Til India for å lære om dokumentarer

UiA har innledet samarbeid med det internasjonale forumet for dokumentarer, Docedge. I år deltok studenter fra litteratur, film og teater som observatører for første gang i Kolkata, India.

Førsteamanuensis Ahmet Gürata sammen med studentene Kathrine Ledang og Andreas Fredriksen

Av Elise Kure

Forumet er et intensivt opplæringsprogram der noen av verdens mest kjente dokumentarskapere samles med ulike stiftelser og kringkastere. Hensikten er å utforske uavhengige filmskaperes muligheter for å samarbeide om å skape spennende historier fra virkeligheten.

-Opplevelsen er verdig et bachelorprogram. Dette er virkelighetstrening som er svært verdifull, sier student Andreas Fredriksen.

Han og Kathrine Ledang er to av studentene som har vært i India for å lære om dokumentarer. I løpet av ukesarrangementet har de deltatt på alt fra veiledning og pitching, til visninger og masterklasser.

Intensivt opplæringsprogram
Førsteamanuensis Ahmet Gürata fra Institutt for nordisk og medievitenskap har vært veileder for prosjektutvikling i Docedge de siste åtte årene. I alt er det 14 internasjonale veiledere, og flere av dem er kjente filmskapere som Audrius Stonys, Sean McAllister, Arunas Matelis og Christian Falch.

-Docedge er et intensivt læringsmiljø der studentene observerer stadiene i et filmprosjekt fra en enkel ide til distribusjon. Enda viktigere, er det en fin mulighet for tverrkulturell utveksling og samarbeid, sier han.

Samarbeidet med UiA
Turen var delvis sponset av UiA som betalte studentenes deltakelsesavgift og overnatting. Studentene betalte kun reisen. Samarbeidet skal fortsette neste år, og kanskje utvides.

Håpet er at flere studenter deltar. Nå planlegges det å invitere noen av filmskaperne fra Docedge til å holde workshops på UiA.