UiA-studenter på Spotifys «New Music Friday»:

– Det er helt vilt at fire UiA-låter er  plukket ut av Spotify til å være med på lista «New Music Friday», sier låtskriverstudent Oscar Almquist etter å ha blitt plukket ut blant 40.000 andre til den populære lista.

UiA-studenter og alumni er medvirkende på fire låter på denne ukas New Music Friday på Spotify.

De fire låtene «Ingen som deg» med Oscar A, «About You» med KREAM, «It´s that time again» med Jesper Hasnaoui og «Fakked på byn» med  Ka2 er denne uka representert på den populære Spotify-lista.

– Det er vanvittig gøy! Man får en bekreftelse på at man gjør noe riktig når Spotify plukker ut nettopp din låt blant 40 000 andre, sier Oscar Almquist, student på låtskriver og artist-studiet. Låta som nå er plukket ut er en akustisk versjon av tidligere utgitte «Ingen som deg».

Oscar A er aktuell med låta "Ingen som deg".

– Låta handler om tiden etter et brudd, om å føle seg alene og håpe at den andre kommer tilbake, sier Almquist. Den ble skrevet i januar, og utgitt for en måned siden. Sammen med medstudentene Henrik Bakka på bass, Simon Furnes på gitar og Julian Fossengen på fiolin har han nå laget en akustisk versjon, spilt inn i sal 5 på UiA.

Almquist har tidligere fått låter representert på radiolistene på P1 og P3, og dette er blant et av de store høydepunktene i karrieren så langt.

– Det er utrolig motiverende å få et slikt klapp på skulderen, og man blir inspirert til å skrive masse ny musikk, sier Almquist.

Også gruppen KREAM er representert på dagens liste. KREAM består av tidligere student Markus Slettebakken som gikk ut i 2017 og broren Daniel. De spiller elektronisk musikk, og har etter studiene gitt ut en rekke singler og remixer. De ga for ikke lenge siden ut en låt sammen med Steve Aoki og har forøvrig over 100 millioner streams på Spotify.

De er nå aktuelle med låta «About You»

På låten «It´s that time again» med Jesper Hasnaoui medvirker følgende alumni: Marius Trøan Hansen, Idar Eliassen Pedersen, Ola Brandsnes Vårtun og Sigurd Drågen.

Også i gruppen Ka2 som er aktuell med «Fakked på byn» er ett av to medlemmer alumni Sondre Alvestad (Sonny Alven).

Hør hele lista her: