– Vi har gjennomgått masse litteratur, og intervjuet mange mennesker. Rundt ti timer med opptak har blitt til 30 minutter film totalt. Det har vært en spennende jobb, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier professor Hans Christian Garmann Johnsen.
Han er prosjektleder for GI-NI Plus ved Universitetet i Agder. GI-NI Plus står for Growing inequality: A novel integration of transformations research. Det EU-finansierte forskningsprosjektet jobber frem løsninger for fremtidens arbeidsliv. Formålet er å gi god informasjon til innbyggere og bedrifter, slik at de kan sikre et mer likestilt arbeidsliv.
Til ungdommer
En sentral del av dette er å gi informasjon til den oppvoksende generasjonen, blant annet gjennom videoer.
– Filmene er tiltenkt ungdommer i ungdoms- og videregående skole som skal velge studier. Lærere som ønsker å snakke om dette i en time kan benytte videoene, som en introduksjon til diskusjoner. Også yrkesveiledere i skolen kan få god bruk av disse, sier Garmann Johnsen.
Også studierådgivere ved UiA vil benytte filmene.
– De er svært relevante for studenter som er usikre på hvilken kompetanse arbeidsgivere kommer til å etterspørre i fremtidens arbeidsmarked, sier seniorrådgiver Silje Holteberg ved UiA Karriere.
De har også laget en inspirasjonsnettside hvor de bruker videoene: Filmer om fremtidens arbeid.
Fire om fremtiden
Filmene har fire forskjellige tema. Den første er en introduksjon til fremtidens arbeidsliv. Deretter følger temaene «Hvilke jobber vil vi ha i fremtiden?», «Hvordan vil vi arbeide i fremtiden?» og «Hvordan vil vi at arbeidet skal bli?».
– Filmene er kanskje litt generelle, men vi tror det fanger i store trekk hvordan diskusjonen om fremtidens arbeidsliv er nå om dagen. Alle er usikre på fremtiden, sier Hans Christian Garmann Johnsen.