Studentene får tildelt praksisplass ved en av lærerutdanningsskolene ved UiA. Praksisperioden strekker seg over hele studieåret med en uke om høsten og fem uker om våren. Studentene vil både ha selvstendige dager og en veiledet selvstendig uke hvor de får ansvar for å drive undervisning ved lærerutdanningsskolene.
De to siste studieårene skal studenten videreutvikle sin lærerkompetanse. Praksisstudiet skal i disse studieårene gi en mer inngående kunnskap om elevenes læringsprosesser, og forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette omhandler
læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold
forsknings- og utviklingsarbeid relatert til skolen
Agdertrappa beskriver helhet og sammenheng i grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Agder. Overordnet tema for fjerde studieår er "skolen". Se under for emnebeskrivelser av praksis i fjerde studieår.
I forbindelse med praksis i fjerde studieår har studenter, praksislærere og faglærere ulike møtepunkter for å bidra til å styrke sammenhengen mellom teori og praksis i utdanningen, og øke studenters, praksislæreres og faglærers kunnskap og forståelse for campus og praksis som læringsarena.
Praksisforberedende møter
HØST
Før praksisperioden i 7. semester deltar praksiskoordinator ved Avdeling for lærerutdanning i møte med praksislærere og ledelse på den enkelte lærerutdanningsskole.
VÅR
I forkant av andre praksisuke i 8. semester innkaller Avdeling for lærerutdanning til praksisforberedende møte med praksislærere og faglærere ved UiA.
Avdeling for lærerutdanning har ansvar for en felles oppstart med informasjon om studiet, retningslinjer og organisering av praksisukene.
Faglærere har ansvar for å lede et samarbeidsmøte mellom praksislærere og faglærere.
Innhold i samarbeidsmøtet:
sammenhengen mellom teori - praksis. For eksempel relevant teori som bør trekkes inn i undervisning/veiledning
planlegging og gjennomføring av faglig utviklingsarbeid
veiledning av studenter - innhold, tidspunkt, ansvarsfordeling og forventninger
Oppstartsmøter for studenter
I forkant av praksisperioden i 7. semester skal studenten delta på et felles oppstartsmøte mellom studenter, praksislærere og skolens ledelse ved lærerutdanningsskolen. Skoleledelsen gir informasjon om skolen og skolens forventninger til studentene i praksis.
Før praksisperioden i 8. semester kontakter studentene sin praksislærer for å planlegge oppstart av praksisperioden. Lærerutdanningsskolenes kontakter holder et felles informasjonsmøte om organisering av praksisperioden for studentene i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning.
Oppstartsmøtet mellom praksislærer og student skal inneholde:
Etter avtale mellom praksislærer, faglærer og student følger faglærer opp studenten i løpet av praksisperioden. Studenten må i forkant av oppfølgingen dele planene for undervisningen. Oppfølgingen og veiledningen skjer i et samarbeid mellom faglærer og praksislærer. Faglærer har ansvar for å lede veiledningssamtalen. Faglærer i undervisningsfag skal primært ha fokus på fag og didaktikk, mens faglærer i pedagogikk og elevkunnskap har fokus på allmennpedagogiske aspekter ved lærerarbeidet.
Innhold i oppfølgingen
observasjon av studenten i praktisk lærerarbeid
veiledningssamtale hvor student, praksislærer og faglærer drøfter det faglige og didaktiske innholdet
samtale med praksislærer om felles vurdering av studenten
Midtveisevaluering
Midtveisevaluering
Halvveis i praksis gjennomføres en midtveisevalueringen av praksis mellom praksislærer og student. Evalueringen ledes av praksislærer og bør ta utgangspunkt i læringsmiljø, læringsutbytte og egeninnsats.
Tillitsvalgt ved skolen gjennomfører i tillegg en midtveisvurdering sammen med studentene, og bringer resultatene av denne til skolens ledelse.
Før selvstendig uke
I forkant av selvstendig uke i 8. semester holdes det møter mellom
eksterne praksislærere
faglærere i pedagogikk og elevkunnskap
ledelsen ved lærerutdanningsskolene
Avdeling for lærerutdanning
Profesjonsgrupper
I tillegg til individuell veiledning skal studenten skal delta og veiledes i profesjonsgrupper. Målet for profesjonsgruppene er å styrke studentenes profesjonsidentitet gjennom arbeid med utvalgte læringsutbyttebeskrivelser. Gruppene ledes av en erfaren praksisveileder og skal være et profesjonsfellesskap for veiledning og refleksjon. Gruppene samles fem ganger og består av 5-10 studenter.
Tema for de fem gruppesamlingene:
FoU-arbeid
Lærerprofesjonen
Profesjonsetikk
Relasjonskompetanse
Inkluderende læringsmiljø
Tilstedeværelse og fravær
I praksisperioden er studentene på lærerutdanningsskolen fra kl. 8-15:30 hver dag, og deltar i aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplan. Som hovedregel skal studenten skal være til stede i klasserommet i 10-12 undervisningstimer i tillegg til å gjennomføre en selvstendig dag i uken. Studenten skal også delta i 3-5 timer veiledning per uke.
det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått.
det skal legges til rette for at studenter med gyldig fravær skal få ta igjen fraværet.
Dersom praksislærer er i tvil om studenten oppfyller vurderingskriteriene for perioden må studenten få varsel om fare for ikke bestått praksis. I slike tilfeller må praksiskoordinator ved UiA involveres snarest. Varsel for ikke bestått praksis
Dersom det oppstår tvil om en students skikkethet for yrke gjelder egne prosedyrer. Skikkethetsvurdering
Faglig utviklingsarbeid
I emnebeskrivelsene for praksis 4. studieår står det at:
I de første fem praksisdagene i 7. semester skal det legges til rette for at studenten starter med planlegging av generell undervisning og et spesifikt faglig utviklingsarbeid. Dette arbeidet skal videreføres og avsluttes i løpet av de neste 25 praksisdagene i 8. semester.
I forkant av første praksisuke i 7. semester forbereder faglærere i masterfaget ved UiA studentene til å planlegge et faglig utviklingsarbeid. Forberedelsene tar utgangspunkt i det faglige utviklingsarbeidet studentene skal planlegge i samarbeid med praksislærer i første praksisuke. Det faglige utviklingsarbeidet har til hensikt å øve studenten i å drive egen faglig utvikling.