Handelshøyskolen Executive: – Etterspurt kompetanse for næringslivet

Næringslivet står overfor store omstillinger. Handelshøyskolen Executive kan gi deg kompetansen du trenger, og utvikler stadig nye, fleksible tilbud.

Bilde av Hilde Vik, Tor Geir Kvinen og Kari Line Seierstad Johnsen. De sitter i to sofaer på et møterom.
Fra venstre: prosjektleder Hilde Vik, foreleser Tor Geir Kvinen og seniorrådgiver Kari Line Seierstad Johnsen fra Utdanningsavdelingen.

– Ett av satsningsområdene våre er tilbudet «Ledelse og styring». Dette er en modulbasert lederutdanning, hvor vi har økt tilbudet fra 9 til 16 forskjellige kurs på to år. Tilbudet er rettet mot mellomledere og sentrale fagpersoner i næringslivet, sier Hilde Vik.

Hun er prosjektleder for Handelshøyskolen Executive.

Kurspakken er delt inn i forskjellige moduler, hvor du selv velger hvilke kurs du vil ta. Alle kursene tar for seg aktuelle tema for offentlig og privat næringsliv, som endringsledelse og organisasjonsendring, design thinking, bærekraft og digitalisering.

– Har du lang arbeidserfaring og ønsker en grad er det fullt mulig å ta en bachelor- eller mastergrad ved å kombinere arbeidserfaringen med tilbudene i kurspakken, sier Hilde Vik.

Nye behov

– Pandemien tvang frem nye behov, og mange benyttet muligheten til å få påfyll av kompetanse. Mange ønsker trygghet, og når kravene til formalkompetanse øker så er vårt tilbud midt i blinken. Økt kompetanse gir større trygghet, og muligheten for å møte fremtidens endringer og utfordringer, sier foreleser Tor Geir Kvinen.

Mange av de som tar kontakt med Handelshøyskolen Executive har aldri satt sine ben på et universitet før, og tror kanskje at de trenger en formell grad for å kunne ta kursene. Det stemmer heldigvis ikke.

Lav terskel

– De aller fleste kursene våre krever bare studiekompetanse eller realkompetanse fra arbeidslivet. Våre tilbud har lav terskel, og du får og en kontaktperson som loser deg gjennom alt det formelle. Vi får svært gode tilbakemeldinger på kursene på både innhold og form. Samlingene gir også en fin mulighet til å bygge nettverk med andre sentrale fagpersoner i regionen, sier Hilde Vik.

Tor Geir Kvinen synes det er inspirerende å jobbe med studenter som har mye erfaring.

– Folk har så mye høyere kompetanse enn de ofte tror. Det er enkelt for meg som foreleser å diskutere teorier, fordi kundene allerede har opplevd situasjoner i arbeidslivet som teoriene handler om. Ønsker man påfyll av kompetanse er det bare å ta kontakt med Handelshøyskolen Executive, sier Tor Geir Kvinen.

I regjeringens kompetansereform «Lære hele livet» heter det at ingen skal gå ut på dato, og at flere skal kunne stå lenger i jobb. Dersom du snur dette til å tenke at du kan være med å bidra når Norge skal omstilles er det gode grunner til å ta tak i din faglige og personlige utvikling, avslutter de.