Samarbeider om nytt EØS-prosjekt innen klassisk musikk

Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA og Musikkakademiet i Poznan i Polen fortsetter det gode samarbeidet i et nytt prosjekt om inkludering og fjernundervisning.

Bildet viser presentasjonsholderne under pressekonferansen i januar 2022.
Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA er førstepartner i prosjektet EDU-ACTION 22-23: Educational strategies supporting inclusion and distance learning. Presentasjonsholdere under pressekonferansen i Poznan var (f.v.): Viserektor for forskning Mikolay Rykowski, professor Ewa Murawska, dosent Jørn Schau og viserektor for utdanning Szymon Musiol.

Startskuddet for det nye EØS-prosjektet EDU-ACTION 22-23: Educational strategies supporting inclusion and distance learning gikk under en pressekonferanse i slutten av januar i år.

Pressekonferansen ved The Ignacy Jan Paderewski Academy of Music, i Poznan, Polen markerte avslutningen på EØS-prosjektet EDU-ACTION 20/21: Nurturing Excellence, og begynnelsen på det nye samarbeidet mellom musikkakademiet i Poznan og Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Under pressekonferansen ble monografier og andre utgivelser fra fjorårsprosjektet framlagt og presentert.

Noteutgivelser i braille

Det nye EØS-prosjektet om utdanningsstrategier som støtter inkludering og fjernundervisning, ble innvilget høsten 2021 og har oppstart på vårparten i 2022.

Det nye prosjektet vil blant annet omfatte publisering av ny monografi og noteutgivelser i braille (blindeskrift). I tillegg er instruksjonsfilmer med mesterklasser, forelesninger og utvikling av karriereguider for musikk- og kunststudenter viktige elementer.

Instituttet er førstepartner

Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA er førstepartner i det nye prosjektet. Dosent Jørn Schau og professor Robin Rolfhamre er ledere for prosjektet på norsk side. Professor Ewa Murawska ved The Ignacy Jan Paderewski Academy of Music, i Poznan, Polen er prosjektets hovedleder på vegne av akademiet som prosjekteier.