Låtskriverstudiet: Et stillas for låtsnekkere

- Vi skal utstyre låtskrivere med verktøyet de trenger for å skrive musikk, men den kunstneriske åren må de ha med seg selv, sier Hilde Norbakken og Askil Holm ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

Låtskriverstudiet: Et stillas for låtsnekkere

Hilde Norbakken og Askil Holm er initiativtakere til det nye bachelorstudiet "Låtskriving og artist".

UiA har et etablert bachelorstudium i rytmisk musikk – samt masterutdanninger og doktorgradsutdanning i utøvende rytmisk musikk. Det har også en egen studieretning for låtskrivere. Søknadsfristen er 15. desember.

«Låtskriver og artist» som hovedinstrument

De to initiativtakerne bak studiet – Hilde Norbakken er universitetslektor ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder og Askil Holm er artist, låtskriver, produsent – og  førstelektorved UiA.

Låtskriverstudiet går inn i bachelorstudiet i rytmisk musikk, ved at låtskriving blir et hovedfokus – på samme måte som andre velger gitar, laptop, blås  eller bass som hovedinstrument. Målet er også å lage et kompetansesenter og verksted, også i låtskrivningspedagogikk, som gir låtskrivning høyere faglig status.

- Søkerne som velger instrumenter holder svært høyt nivå teknisk. Vi henvender oss mer til de som er gode i et litt bredere perspektiv enn ett instrument. Hittil har flere slike hatt vokal som hovedinstrument, sier Hilde Norbakken.

TONO støtter

“Låtskriving og musikkskaping er arbeid som ikke bare krever inspirasjon, men i høyeste grad kompetanse. Derfor er det flott at det dukker opp utdanningstilbud innen låtskriverfaget, slik som det nye tilbudet ved Universitet i Agder” sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.

- I studiet jobber studenten med ulike metoder innen låtskriving. Som artist jobber studenten med egenart og formidling. I tillegg er kunnskap om ulike musikkstiler, improvisasjon, komponering, bandutvikling, sound og egenart, studioarbeid, elektronisk musikk og bransjekunnskap sentralt, sier Hilde Norbakken og Askil Holm.

UiA har to profesjonelle studioer, flotte konsertlokaler og mange velutstyrte øvingsrom. Det gir studenten mulighet til å utvikle deg innenfor alle områder som låtskriver og artist.

I tillegg vil studentene inngå i et godt og sammensveiset miljø av kreative medstudenter og lærere, som legger et godt grunnlag for nettverk de behøver videre i karrieren.

Universitetet i Agder har svært gode forhold for låtskrivere - både de som vil sitte for seg selv og de som vil jobbe i team: Lydtette øvingsrom, to fullutstyrte studioer, konsertsal og som her på Hilde Norbakkens kontor der hun jammer litt med Askil Holm.

Profesjonsstudium

Å skrive låter er et håndtverk, slik at låtskriverstudiet er et yrkesrettet studium – et profesjonsfag. Samtidig må studentene ha et behov for å uttrykke seg kunstnerisk.

- Vi ønsker å løfte opp låtskriveren på alle plan. Gjennom både tekstlig og musikalsk fokus. Utforske forskjellen på å skrive både for seg selv og for andre, samt å gi artisten en solid plattform, sier Askil Holm.

- Studentene etterspør et låtskriver-studium, sier Hilde Norbakken. - Slik det er i dag må mange som skriver låter finne ut av alt selv. Vi ønsker å gi dem en plattform å skape sin egen kunstneriske identitet ut fra, både for å skrive for seg selv – men også for å skrive for andre.

De som skriver musikk selv skaper seg egen identitet fortere enn de som bruker andres låter.

- I dag kikker de på andre låtskrivere, for å se hvordan de gjør det. Studiet blir stillaset som studentene får slik at de kan sette opp sitt eget hus, sier Askil Holm.

Låtskriverstudiet skiller seg fra de tradisjonelle studiene i komposisjon blant annet ved at stykkene er kortere enn tradisjonelle komposisjoner, i tillegg til teksten, som er et svært viktig element.

- Vi drar også nytte av litteraturutdanningen ved UiA, og det levende forfattermiljøet som er på Sørlandet, sier Hilde Norbakken. – Skriveutdanning gjør noe med tankegangen med hensyn til å skrive musikk.

I tillegg er målet at studiet også vil tiltrekke artister, som foredragsholdere, som kommer inn til miljøet for å øse sin erfaring og kunnskap over studentene, samt for også å kunne få påfyll selv.

Inntekter og rettigheter

Musikklivet er i sterk endring. Musikere i dag må ha to bein å stå på. Låtskriving skaper inntekter for rettighetshaverne, mens utøvende musikk også gir inntekter.

- Musikerne er nødt til å tenke fag – og inntekt. Derfor ligger det en god del bransjekunnskap innbakt i studiet, sier Askil Holm.

I generasjonen som nå er på vei ut i markedet har veldig mange lyst til å leve av musikken. Derfor er det så viktig at de får et helhetlig bilde av både det kunstneriske og businessdelen – både musikken og bransjekunnskapen – som gjør dem i stand til å ta riktige valg, og samtidig gjør dem i stand til å leve av musikk.

Her følger mer om det spesifikke studiet i «Låtskriver og artist»:

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og bestått opptaksprøve (finner sted i uke 10).

Anbefalte forkunnskaper: Det kreves meget gode ferdigheter i låtskriving, et artistisk potensiale og grunnleggende ferdigheter på piano/gitar. Det forutsettes godt gehør og kunnskaper i relevant musikkteori samt at man er allment musikalsk orientert.

Hva lærer studenten på Låtskriver & artist?

• Du lærer å formidle og uttrykke deg som låtskriver
  • Du lærer å skrive låter for deg selv og for andre
  • Du utvikler deg som soloartist og i samspill med andre musikere
  • Du utvikler dine ferdigheter som låtskriver, artist og instrumentalist under individuell veiledning