PEER: Kantasit Intaraphasuk

Navn: Kantasit Intaraphasuk
Studium og årskull: Bachelor i IT- og informasjonssystemer, 3.året
Hvor mange studenter er du mentor for: 12 studenter
Interesser: Jeg er interessert i mange teknologier blant annet IoT, Bigdata og AI. Spesielt hvordan de fungerer sammen kan hente inn informasjon, prosessere det og skape verdier for verden. Dette gjør at jeg også er interessert i IT-ledelse, med disse teknologiene og en god leder, så har det potensiale til å skape stor verdi for organisasjoner.
På fritiden liker jeg å trene, lage mat og ikke minst være sosial. Jeg er aktiv i linjeforeningen Systematicus som leder, og her prøver jeg å dra med studenter på faglige og sosiale arrangementer, slik at de trives på IT-studiet her på UiA.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Jeg ville bli studentmentor fordi jeg vet hvordan det var å være ny som student, og skjønner at det kan være vanskelig å bli vant til det som skjer både på skolen og sosialt. Derfor er det viktig å ha en mentor som har erfaring med å være student, som kan hjelpe deg når du ikke helt vet hva du skal gjøre. Jeg ønsket også at de nye studentene skulle ha det bra, spesielt siden de begynte midt i korona-krisen som gjør at de allerede hadde en vanskelig start på året.

Hvilke egenskaper tror du det er viktig å ha som mentor?

Egenskapen til å skape tillit, inkludere andre og spre glede mener jeg er viktig å ha som mentor. Disse egenskapene gjør at du som mentor virkelig kan bli kjent med studentene og samtidig er du noen de kan stole på.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Samarbeid er noe av det viktigste man lærer her på IT-studiet, føler jeg personlig. Dette er noe de nye studentene ikke helt er vant til, det så vi da de ble introdusert til prosjektmetodikken Scrum. Etter at vi kjørte en gjennomgang med Scrum, og studentene gikk gjennom øvelsene som jeg la inn, skjønte de til slutt hva det kan bli brukt til. Senere begynte å introdusere det til mange av sine fag. Dette gjorde at samarbeidet i gruppene ble mye bedre.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Jeg vil ta videre erfaringene med å lede helt nye studenter som kan være sjenerte, og sørge for at de åpner seg opp for hverandre. «People-skills»-erfaringen jeg har fått med meg som mentor er noe av det viktigste jeg har lært. Andre ting som jeg vil ta med er også hvordan man kan dele erfaringer, og lede andre i riktig retning.

Hva er det som er mest gøy i mentorrollen?

Det er veldig gøy å se studentene åpne seg mer og bli kjent med hverandre! Gruppene gikk fra å være veldig stille til at de ble virkelig kjent. Det er også gøy å se at de har utviklet seg faglig, og se at de gjennomfører oppgavene bedre for hver gang.

Hvordan kan du relatere det du har lært til dine studier?

Før jeg lærer bort ting, så føler jeg at jeg må mestre det først. Jeg føler at jeg lærer mer når jeg skal forklare andre noe enn når jeg kun skal gå gjennom det selv. Samtidig så lærer jeg noe nytt hver gang, som ting jeg har helt glemt i faget eller hvordan man håndterer en spesifikk situasjon som mentor.

Tips til hvordan man kan strukturere sin studiehverdag

• Tipset mitt til hvordan man kan strukturere sin studiehverdag er å lage seg ukeplan! Dette kan enkelt gjøres og man kan sette mål, legge til frister og ting som er viktig for å skape oversikt over studiehverdagen.
  • Det er også viktig å ikke glemme å ha det gøy, man har lov å koble av også! Om man går ut sammen med venner for å finne på noe, drar på trening eller hva det skal være!