Gjennom høstsemesteret har første- og andreårsstudentene i lektorutdanningen fått verdifull kunnskap gjennom praksismentorordningen hvor fjerde- og femteårsstudenter har lagt til rette for samlinger og erfaringsdeling.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Praksismentorordningen i lektorutdanningen har vært en del av prosjektet «Lønn for studenter» som er et resultat av tildelingen av midler øremerket faglig oppfølging av studenter som ble gjort av Kunnskapsdepartementet tidligere i vår. Målet med prosjektet var å opprette tiltak som raskt kunne settes i gang, og som ville fremme et godt og inkluderende læringsmiljø.
– Mentorjobben innebærer å legge til rette for opplegg som gjør at de nye lærerstudentene er best mulig rustet for praksis, forteller Julie Wold Andresen, som er fjerdeårsstudent.
Julie har, sammen med Hege Terjesen på fjerde studieår, og Vilde Espeseth, Betina Kjærvik Nylund og Nikolai Møller-Pettersen på femte studieår, gitt første- og andreårsstudentene tilbud om fire samlinger hver denne høsten. Hvorav en av samlingene fant sted i Undervisningsverkstedet.
– Vi er utrolig glade for at vi fikk ha den ene samlingen i Undervisningsverkstedet. Og vi er veldig takknemlige for at UV stilte opp med veldig imøtekommende og kompetente studentmedarbeidere, sier Hege.
Praksismentorene er enige om at det har vært veldig fint å være en del av praksismentorordningen i lektorutdanningen, og at det å bruke medstudenter som har kommet lenger i studieløpet, gir forberedelsene til praksisperioden et annet innhold enn kun ren praksisinformasjon.
– Gjennom utdanningen har vi opparbeidet oss god erfaring gjennom en rekke praksisperioder. Praksis er en ny og ukjent situasjon for mange, og det er viktig å legge til rette for at praksisopplevelsen blir lærerik og givende for studentene, forklarer Nikolai, før Betina skyter inn:
– Praksismentorordningen er et tilbud vi skulle ønske vi hadde på et tidligere tidspunkt i utdanningsløpet vårt, noe som viser at lærerutdanningene ved Universitetet i Agder er i utvikling.
Deltidsjobben har ført til ny kunnskap og erfaring også hos de fem mentorene.
– Som mentor har vi hatt muligheten til å utvikle gode læringsforhold, samtidig som vi har fått utvikle vår evne til å jobbe i team. Det har vært en god trening frem mot lærerjobbene vi skal ut i i fremtiden, sier Vilde.
– Samtidig har det vært en jobb vi fint har kunnet kombinere med studier, da arbeidsdagen er svært fleksibel, opplyser Betina.
En hyggelig konsekvens av å jobbe på tvers av studieårene, er at det er lettere å bli kjent med flere av de nye studentene på lektorutdanningen.
– Selv om vi som er praksismentorer underviser, er første- og andreårsstudentene på samme tid våre medstudenter, sier Julie, før hun avslutter:
– Et ansikt fra en av mentorsamlingene kan fort bli en god venn gjennom mentorprogrammet og utover høsten.