Lunsjkonsertene gir ny motivasjon

For studentene på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA, er lunsjkonsertene ett av semesterets høydepunkt.

Lunsjkonsert Fakultet for kunstfag - bilde av studenter
Førsteamanuensis Mariam Kharatyan og studentene ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA, gleder seg til hver eneste lunsjkonsert. (Foto: Fanni Stenes)

– Jeg tenker på lunsjkonsertene som verdifull egentid der jeg kan dele musikken min med andre, sier polske Karolina Karczewska.

Nå har hun nettopp fremført fløyteduetten Inspiration av Ewa Fabiánska-Jelinska sammen med Piotr Jagiello-Stanowski, også han fra Polen. Karolina elsker å stå på scenen og gleder seg til hver eneste konsert.

– Her kan jeg bare kose meg og nyte øyeblikket med de som sitter i salen og lytter. Jeg opplever de beste stundene i livet når jeg fremfører og deler mine følelser gjennom musikken, sier hun.

En kjærkommen "kunstpause"

Lunsjkonsertene har blitt en fast post på programmet i både høst- og vårsemesteret for studentene som studerer klassisk musikk ved Fakultet for kunstfag. Gjennom et variert konsertprogram får publikum oppleve utvalgte skatter fra den rikholdige klassiske musikkverdenen. Den korte timen som konsertene varer, gir både studenter og tilhørere et kunstnerisk avbrekk i hverdagen.

For studentene på scenen, er lunsjkonsertene en kjærkommen mulighet til dele sine personlige tolkninger av klassiske mesterverk. Samtidig får de viktig sceneerfaring – midt i skoletida.

Nerver til glede og besvær

Mens Karolina stråler av glede både før, under og etter opptreden og ikke plages av nerver i det hele tatt, finnes det også studenter i den andre enden av skalaen. Ifølge førsteamanuensis Mariam Kharatyan, som er ildsjelen bak lunsjkonsertene, er konsertnerver en nokså vanlig utfordring.

– Lunsjkonsertene gir studentene viktig trening i å mestre både forberedelser og gjennomføring, sier Kharatyan.

– Noen øver frem til siste sekund før konserten starter. Andre har alt i hodet og kjenner seg klar lenge før de skal opptre.

Hun mener det er viktig for studentene å bli kjent med sitt eget reaksjonsmønster. Da kan de nemlig bruke det til sin fordel:

– Mitt viktigste råd til studentene når de forbereder seg til konsert, er at hver enkelt må kjenne på og utforske hvilken musikalsk teknikk, metode og mentalitet som fungerer best. Og så må studenten stole 100 prosent på det og bruke disse teknikkene aktivt, sier Kharatyan.

Verdifull erfaring

Petra Durikova fra Slovakia er nettopp ferdig med dagens opptreden, denne gangen en Francis Poulenc-sonate for fløyte og klaver. Selv om Petra elsker sceneøyeblikkene og å spille med publikum i salen, er hun alltid litt lettet når hun senker fløyten og alt har gått bra.

– Lunsjkonsertene hjelper meg til å bli vant til å stå foran et publikum. Jeg lærer mye om hvordan jeg kan få kontroll over nervene, sier hun.

– Man er jo sårbar når man står der, alene og foran et publikum, istemmer sanger Eric Korsnes etter sin opptreden med Gluck-arien O del mio dolce ardor.

Han fullførte nylig sin bachelor i klassisk utøvende musikk ved UiA. Eric mener lunsjkonsertene er en fin arena for å øve på både formidling og nervemestring.

– Det er mye god trening i å møte egen frykt. Selv prøver jeg å omfavne og akseptere usikkerheten jeg kjenner på. Da er det lettere å kontrollere den og bruke den til å nå ut med det kreative, sier han.

Tre konserter igjen

De klassiske lunsjkonsertene arrangeres på utvalgte onsdager i Sal 1 i Sigurd Køhns hus. Neste konsert er onsdag 30. mars. Semesterets siste lunsjkonserter avholdes 20. april og 4. mai.

Som oftest er det fullsatt sal med både interne og eksterne tilhørere når studentene slår an tonen.

Kharatyan sier at lunsjkonsertene er et høydepunkt for både studenter og ansatte ved instituttet.

– Vi er stolte over studentene og det høye, faglige nivået. Det er også veldig motiverende å se hvordan studentene utvikler seg og stadig blir tryggere foran publikum, sier Kharatyan.