Moumen Azimeh (24) er årets masterstudent

Juryen sier han har bidratt mye både akademisk og sosialt.

Bildet viser Kristian Jørgensen og Moumen Azimeh.

Moumen Azimeh (til høyre) fikk utdelt diplomet for årets masterstudent fra fakultetsdirektør ved Handelshøyskolen ved UiA, Kristian Jørgensen.

Av Magnus Nødland Skogedal
Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024

Moumen Azimeh fra Kristiansand ble tildelt prisen som årets masterstudent for Handelshøyskolen ved UiA under masteravslutningen i juni. Tildelingen kom uventet på Azimeh.

– Jeg fikk beskjed om at jeg var nominert, men tenkte ikke så mye over det. Det var overveldende å få prisen, sier Azimeh.

Mer enn gode karakterer

Han er nettopp ferdig med en mastergrad i økonomi, med spesialisering i internasjonal business. Som student har han vært aktiv i linjeforeningen Mercurius.
«Moumen Azimeh er en student som har bidratt mye, både akademisk og sosialt. Han har blant annet laget nettsiden til linjeforeningen, utformet bedriftspakker og vært koordinator for Karrieredagen», skriver juryen i sin begrunnelse.

– Interessant sak

Azimeh har skrevet mastergrad om hvordan Volkswagen har tatt ansvar i etterkant av skandalen med dieselbilene i 2015.
Den amerikanske føderale etaten Environmental Protection Agency avslørte at Volkswagen hadde jukset med dieselmotorene sine. De var stilt inn til å kun begrense utslipp når utslippene ble målt.

I realiteten slapp bilene ut opptil 40 ganger mer nitrogenoksid enn det målingene viste. Utslipp av nitrogenoksid bidrar blant annet til sur nedbør og alvorlige helseskader hos mennesker.

Bildet viser Moumen Azimeh som holder takketale.
Utdelingen fant sted under avslutningsmiddagen for masterstudenter ved Handelshøyskolen ved UiA.

– Skandalen førte til mange negative konsekvenser for selskapet. Fra 2015 til 2016 tok Volkswagen mye ansvar. Men etter hvert har de endret historien de forteller om seg selv, og skyldt mer på andre. Det har vært en interessant sak å se nærmere på, sier Azimeh.

Nå er han i full gang med jobbsøking.

– Det har vært spennende å være student ved UiA, og jeg fått lært mye av forelesere og medstudenter. Jeg vil gjerne fortsette i akademia senere, men vil få mer erfaring fra arbeidslivet først, sier Moumen Azimeh.