Lærerstudentenes fagdag 2021

Fjorårets suksess ble gjentatt i år også, men denne gangen med en liten vri: årets fagdag ble arrangert digitalt den 21. april.

Prosjektmedarbeiderne med ansvar for årets gjennomføring: Simon Sætrang, Elma Latic, Betty Hansen og Simen Hove

Til tross for omstendighetene, ble det likevel en ettermiddag fylt med varierte og interessante kurs for lærerstudenter ved Universitetet i Agder.

– Selv om koronasituasjonen satte noen hindringer for gjennomføringen av arrangementet, var vi innstilte på å få til en fagdag i år også. De fleste studenter er vant med undervisning på nett, derfor så vi ikke på dette som et stort problem, forteller prosjektmedarbeiderne bak Lærerstudentenes fagdag 2021.

Etterspurte kurstemaer

Det var til sammen fire ulike kurs med aktuell tematikk for alle lærerstudenter. To og to kurs foregikk parallelt, som ga hver student muligheten til å delta på to kurs hver. Tematikken som ble tatt opp spente fra mangfoldskompetanse, overgrep, utviklings-bevisst-omsorg, til praktiske tips for bruk av digitale hjelpemidler i klasserommet.

– Det var viktig for oss å velge ut kurs som var etterspurte fra studentenes side. Vi samarbeidet med linjeforeningene for barnehagelærer-, lektor- og grunnskolelærerstudentene, Libericus, Curriculus og Primericus, samt Pedagogstudentene, for å få informasjon om hvilke temaer som var mest aktuelle å inkludere.

Digital suksess

Tilbakemeldingene på fagdagen har vært gode både fra deltakere og kursholdere. Studentene melder at kursenes tematikk var både interessant og relevant for deres utdanning. De svarer også at de er fornøyde med den digitale gjennomføringen av arrangementet, og gjerne vil delta til neste år dersom de får muligheten. Kursholderne har kommet med tilbakemeldinger om at det var fint å være med på Lærerstudentenes fagdag 2021, til tross for at det ble gjennomført digitalt.

– Vi er veldig fornøyde med gjennomføringen av den første digitale fagdagen, og gleder oss allerede til neste års arrangement.

Tekst og foto: Elma Latic, prosjektmedarbeider i fagdagen