Valguke på UiA tidlig i mai

Studentvalgene på Handelshøyskolen ved UiA holdes i år i tiden 3. – 10. mai. Frist for å fremme kandidater er 19. april. Studentvalgene holde samtidig med at midlertidig tilsatte i vitenskapelige stillinger på UiA velger sin representant til universitetsstyret.

Campus Kristiansand, foto
VALGUKE I MAI: Første uka i mai er det valguke på UiA. Da holder både studentene og midlertidig tilsatte i vitenskapelige stillinger sine valg til henholdsvis fakultetsstyrene og Studentparlamentet, og til universitetsstyret. (Arkivfoto)
Veslemøy Rabe, foto

Veslemøy Rabe

For første gang holdes de årlige vår-valgene ved UiA på samme tid. 3. – 10. mai stemmer 13 000 studenter på 36 nye representanter til fakultetsstyrene og i Studentparlamentet, mens nær 300 midlertidig ansatte i vitenskapelige stillinger velger ny representant i universitetsstyret.

– Disse internvalgene har tidligere vært holdt på ulike tidspunkter, fordi de retter seg mot ulike valg og valgkretser. Men i år gjør vi det altså litt annerledes. Vi kjører valgene på samme tid, i håp om at det vil gjøre det lettere for velgerne å vite at «nå er det valg», sier leder i universitetets valgstyre, fakultetsdirektør Veslemøy Rabe.

Forslagsfrist mandag 19. april

Valgtidspunktet gjør at fristen for å fremme seg selv eller andre som kandidater, i både studentvalgene og i universitetsstyrevalget for midlertidig tilsatte i vitenskapelige stillinger, i år er mandag 19. april. I studentvalgene fremmes kandidater til STA, mens i styrevalget fremmes kandidater til valgstyret på UiA. Kandidater i begge valgene må fremmes på egne skjema som finnes på henholdsvis STA sine nettsider og via UiA sine valgsider.

Tydelige tillitsvalgte

Også studentene er positive til samordningen av valgperioden på UiA.

Olea Norset, foto

Olea Norset

– Studentvalget er viktig for oss alle, det har koronaåret vist oss. Uten tydelige tillitsvalgte vet jeg ikke hvordan studiehverdagen ville sett ut under korona; så takk til alle! Nå utlyses valget igjen, og jeg ser frem til å se hvem som stiller til Studentparlamentet og styrene på fakultetene og avdeling for lærerutdanning – for å bringe studentstemmen videre i 2021/2022, sier leder Olea Norset i Studentorganisasjonen i Agder (STA).

Demokratiuke i mai

Studentlederen forteller også at valgtidspunktet ikke er helt tilfeldig. Det arbeides nemlig for å arrangere en demokratiuke på UiA i samme uka som valgene foregår, der fokus settes på demokratiet som sådan, både i Norge og internasjonalt.

– På den måten kobler vi sammen demokrati og stemmerett på en – håper vi – forsterkende måte slik at flest mulig studenter vil bruke stemmeretten sin, sier Olea Norset.

Andre valg på UiA i vår

To andre valg holdes også på UiA nå i vår. Det ene er et suppleringsvalg til fakultetsstyret på Fakultet for kunstfag, som holdes 26. april – 3. mai. Det andre er studentvalget til andre råd, utvalg og styrer på UiA og i STA, som holdes i Studentparlamentet 19. mai.