Forkunnskapskrav: Bestått praksis i 5. semester, PRA035.
Varighet: 3 uker/15 dager.
Ledelse av barn og barnehagen
Praksisperioden har fokus på å skulle lede et utviklingsarbeid. Studentene skal tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings og utviklingsprosesser i barnehagen. Studentene skal vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjons-etisk bevissthet. Studentene skal fokusere på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Studentene skal også overta og styre hele driften av temaet/avdeling/gruppen over flere dager med en størst mulig grad av selvstendighet og ansvar.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU).
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
Kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid, lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
Har kunnskap om relevant forsking, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid.
Har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø.
Kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig, og i samarbeid med andre.
Kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser.
Studenten
Viser evne til å lede og gjennomføre et utviklingsarbeid.
Samler relevant materiale som kan danne grunnlag for oppstart av utviklingsarbeidet.
Ser sammenheng mellom planlegging, ledelse og gjennomføring av utviklingsarbeidet
Viser evne til å involvere personalet på en engasjerende og respektfull måte.
Viser god forberedelse av og ledelse i utviklingsarbeidet.
Viser selvstendighet og samarbeid i informasjonsinnhenting.
Kan begrunne betydningen av utviklingsarbeidet overfor personalet.
Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Læringsutbytte (Fra forskrift)
Kjennetegn ved vurdering
Studenten
kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger særlig knyttet til ansvar, respekt og makt.
bidrar til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag.
kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
kan finne fram til, vurdere, henvise til og fremstille relevant informasjon og fagstoff.
har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage. kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling og begrunne sine valg.
kan lede og veilede medarbeidere.
kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Studenten
Har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
Viser respekt for taushetsplikten
Er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
Fremstår som barnehagelærer og reflekterer rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
Utfordrer eksisterende praksis på en respektfull måte
Leder barnehagen som lærende organisasjon
Legger til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
Viser evne til å ta beslutninger og begrunner avgjørelser faglig og praktisk.
Viser en utvikling i sin generelle pedagogiske lederkompetanse, og fremstår som en tydelig leder
Forventninger og praksisoppgaver
Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer skal i denne perioden planlegge et utviklingsarbeid i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.
Utviklingsarbeidet planlegges med utgangspunkt i:
Barns interesser og/eller initiativ
Læringsutbytte for kunnskapsområdenes praksisperiode
Forberedelse til fagdagen i forkant av praksisperioden:
Praksislærer og studenter finner frem til et fokus for utviklingsarbeidet. Praksislærer skal ha drøftet mulige tema/fokus med styrer/enhetsleder i barnehagen før fagdagen.
Studenten skal:
Få erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere et konkret utviklingsarbeid i praksis.
Uke 1
Samle informasjon og data knyttet til det aktuelle (avtalte) område for utviklingsarbeidet.
Uke 2 og 3
Presentere og drøfte det innsamlede datamaterialet med personalet, gjøre prioriteringer for hva en skal fokusere på og lage plan for gjennomføring
Starte og lede gjennomføringen
Foreta en prosessevaluering og diskutere eventuell fremdrift
Arbeide med pedagogisk dokumentasjon
Delta på foreldresamtaler- hvis mulig
Være aktiv i formidling til foreldre, skriftlig og muntlig i tråd med barnehagens retningslinjer
Forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA
Arbeidskrav
Studentene skal muntlig presentere utviklingsprosjektet i etterkant av praksis med følgende innhold:
Kort om utviklingsarbeidets fokus og innhold
Betydningen av informasjons- og datainnsamlingen
Hvilke ledelsesaspekter var det viktig å ha kontroll på i arbeidet
Refleksjoner over egen lederrolle
Erfaringer fra utviklingsprosjektet skal drøftes opp mot relevant pensum på kurset i LSU100
Samarbeidet med personalet - deres medvirkning og deltakelse
Utfordringer i gjennomføringen
Eventuell videreføring av arbeidet i barnehagen
Praksis og arbeidskravet må være bestått for å gå opp til eksamen.