Omfang Spilleprøven (audition) gjennomføres gjennom én runde (ca. 25-30 minutter).
Innhold Det er først og fremst hovedinstrument det legges vekt på. Stoffet som fremføres består av verker fra repertoarlista under og selvvalgt verk. Det gjennomføres også et kort intervju (tidligere erfaring, målsetting og motivasjon for studiet, samtidig som du kan stille spørsmål). Søkere til orkesterinstrumenter kan bli bedt om å framvise grunnleggende ferdigheter i klaverspill gjennom et selvvalgt stykke eller en liten prima vista. Søkere til sang må utføre en (prima vista) akkompagnementsoppgave på klaver, eksempel på vanskelighetsgrad: Schuberts Wiegenlied op. 98 nr 2, eller Kjerulfs Aftenstemning.
Noter Du sender oss oversikt over repertoaret som skal fremføres samtidig som du bekrefter at du kommer til opptaksprøvene, tidlig i februar (fristen vil gå frem av innkalling til prøver). Til opptaksprøven tar du med originalnoter eller svært gode kopier til akkompagnatør. Du behøver ikke sende inn noter til akkompagnatør på forhånd.
Akkompagnement Akkompagnatør stilles til disposisjon for søkere på orkesterinstrumenter og sang. Det blir ikke tildelt tid til prøver/gjennomspilling med akkompagnatøren på forhånd.
Repertoarliste
Bratsj:
En sats fra en av Bachs solosonater, -partitaer eller –suiter
Første sats med kadens fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Hoffmeister eller Stamitz)
En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
En valgfri etyde, caprice e.l. (f.eks. Paganini, Rode, Wieniawski eller Kreutzer)
Skalaer og treklanger over tre oktaver i flere dur- og molltonearter (Flesch, Galamian e.l.)
Cello:
En sats fra en av Bachs solosuiter
Første sats fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Haydn eller Boccherini)
En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
En valgfri etyde, caprice e.l. (f.eks. Popper eller Piatti)
Fagott:
En hurtig og en langsom sats fra en følgende av A.Vivaldis konserter No 5 i d-moll (Pincherle 282), No 7 i a-moll (Pincherle 72), No 14 i c-moll (Pincherle no 432), eller No 17 i C-dur (Pincherle 45)
To etyder av middels vanskelighetsgrad.
Et selvvalgt verk.
Fiolin:
En sats fra en av Bachs solosonater eller –partitaer
Første sats med kadens fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Mozart eller Haydn)
En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
Fløyte:
Bach: Largo e dolce fra Sonate i h-moll BWV 1030, eller Händel Sonate i G-dur.
En hurtig sats fra Mozart: Fløytekonsert i G-dur eller D-dur
Ph. Gaubert: Nocturne et Allegro Scherzando, eller G. Enescu: Cantabile et Presto, eller L Ganne: Andante et Scherzo
Et nyere verk for solo fløyte, komponert etter 1950
Et selvvalgt verk
Gitar: To etyder fra F. Sor op. 6 eller 29, eller M. Carcassi op. 60. En sats fra en suite eller sonate for lutt, fiolin eller cello av J.S.Bach. En etyde eller et preludium (nr. 2, 4 eller 5) av H. Villa-Lobos. Ett eller flere selvvalgte verker på minimum ca. 10 min. Programmet må inneholde musikk av ulik karakter, både langsomme og hurtige stykker, og de selvvalgte verkene må ha en vanskelighetsgrad som minst tilsvarer de nevnte eksemplene på obligatoriske stykker.
Horn: Obligatorisk verk: 1. og 2. sats fra W.A. Mozart: Konsert i Ess-dur, KV 417, eller KV 495. En sats fra et romantisk verk. Et selvvalgt verk. Skalaer og treklanger (to oktaver opp til 3b og 3#), samt prøve på transponering.
Klarinett: Obligatorisk verk: C. M. von Weber: Concertino. Gade: Ballade for klarinett og klaver, op. 43, eller en sats fra R. Schumann: Fantasistykker, op. 73. Et selvvalgt verk.
Klaver: Obligatorisk verk: J.S. Bach: Preludium og Fuge fra Das Wohltemperierte Klavier. En hurtig og en langsom sats fra en wienerklassisistisk sonate (ikke L.v. Beethoven: op. 49 nr. 1 og 2). Et romantisk eller impresjonistisk verk. Et selvvalgt verk. Med langsom sats forstås en sats med tempobetegnelse ”andantino” eller langsommere. Det forventes at deler av programmet fremføres utenat.
Kontrabass: Obligatorisk verk: H. Eccles: Sonate i g-moll, 1. sats. En middels vanskelig etyde (Gulbrandsson, Simandl, Hegner e.l.). Et selvvalgt verk.
Obo: Obligatorisk verk: J. Haydn: Konsert i C-dur, 1. sats. Marcello: 1. sats fra obokonsert i c-moll / d-moll eller Vivaldi: Konsert i a-moll, 1. og 2. sats. Et selvvalgt verk fra romantikken eller nyere tid. Ferling: Fra 48 etyder, op. 31: Etyde nr. 6, 8, 10 , 12 eller 14.
Sang:
En sang fra barokken
En tysk, fransk eller engelsk romanse fra den romantiske periode
To fritt valgte sanger av nordiske komponister. Den ene sangen skal være komponert etter 1950.
En opera- eller oratoriearie
En sang uten akkompagnement
Opplesning av et selvvalgt dikt
Selvvalgt stykke på klaver
Til første runde av opptaksprøvene framføres 2 sanger: En fra punkt 3 og en fra punkt 4. Markér på følgeskjemaet hvilke to sanger som framføres i 1. runde.
Trombone: Obligatorisk verk: A. Guilmant: Morceau Symphonique, op. 88. Et av følgende verk: J. E. Galliard: Sonate nr 5, eller L. E. Larsson: Concertino, op. 45, nr. 7, eller C. Saint-Saëns: Cavatine, op. 144, eller N. Rimskij-Korsakov: Konsert (Utg. for trombone med klaver.). Et selvvalgt verk. Kjennskap til bass- og tenornøkkel + skalaer og treklanger (to oktaver opp til 3b og 3#)
Trompet: Obligatorisk verk: Francis Thomé: Fantasie, (I 2017 kan i stedet følgende verk spilles: Haydn: Konsert, 1. og 2. sats på B-tompet.) Jean-Baptiste Arban: Characteristic studies, etyde nr. 1 eller Theo Charlier, Etude transcendantes, etyde nr. 2 (I 2017 kan i stedet følgende verk spilles: H. Purcell: Sonate i D-dur, spilt i orginaltoneart på D-trompet eller piccolotrompet.) Et selvvalgt soloverk.
Tuba: Obligatorisk verk: E. Gregson: Concerto, 1. og 2. sats eller A. Lebedjev: Konzert (Hofmeister). En etyde fra M. Bordogni: 43 Bel Canto Studies. Et selvvalgt verk. Skalaer og treklanger i dur og moll. (Spilles over to oktaver.)