Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene (2016) er faglige retningslinjer som skal være førende for institusjonenes programplaner og fagplaner. I retningslinjene står det følgende om praksis:
6.1 Praksisstudiet i utdanningen
Praksisstudiet har en integrerende funksjon i grunnskolelærerutdanningen. Dette forutsetter samarbeid mellom studenter, faglærere, praksislærere og skoleledelse.
Det er beskrevet forventet læringsutbytte i praksisstudiet etter syklus 1 og syklus 2 i utdanningen. I syklus 1, som utgjør praksis for de tre første studieåra, er det lagt vekt på å utvikle brei kompetanse om lærerarbeidet, klasselæreledelse, kontaktlærerrollen, eleven og elevmangfoldet og skolen som organisasjon. Praksis i denne syklusen skal vise studentenes utvikling i ferdigheter og sosialisering til lærerprofesjonen samt undervisningskunnskap i undervisningsfaga.
I syklus 2, som utgjør praksis de to siste studieåra, skal studenten få en mer inngående kunnskap om læreprosesser, barns utvikling og forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. Det skal legges til rette for utvikling av studentens endringskompetanse.
Det skal være en nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfaga og praksisstudiet. Praksisstudiet skal sikre en gradvis innføring i ulike sider ved lærerprofesjonen, progresjon i opplæringen og sammenheng med undervisningen i faga. Hvordan didaktikk utøves i undervisningen, vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse ved at praksislærer i samarbeid med lærerutdanningsinstitusjonen tilrettelegger for læring gjennom øvingssituasjoner og veiledning. Studenten skal første året, i samarbeid med medstudenter, planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning under veiledning av praksislærere og faglærere. I resten av studiet har studenten et mer selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Dette prinsippet gjelder alle typer aktiviteter og oppgaver som studenten skal øve seg på i praksis. Læringsutbytteformuleringene i praksis må ses i sammenheng med læringsutbytteformuleringer i lærerutdanningsfaga. Det er et felles ansvar å gi innhold og progresjon i praksisstudiet.
Grunnskolelærerutdanning 1–7 er grunnutdanning. Læringsutbytte i de ulike studieåra må vurderes på denne bakgrunn. Det skal legges til rette for progresjon i forventet læringsutbytte gjennom studiet. Gjennom veiledning av nyutdannede lærere, praktisk profesjonsutøvelse, kollegialt samarbeid og videreutdanning, vil lærerkompetansen utvikles videre etter endt utdanning.