UiArt 2022: Endelig festivalstemning igjen

Eksamensfestivalen UiArt har hatt godt av å finne tilbake til formen som fysisk festival. – Neste år vil vi tenke enda større, sier arrangørene ved Fakultet for kunstfag.

Bilde Mads Hatlevik og Hans Uhre
Mads Hatlevik (t.v.) og Hans Uhre i prosjektgruppa for UiArt har ansvaret for mellom 70 og 100 eksamenskonserter og -forestillinger i festivalperioden.

Kunstfagstudentenes egen eksamensfestival UiArt har blomstret i gjenåpningsåret 2022. Rundt 150 studenter fra Fakultet for kunstfag skal i ilden med sine eksamenskonserter eller -forestillinger i løpet av de fire ukene festivalen varer.

Etter flere år med pandemi-begrensninger ble det i år endelig mulig å gjennomføre en fullverdig festival. I fjor ble UiArt kjørt som et rent digitalt arrangement.

–  Vi planla for ulike festival-varianter helt frem til mars måned. Heldigvis fikk vi klarsignalet fra myndighetene på et tidlig nok tidspunkt, slik at vi i år kunne arrangere UiArt som en åpen og publikumsvennlig festival, sier prosjektleder for UiArt på Fakultet for kunstfag, Mads Hatlevik.

Obah Aanonsen

Obah Aanonsen er én av studentene som har hatt sin bachelorkonsert på Teateret denne uka.

Gratis kulturtilbud

Artistene som opptrer på UiArt er alle studenter som utdanner seg til utøvende kunstnere ved Universitetet i Agder. Ved å gjøre en festival ut av studentenes eksamener, oppnår man flere ting:

–  Studentene får en mer autentisk og verdig opplevelse gjennom å stå på en ekte scene foran et større publikum, sier Hatlevik.

– Samtidig får byens innbyggere muligheten til å oppleve talentfulle, unge musikere og kunstnere – helt gratis, supplerer Hans Uhre, som er teknisk ansvarlig for festivalen.

Bilde Hans Uhre og Mads Hatlevik

Det er mange fordeler ved å ta i bruk byens scener i forbindelse med eksamensfestivalen UiArt, mener Mads Hatlevik (tv.) og Hans Uhre.

Over 50 konserter i byen

UiArt-festivalen tar i år i bruk ulike scener både i Kristiansand sentrum og på universitetsområdet. Over 50 av konsertene spilles på Teateret i Vestre Strandgate.

–  Denne uka har vi mer eller mindre tatt over hele Teateret. Her holder alle avgangsstudentene på master- og bachelorprogrammene ved Institutt for rytmisk musikk sine eksamenskonserter. Siste konsert går på kvelden, lørdag 4. juni, sier Hatlevik.

Her er oversikten over konsertene som spilles på Teateret

Klassisk-studentene ved Fakultet for kunstfag bruker i hovedsak Sal 1 i Sigurd Køhns hus på UiA som konsertarena. Eksamensprosjektene i regi av teater- og kunststudentene blir også gjennomført i kjente omgivelser på fakultetet. Også disse arrangementene er, med få unntak, åpne for publikum.

Svært høyt nivå

De siste ukene har over 30 studenter fra Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk spilt sine avsluttende eksamenskonserter i Sal 1 på UiA. Instituttleder Birte Myhrstad er svært fornøyd med formen på årets klassiske UiArt-program, med egne dager for de ulike instrumentgruppene. Hun sier at eksamensformen med konserter som er åpne for publikum, er motiverende for studentene:

Det har vært stor interesse rundt de klassiske UiArt-konsertene. Her er det Halvor Aasen som spiller sin eksamenskonsert.

– Vi ser at studentene tar dette veldig på alvor og at de strekker seg lenger når konsertene går som offentlige arrangementer.

– Årets konserter har inneholdt et svært variert repertoar og nivået har vært gjennomgående høyt. Det er også svært gledelig når sensorer gir tilbakemelding om at flere konserter er så gode at de kunne vært spilt hvor som helst, sier Myhrstad.

Ambisiøse planer

Prosjektgruppa som jobber med UiArt på Fakultet for kunstfag er fornøyd med at mange av årets konserter og arrangement går for fulle saler, både på Campus og i sentrum. Selv om det fortsatt er ei uke igjen av årets festival, er planleggingen med tanke på UiArt 2023 alt begynt:

– Vi er allerede i gang med å undersøke hvordan vi kan gjøre UiArt-festivalen enda mer tilgjengelig for publikum til neste år. Målet må være å gjøre UiArt til en folkefest som tar i bruk både byen og Campus i enda større grad, sier Hatlevik.