Nytt EVU-tilbud ved UiA: Musikk, kultur og helse

Er du nysgjerrig på effekten av musikk- og kulturaktiviteter som helsefremmende virkemiddel? Universitetet i Agder (UiA) og Ansgar høyskole tilbyr nå et helt nytt etter- og videreutdanningsstudium som gir kunnskap om nettopp dette.

Bildet viser Hege Bjørnestøl Beckmann fra UiA og Marie Strand Skånland fra Ansgar høyskole som samarbeider om det nye studiet.
Nytt studium: Hege Bjørnestøl Beckmann (t.v.) fra UiA og Marie Strand Skånland fra Ansgar høyskole samarbeider om det nye studiet Musikk, kultur og helse.

Videreutdanningen er åpen for søkere nå og frem til 1. desember 2021. Studiet har fått tittelen Musikk, kultur og helse .

Undervisningen er i hovedsak digital, og retter seg mot personell innen helse og omsorg, barnevernspedagoger og spesialpedagoger. UiA samarbeider med Ansgar høyskole om dette nye og fleksible videreutdanningstilbudet. Målet er å øke kunnskap og kompetanse om bruk av musikk og kultur i arbeidet med sårbare grupper.

– Studiet gir en teoretisk oversikt og innblikk i ulike praksisfelt hvor musikk og kulturaktiviteter brukes som helsefremmende ressurs. Hovedvekten vil være på musikk. Skapende arbeid med barn, friluftterapi og kunstterapi er andre viktige elementer, sier førsteamanuensis Hege Bjørnestøl Beckmann ved Fakultet for kunstfag på UiA.

Skreddersydd tilbud

Den modulbaserte videreutdanningen er et skreddersydd studietilbud som består av totalt tre emner fordelt på tre semestre. Hvert emne er på ti studiepoeng. To av emnene er heldigitale og ett er samlingsbasert.

– Dermed lar studiet seg fint kombinere med jobb og det spiller heller ingen rolle hvor du bor. Studentene velger selv om de vil ta bare ett av emnene eller om de vil bygge på med flere, sier Marie Strand Skånland, førsteamanuensis i musikk ved Ansgar høyskole.

Innsikt fra eksperter

Det første emnet gir en kunnskapsoversikt over feltet musikk, kultur og helse. Undervisningsinnholdet er i stor grad basert på samtaler med ulike eksperter i form av videoer og podkast. Studentene vil blant annet få se og høre faglige samtaler med Finn Skårderud, Gro Trondalen og Even Ruud.

Andre del av studiet gir en praktisk innføring i å bruke musikk, gjennom erfaring med musikklytting, improvisasjon, sangaktivitet og musisering. Del tre er orientert mot praktisk arbeid og studentenes eget prosjektarbeid.

– Studentene får innblikk i ulike prosjekter der musikk, kultur og helse står sentralt. Studentene skal også gjennomføre et slikt prosjekt på sin egen arbeidsplass, sier Skånland.

Etter fullførte studier vil studentene ha oppnådd økt forståelse for sammenhengene mellom musikk, kultur og helse. Etter- og videreutdanningsstudiet Musikk, kultur og helse starter i januar 2022.