Forkunnskapskrav: Bestått praksis tidligere i 4. semester, PRA034.
Varighet: 2 uker/10 dager.
Praksisen er direkte knyttet til studentens utvekslingsopphold i internasjonalt semester for de studentene som ikke har anledning til å gjennomføre praksis i sitt utvekslingsopphold. Praksisen gjennomføres i forkant av utvekslingsoppholdet.
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer planlegger også praksisoppgavene i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.
skrive et forventningsskriv som leveres første dagen i praksis
drøfte forventninger med praksislærer og levere praksiskontrakt til praksislærer
skrive refleksjonsnotater som omhandler sine etiske, pedagogiske og kulturelle verdier og holdninger i møte med barn og familier med ulik bakgrunn
hilse på foreldre, presentere seg og si litt om seg selv i starten av praksisperioden.
delta på foreldremøte hvis mulig
forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA
Praksis må være bestått for å kunne ta et internasjonalt semester.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene
Praksis for studenter på utveksling
Læringsutbytte (Fra emneplan)
Kjennetegn ved vurdering
Kunnskaper
Studenten har
kunnskap om norsk barnehagetradisjon og norske barnehagers verdigrunnlag.
kunnskap om barnehagens møte med barn og foreldre fra ulike kulturer og med forskjellige språk.
kunnskap om ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn som et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn
Studenten
viser kunnskap og forståelse for norsk barnehagetradisjon og norske barnehagers verdigrunnlag.
viser interesser for og anerkjennelse i kommunikasjon med foreldre fra ulike kulturer og med forskjellige språk.
er respektfull og har forståelse for andre kulturer, religioner og livssyn, og har kunnskap om hvor viktig dette er som grunnlag for barns identitetsdanning.
Ferdigheter
Studenten kan
kommunisere i en interkulturell kontekst.
reflektere faglig, etisk og kritisk over egen og andres kulturer så vel som pedagogiske tradisjoner og verdier.
kan tilegne seg kunnskap om ulike barnesyn i et komparativt perspektiv og kunne anerkjenne andre verdisyn og kulturer.
Studenten
utviser interkulturell dømmekraft.
har evne til å kommunisere med barn og voksne fra ulike kulturer på en anerkjennende måte.
bruker teori som grunnlag for å kunne sammenligne ulike barnesyn og viser anerkjennelse for andre verdisyn og kulturer.
Generell kompetanse
Studenten
er faglig og etisk reflektert med hensyn til interkulturell forståelse og praksis.
kan tilrettelegge for en reflektert og faglig fundert flerkulturell pedagogikk i møte med det kulturelle mangfoldet i norske barnehager.
Studenten
gjør faglige refleksjoner og viser etisk hensyn.
kan skape ulike miljø for lek og læring i en flerkulturell kontekst, som inkluderer barns interesser, erfaringer og rett til medvirkning.
Kjennetegn ved vurdering i profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Praksis før internasjonalt semester har fagspesifikke mål, med ti dagers praksis. Progresjon i praksis som ligger fra 1.-4. semester skal gjenspeiles og videreutvikles også i denne praksisperioden (se også progresjonsmodellen).