Skal utvikle mer innovativ undervisning

Simuleringsspill, video og podcast skal gjøre undervisningen mer engasjerende og involverende. To prosjekter ved Fakultet for samfunnsvitenskap har fått støtte til å utvikle nytt digitalt læringsmateriell.

Videoproduksjon utenfor UiA-bygget
Mer variert digitalt innhold står sentralt i utviklingsprosjekter ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Her Alexander Ruser i en annen videoinnspilling.

To prosjekter ved Fakultet for samfunnsvitenskap har nylig fått midler fra Program for utdanningskvalitet (PRUK) ved UiA. Det ene er Oddgeir Tveitens ICE: Innovating communication education og det andre er et samarbeid mellom professor Alexander Ruser og førsteamanuensis Anne Pintsch: The Svalbard Treaty in a New Century – Developing simulation games and advancing teaching skills on active, participatory learning about ecological and social sustainability.

Tar digital undervisning et steg videre

Oddgeit Tveiten

Professor Oddgeir Tveiten

ICE-prosjektet dreier seg om å videreutvikle og digitalisere innhold og læringsressurser i emnene SV-212 Communication, Media and Planning og SV-407 Strategisk kommunikasjon i samfunnsutvikling. Planen er å produsere et variert utvalg av videoer og podcaster, i tillegg til å utnytte læringsplattformen Canvas bedre. De nye læringsressursene skal i tillegg danne grunnlaget for å etablere en MOOC (åpent online-kurs) for et større, internasjonalt publikum. Professor Oddgeir Tveiten ønsker å ta undervisningen et steg videre fra «sjokk-digitaliseringen» som preget undervisningen under pandemien.

– Vi ønsker å bruke erfaringene vi har gjort oss gjennom pandemien til å skape mer variert og engasjerende innhold for studentene våre. Materiellet skal dessuten tilgjengeliggjøres åpent og gi flere et innblikk i hva som rører seg på studiene og på UiA generelt, sier Tveiten.

Simuleringsspill i statsvitenskap og sosiologi

Mer engasjerende undervisning er også fokuset for prosjektet “The Svalbard Treaty in a New Century”, et samarbeid mellom professor i sosiologi Alexander Ruser og førsteamanuensis Anne Pintsch ved Jean Monnet Centre of Excellence, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Målet er å styrke en aktiv og deltakende læring knyttet til økologisk og sosial bærekraft. Det skal gjøres ved å utvikle digitale spill hvor studentene simulerer internasjonale politiske prosesser og samhandling på bærekraftsområdet.

Professor Alexander Ruser

Ruser har selv bakgrunn som spillutvikler ved State Institute for Civic Education i Stuttgart, og har god erfaring med å bruke simuleringsspill i undervisningen.

– Simuleringsspill er et viktig verktøy for aktiv læring. Med erfaring fra både spillutvikling og bruk av simulering både på bachelor- og masternivå, opplever jeg slike spill som en metode for aktiv, helhetlig læring som kombinerer kognitive og følelsesmessige aspekter. Studentene lærer ikke bare om relevante tema, men blir vant til å kommunisere og forhandle, og utøver sosiale ferdigheter mens de forsøker å komme frem til kompromisser og finne realistiske løsninger på komplekse politiske problemer, sier Ruser.

Læringsmateriellet som produseres skal brukes på bachelor- og masternivå ved UiA, men vil også bli del av et større opplæringsopplegg som utvikles av Jean Monnet Centre of Excellence for videregående skoler.