Praksisperioden har som gjennomgående tema barn-voksen og barn-barn relasjoner. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Barns utvikling, lek og læring (BULL).
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling lek, læring og danning
kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek
kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn preget av innlevelse og anerkjennelse
kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av rammeplanen, praksiserfaringer, teori og forskning
kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
kan fremstå som en bevisst rollemodell for barn og, i samarbeid med personalet, foresatte
Studenten
kan begynne å sette ord på sammenhenger mellom opplevelser i barnehagen og teori og forskning som er presentert i undervisningen
kan være aktiv og observant i forhold til barnas lek. Deltar i lek på en støttende og lyttende måte
viser omsorg og innlevelsesevne. Samtaler og samhandler med barn på en anerkjennende måte
viser forståelse for sammenhengen mellom rammeplanen og planlegging av barnehagens hverdag
viser evne til å støtte barns skapende og lærende prosesser - herunder også barn med særskilte behov
NHB
Læringsutbytte (Fra emneplan)
Kjennetegn ved vurdering
Studenten
kan utforske naturen og eksperimentere og reflektere sammen med barn
kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av nærmiljøets muligheter og lokale naturressurser
Studenten
kan skape og bruke ulike miljø for lek og læring sammen med barn og legge til rette for barns mestring
er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek og naturopplevelser
SRLE
Læringsutbytte (Fra emneplan)
Kjennetegn ved vurdering
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om filosofi, etisk grunnlagsteori og barns moralske utvikling, yrkesetikk og barnehagerelatert etikk
har kunnskap om barnehagen som organisasjon, og om profesjonsutøvere som aktører i organisasjonen
Ferdigheter:
Studenten
kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
kan orientere seg i det barnehagepolitiske landskap
Studenten kan
reflektere over barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
identifisere arbeidsoppgaver som gjennomføres av ulike yrkesgrupper i barnehagen.
gjøre etiske refleksjoner over egen praksis og identifisere ulike etiske dilemma som kan oppstå i en barnehagehverdag.
vise interesse, forståelse og respekt for barns livsspørsmål.
Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Læringsutbytte (Fra forskrift)
Kjennetegn ved vurdering
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
Kan stimulere og støtte barns ulike evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
Kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
Er endrings- og utviklingsorientert
Kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling.
Kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig.
Studenten
Har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
Viser respekt for taushetsplikten
Kjenner lover og regler for personvern
Kjenner barnehagens beredskapsplan knyttet til vold og overgrep mot barn
Er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
Viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
Planlegger og gjennomfører faglige aktiviteter med barnegrupper og vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
Tar i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Legger til rette for variert lek og utvikler gode samspillsmønstre sammen med barn
Er observant overfor barns handlinger og gir barn medvirkning
Reflekterer over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppe innebærer
Forventninger og praksisoppgaver
Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer planlegger også praksisoppgavene i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.
Skrive et forventningsskriv som leveres første dagen i praksis
Drøfte forventninger med praksislærer og levere praksiskontrakt til praksislærer
Observere enkeltaktiviteter i barns lek og hverdagsaktiviteter, gjennom løpende protokoll og deltagende observasjon.
Skrive minimum åtte refleksjonsnotater
Planlegge, gjennomføre og evaluere (ved bruk av didaktisk relasjonsmodell):
to eller flere aktiviteter
to eller flere halve lederdager (à 3 timer)
Hilse på foreldre, presentere seg og si litt om seg selv i starten av praksisperioden.
Delta på foreldremøte (i 1. eller 2. semester)
Forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA
Arbeidskrav
I etterkant av praksis skal studentene gjennomføre et arbeidskrav i hvert av kunnskapsområdene. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.
Praksis og arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen!