Kvalitetssystemet skal bidra til at de overordnede målene for kvalitetsarbeidet realiseres, ved at det legges til rette for systematisk arbeid med videreutvikling av emner, studieprogram og studieportefølje. Kvalitetssystemet skal stimulere til og sikre jevnlig vurdering av kvalitet i eksisterende emne- og studieportefølje, samt legge til rette for utvikling av nye emner og studieprogram.
Systemet skal fremme erfaringsdeling og spredning av god praksis. Rutiner for oppfølging av evaluering, avdekking av kvalitetssvikt og gjennomføring av forbedringstiltak, inngår i systemet.
Mål for kvalitetsarbeidet
Overordnet mål for kvalitetsarbeidet er at studentene skal oppnå best mulig læringsutbytte og personlig utvikling i relevante utdanninger som forbereder dem for et arbeids- og samfunnsliv i endring. Universitetets styrende organer og ledelse på alle nivå har et ansvar for kvalitetsarbeidet og skal støtte utviklingen av en kvalitetskultur blant ansatte og studenter.
Kvalitetsarbeidet skjer i nært samarbeid mellom studenter og ansatte, og i samarbeid med arbeids- og samfunnsliv. Kunnskap fra kvalitetsarbeidet brukes til å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke eventuell sviktende kvalitet. Sviktende kvalitet skal rettes opp innen rimelig tid. Resultatene fra kvalitetsarbeidet inngår i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje.
Dekan
Dekan leder kvalitetsarbeidet i lærerutdanningene og påser at dette gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Dekan har et overordnet ansvar for samarbeid med fakultetene og eksterne parter om innhold og organisering av lærerutdanningene og for utviklingen av den samlede porteføljen av lærerutdanninger.
UiA skal tilby emner med oppdatert og relevant læringsutbytte, med læringsaktiviteter som bidrar til at studentene oppnår definert læringsutbytte, og med god sammenheng mellom læringsutbytte, læringsaktiviteter og vurderingsformer.
Fakultet som tilbyr emner i lærerutdanningene skal ha fagkoordinatorer som, i samarbeid med studieleder, bidrar til utvikling av de ulike lærerutdanningene. Fagkoordinatorer skal bl.a. delta i faglærermøter.
Studieleder for lærerutdanning har i samarbeid med instituttledere ansvar for at kvalitetsarbeidet gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Studieleder skal bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet.
UiA skal tilby studieprogram med oppdatert og relevant læringsutbytte, og med emner som bidrar til at studentene oppnår det definerte læringsutbyttet for studieprogrammet. Studieprogrammene skal være basert på forskning og utviklingsarbeid, relevant erfaring fra arbeids- og samfunnsliv og ivareta nasjonale og internasjonale perspektiver.
Gjennom hele studieåret gjennomføres flere faglærermøter på fagnivå og programgruppemøter på studieprogramnivå. Her angis kun møtene som har en formell funksjon i kvalitetssystemet.