deretter følger temaene «Hvilke jobber vil vi ha i fremtiden?», «Hvordan vil vi arbeide i fremtiden?» og «Hvordan vil vi at arbeidet skal bli?».

– Filmene er kanskje litt generelle, men vi tror det fanger i store trekk hvordan diskusjonen om fremtidens arbeidsliv er nå om dagen. Alle er usikre på fremtiden, sier Hans Christian Garmann Johnsen.