PEER: Jørgen Lefdal

Mentorprogrammet gjør at førsteårsstudentene får en bedre tilknytning til universitetet, at universitetet ser dem.

Navn: Jørgen Lefdal
Studium og årskull: Master i Cybersikkerhet – sikkerhetsledelse, første året
Hvor mange studenter er du mentor for: 13 stykker
Interesser: IT, IT ledelse, Cybersikkerhet, gaming og studentidrett

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Fordi jeg syntes det var en bra måte å bidra på til at studentene skal trives første året. Mentorprogrammet er spesielt viktig nå under corona, siden de såvidt har fysisk oppmøte og har minimum med interaksjon med andre medstudenter. Da er det viktig å møtes med gruppen din for å lære, samt ha noe skolerelatert som ikke er opplæring, slik at de kan senke skuldrene nå og da.

Hva tror du det er som gjør mentorprogrammet så viktig for førsteårsstudenter?

Det gjør at førsteårsstudentene får en bedre tilknytning til universitetet, at universitetet ser dem. Det er veldig typisk å føle seg alene når man starter på universitetet, som bare en elev av 150 i en forelesningssal. Ved å være i en mentorgruppe får studentene en tilknytning til de andre i mentorgruppa - ikke bare faglig, men også mer personlig.

De får også viktig læring som ikke er dekket av den vanlige studieplanen, som studiestrategi, hvordan skrive en akademisk rapport, hvordan oppgi kilder riktig og så videre.

I tillegg deles det viktige erfaringer som går utenom selve universitetet. Et av de første spørsmålene jeg fikk som mentor var hvilken PC jeg kunne anbefale til studiet. Men også hva slags andre studietilbud som finnes, hvordan man bli med i studentorganisasjoner og hvordan man finner studentidrett og -klubber. En av studentene hadde tidligere spilt håndball, og jeg satte ham i kontakt med noen jeg kjenner i KSI håndball . Nå har han spilt siden studiestart og syntes det var veldig gøy at han kunne starte med det igjen.

Det er kjekt å ha en kontaktperson som ikke er læreren deres. Det er mindre skummelt å stille spørsmål som eksempel kan virke som et «teit spørsmål».

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Det første jeg gjorde som har blitt en suksess, er at jeg åpner hvert mentormøte med «Jørgen’s faste spalter». Det første spørsmålet er: «Hva har skjedd siden forrige mentormøte?» og det andre er «Fra en skala fra 0-10, hvor mye går livet på skinner?».

Det første spørsmålet er mest for å få en liten oppsummering av hva som har skjedd, også hvordan studentene har det utenom studier. Vi har diskutert hvordan løse konkrete problemer, enten det er i kollektivet eller i arbeidet med en oppgave.

Det andre spørsmålet går mer på trivsel. Hvis det gjelder tema som passer seg å dele, så adresserer vi det sammen med gruppa, for eksempel «Hvordan jobbe bra som en gruppe når et gruppemedlem ikke har det så greit om dagen».

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Jeg lærte hvordan å engasjere en gruppe til å bidra til diskusjon som ikke er spesifikk om deres fag eller undervisning. Jeg kommer til å ta med meg videre erfaringene om hvordan få en gruppe som ikke kjenner hverandre godt til å dele ting og diskutere problemer de selv har, for å kunne løse det som en gruppe.

Tips til nye studenter for å finne sin studiestrategi:

1. Lag en fast timeplan til når du skal gjøre skolearbeid. Book rom til de tidene og tenk på at skole er som en jobb.
  2. Ha denne mentaliteten: Et semester er ikke en sprint som gjøres i eksamensperioden, det er et maraton som gjøres hele semesteret.
  3. Finn en studiegruppe som har samme mål og ambisjonsnivå for studiet.