Fakultet for helse- og idrettsvitenskap har mennesket og menneskelige aktiviteter i sentrum for sin virksomhet. Det finnes ikke noe mer mangesidig og komplekst enn mennesket, og det utfordrer oss til allsidighet, tverrfaglighet og metodemangfold. Fakultetets utdanning og forskning forankres i natur-, human- og samfunnsvitenskap. Det er vitenskapsfelt som forutsetter en åpenhet mot, og interesse for nye perspektiver og samarbeidspartnere. Slik sett samsvarer fakultetets virksomhet med universitetets visjon om «Samskaping av kunnskap», og erfaring som tilsier at både kunnskap og kompetanse blir mest treffende og relevant når den utvikles sammen med andre. Visjonen fungerer derfor som en ledestjerne for fakultetet også de kommende fire år.
De siste 10 årene har fakultet for helse- og idrettsvitenskap hatt en imponerende økning både i antall forskningspublikasjoner, antall studieprogrammer, antall studenter og antall ansatte med førstestillings- og professor- og dosentkompetanse. Fakultetet fremstår i dag som et fullverdig og attraktivt fakultet med utdanningstilbud på alle nivåer, og med forskningssentre og forskningsgrupper som dekker sentrale forskningsområder. Dette har vært en ønsket og villet utvikling. Samtidig er fakultetet forpliktet av internasjonale konvensjoner og de målene som er satt nasjonalt for fakultetets utdannings- og forskningsområder, og skal bidra til at universitetet oppfyller sitt samfunnsoppdrag og når de målene som vedtas av universitetsstyret våren 2020. Fakultetet vil følge opp tiltak og satsinger som initieres fra universitetets ledelse.
Fakultetets strategi bygger på universitetets overordnede strategi og de satsingsområdene som fremkommer her. Universitetets plan for forsknings- og utviklingsarbeid legger også viktige føringer. Fakultetet vil følge opp universitetets strategi for å støtte opp under FNs bærekraftsmåI og stimulere til et åpent og samskapende studie- og arbeidsmiljø. Fakultetet viderefører satsingen på utvikling av menneskene på fakultetet og byggingen av en akademisk kultur der dannelse, engasjement, fellesskap og kritisk tenkning står sentralt. Dette vitner om en ambisjon om å være underveis og i bevegelse. Med en slik bakgrunn har fakultetet utviklet tre satsingsområder med tilhørende tiltak for perioden 2020 – 2024.
Attraktive og inkluderende student- og læringsmiljøer
Fakultetet vil tilby utdanninger som svarer til samfunnets behov og som gir studentene relevant kompetanse
Fakultetet vil arbeide for at studenter og ansatte oppfatter seg som partnere i utviklingen av læringsmiljøet på fakultetet, og kontinuerlig arbeide for å forbedre læringsmiljøet
Fakultetet vil sikre høy kvalitet i alle studier og stimulere til pedagogisk kreativitet og nytenkning
Fakultetet vil styrke sammenhengen mellom utdanning og forskning og videreutvikle forskningsbaserte utdanninger samt styrke det globale perspektivet i student- og læringsmiljøet
Fakultetet vil kontinuerlig utvikle og forbedre fakultetets studie- og arbeidsmiljø
Anerkjente og nyskapende forskningsmiljøer
Fakultetet vil arbeide systematisk for å utvikle og styrke kvaliteten i forskningsaktiviteten
Fakultetet vil legge til rette for - og styrke praksisnær forskningsbasert innovasjon og tjenesteutvikling
Fakultetet vil profesjonalisere og forbedre arbeidet med utvikling, finansiering, gjennomføring og styring av forskningsprosjekter
Fakultetet vil videreutvikle og styrke kvaliteten på fakultetets doktorgradsprogram
Fakultetet vil identifisere strategiske partnere og styrke internasjonale samarbeidsrelasjoner
Ambisiøs og relevant samfunnsaktør
Fakultetet vil tilby etter- og videreutdanninger som svarer til samfunnets behov og bidrar til å bygge regionen
Fakultetet vil forbedre og styrke sin forskningskommunikasjon og på den måten bidra til en kritisk offentlighet
Fakultetet vil aktivt inngå i samskapingsprosjekter både regionalt og nasjonalt
Fakultetet vil utvikles til å bli en internasjonalt anerkjent samarbeidspartner
Fakultetet vil gi alle ansatte muligheter for karriere- og kompetanseutvikling ut fra egne forutsetninger og fakultetets behov