PEER: Eivind Win

Navn: Eivind Win

Studieprogram: Bachelor i IT og informasjonssystemer, andreåret.

Hvor mange studenter er du mentor for: 8 studenter.

Interesser: Jeg synes AI spesielt er et veldig spennende tema, men interesserer meg også for IT sikkerhet og ledelse.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Jeg valgte å bli studentmentor fordi jeg som førsteklassing selv satte veldig pris på å ha en hjelpelærer som man lett kunne spørre om faglig hjelp, men også om ting rundt det å være ny som student. Når jeg hørte om mentorprogrammet skjønte jeg fort at dette var noe jeg også ville være med på.

Hvilke egenskaper tror du det er viktig å ha som mentor?

Evnen til å dele tidligere erfaringer og kunnskaper med de nye studentene både faglig, men også rundt det å være ny student.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

I starten av semesteret synes mange det var ganske tungt faglig og de merket at det var mye stoff som må læres på kort tid.  Når vi snakket om studieteknikker og studiestretegier merket jeg at interessen var stor. Av egen erfaring vet jeg at gode studieteknikker og det å følge en plan gjør studiehverdagen lettere.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Jeg har fått erfare hvordan det er å motivere og veilede nye mennesker, og legge til rette for at de skal lære nye ting på en god og effektiv måte.

Hvordan kan du relatere dette til dine studier?

Jeg bruker veldig mye av det jeg selv lærer bort i min egen gruppe på studiet. Og det er også flere ting jeg kan lære av enkelte av studentene under mentormøtene. Jeg føler jeg utvikler meg selv som menneske, da jeg tar ansvar for noen andre enn meg selv, og prøver så godt jeg kan å hjelpe andre opp og frem.

Beste tips til studenter som gruer seg til eksamen:

• Få oversikt over hva du kan og hva du må lese mer på.
  • Gå sammen med andre studenter og diskuter temaer som dere synes er vanskelig. Når man øver sammen i gruppe lærer man mye av hverandre.