Sørlandsk lærerstevne i digital innpakning

I år blir det ikke gitt noen oppfordringer om å gå, sykle eller ta bussen til campus. Det blir heller ikke noen ansatte med refleksvester i regnet som forsøker å guide i trafikkaoset. Det er heller ikke nødvendig å komme på campus kl. 7.30 for å sikre seg en plass på ansattparkeringen. Men Sørlandsk lærerstevne blir det.

Bakhodet til en med hodetelefoner som følger med på online kurs på laptop. Foto: Colourbox
Sørlandsk lærerstevne tilbyr både kurs, foredrag og læremiddelutstilling digitalt i år. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Mye var fortsatt usikkert med tanke på smittevern, avstand og munnbind da årets Sørlandsk lærerstevne var under planlegging. Prosjektledelsen ønsket å unngå nok en avlysning, men ville heller ikke tilby et nedskalert stevne med et mindretall deltakere. Løsningen falt dermed på å tilby både foredrag, kurs og læremiddelutstillingen digitalt.

Ottar Michaelsen profilbilde

Ottar Michaelsen er prosjektleder for Sørlandsk lærerstevne.

– Det var mye godt arbeid som allerede var gjort da Norge åpnet 25. september 2021, og med så mange involverte deltakere, kursholdere, utstillere, planleggere og ansatte, er det ikke bare-bare å starte planleggingen på nytt en måned før stevnedato. Det vil heller ikke herske noen form for usikkerhet om eventuelle smitteoppblomstringer, når vi kjører hel-digitalt. Dessuten er det spennende å se hvilke andre muligheter som åpner seg for deltakerne på stevnet, når en hel-digital løsning tilbys, sier Ottar M. Michaelsen, prosjektleder for Sørlandsk lærerstevne (bildet).

Han understreker at årets stevne, som det ordinære, bygger på solid innsats og godt samarbeid med mange involverte - både internt på UiA - og med regionen. Sørlandsk lærerstevne har basis i Utdanningsforbundet i Agder, og planlegges/gjennomføres i samarbeid med Statsforvalteren på Agder og Universitetet i Agder.

Gjenkjennbart stevneinnhold

Stevnet arrangeres i en ny digital løsning som vil gi en helhetlig opplevelse, skreddersydd for større arrangement av typen Sørlandsk lærerstevne. Den nye digitale løsningen – Tappin – er jobbet frem i samarbeid mellom IT-avdelingen på UiA og prosjektledelsen for Sørlandsk lærerstevne. Selv om innpakningen er ny, er fortsatt innholdet gjenkjennbart for de som har deltatt tidligere.

– Vi har læremiddelutstilling, parallelle kurs og åpningsforedrag. Åpningsforedraget holdes i år av Rune Andersen, basert på forestillingen «Lykkeliten» om hans barndom på godt og vondt, og alle påmeldte deltakere har mulighet til å se dette foredraget, forteller Michaelsen.

Noen av kursene vil streames fra UiA, men de aller fleste kursholderne vil gjennomføre sine kurs fra helt andre steder.

– Mange barnehager og skoler gjør årets Sørlandsk lærerstevne til en lokal utviklingsprosess, nettopp som følge av den digitale løsningen, fremhever Ottar, som også kan fortelle at Sørlandsk lærerstevne har publisert tips og idéer til hvordan den enkelte kan gjøre Sørlandsk lærerstevne til en lokal utviklingsprosess.

Digital læremiddelutstilling

Etter en lengre tid med digitale møter, webinarer, kurs og konferanser, er det kanskje gjennomføringen av læremiddelutstillingen mange lurer på.

– Også læremiddelutstillingen blir digital i år, og den skal foregå i Tappin. Det vil være enkelt å navigere seg mellom de ulike utstillerne og se hva de kan tilby barnehager og/eller skoler, forklarer Ottar.

Det er opp til den enkelte utstiller hvordan de ønsker å presentere seg og sitt, men Tappin gir mulighet for både direktesendte nettmøter og forhåndsproduserte presentasjoner.

– Totalt har vi nå 1300 påmeldte deltakere fra barnehager og skoler i hele Agder, som er målgruppen til arrangementet. Vi har 36 parallelle kurs av to-timers varighet, og flere av kursene tilbys av ansatte ved UiA, avslutter prosjektlederen, som ser frem til at det braker løs på fredag. Selv om lite vil tyde på det på campus.