PEER: Daniel Helleve Lindemann

Prat med andre om fagstoffet! Da forstår og husker du mye bedre.

Navn: Daniel Helleve Lindemann
Studium og årskull: Master Cybersikkerhet - sikkerhetsledelse, første året
Hvor mange studenter er du mentor for: Jeg er mentor for 14 studenter fra Bachelor/Årsstudium i IT og Informasjonssystemer.
Interesser: Jeg har alltid hatt en brennende interesse for IT, data og teknologi generelt. Spesielt interessant er automatisering, og da gjerne med bruk av kunstig intelligens og maskinlæring. Det er et tema som det forskes voldsomt mye på i dag og som jeg mener kan ha en positiv effekt på samfunnet. I tillegg har jeg gjennom studiet fått prøvd meg på masse gøyale prosjekter, samt å arbeide for Agder Energi, hvor jeg fikk ta del i å lage en simulator for dem.

Hvorfor ville du bli studentmentor?

Da jeg fikk muligheten til å bli studentmentor nølte jeg ikke med å søke. Det å hjelpe andre å lære og komme i gang med studiene mens jeg samtidig får masse erfaring og repetisjon fra de tidligere fagene, var en fantastisk mulighet. I tillegg har jeg alltid vært glad i å lære bort mine kunnskaper til andre, så det å kunne få gjøre dette for å hjelpe førsteårsstudenter er veldig moro.

Hva tror du det er som gjør mentorprogrammet så viktig for førsteårsstudenter?

Jeg tror de nye studentene opplever at det er lettere å spørre tidligere studenter om det de lurer på enn faglærere. Det er også kanskje lettere for oss mentorer å forstå hva studentene sliter med og hva som er vanskelig med studiet generelt da vi nylig har vært gjennom mye av det samme.

I tillegg tror jeg mentorene kan skape en slags bro mellom fakultetet og studentene, slik at det blir lettere for studentene å få frem sine meninger til fakultetet. Jeg har opplevd at det virker lettere for studentene å klage til meg enn til foreleserne, som gjør at de faktisk får satt ord på hva de mener kan bli bedre med studiet, istedenfor å bare irritere seg over det.

Hvilke temaer opplever du at studentene er opptatt av?

Jeg opplever at studentene er interessert i å vite mer om hvordan skrive rapporter, øve til eksamen, jobbe i prosjekter og studere generelt. Som da jeg selv begynte på universitetet, er mange av de nye studentene ikke vant med mengden refleksjon og rapportskriving. Her er det mye mer åpne oppgaver, som ikke alltid er like lette å tolke. Da er det greit å ha noen som kan hjelpe dem med å sette fingeren på hva de skal gjøre.

Jeg fikk god respons da jeg gikk gjennom struktur på rapporter og forklarte hva de forskjellige punktene i en typisk prosjektrapport skulle inneholde. De var også interessert i å se på bachelorrapporten til min gruppe, da jeg kunne forklare i detalj hvordan den var satt opp, og hvorfor ting ble gjort.

Hva tar du med deg videre i studier og arbeidsliv som du har lært mens du har vært mentor?

Som mentor har jeg lært å være imøtekommende når jeg treffer nye mennesker. Dette er en kunnskap som er uvurderlig videre i livet da store deler av arbeidslivet innebærer å møte og arbeide med mange ulike mennesker. I tillegg har jeg fått trening i å tilrettelegge for læring og effektivt arbeid i grupper. Dette kan selvsagt komme godt med om jeg skal jobbe i team, eller om jeg eventuelt befinner meg i en lederrolle.

Noen tips til nye studenter om studiestrategi:

• Når jeg begynte å studere hadde jeg ingen gode studiestrategier som funket. Jeg kjente mange som bare kunne lese fagstoff, eller skrive ned notater, og huske alt til eksamen. Disse metodene gav meg ingen forståelse av stoffet. Jeg husket pensum kun i en kort periode før jeg glemte det igjen. Etter at jeg begynte å studere har jeg i mye større grad pratet med andre om fagstoffet. Dette skapte diskusjoner om hvordan ting var, hva det betydde og hvorfor de var som de var. Det ga meg en mye bedre forståelse.
  • Om ikke man finner en strategi med en gang, prøv igjen. Det finnes nesten garantert noen som har en idé som kan virke for deg. Spør medstudenter, venner, foreldre og forelesere. Plutselig har noen et svar du ikke har hørt om som hjelper deg. Universitetet har også blant annet et gratis kurs om studiestrategier og studieteknikker.